Gå til innhold

både jeg og samboer har arbeidsavklaringspenger, hva har Vi rett til ?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg og samboeren min planlegger familie, men når det kommer til det økonomiske har nav rett og slett ingen klare svar å gi på hva vi har rett til så vet egentlig ingenting om hvordan dette kommer til å gå. ut i fra det jeg har lest her inne på forumet er aap pensjonsgivende inntekt å du har rett til foreldrepenger(dersom en har mottat 6 av 10 siste mnd)

men hvordan er det med engangsstønad? er dette noe som alle får.. eller?

å hvordan finner du evt grunnlaget på hvor mye foreldrepenger hver mnd det blir?

å hva kan far forvente seg i alt dette?

håper det er noen med kunnskap om dette temaet som gjerne kan hjelpe meg littegrann ?

Fortsetter under...

Dere har begge rett på foreldrepenger så lenge dere har mottatt aap i minst 6 av de siste 10 mnd før permisjonen starter. Dvs at dere kan velge 47 eller 57 uker permisjon med henholdsvis 100% eller 80% lønn (beregnet ut fra deres lønn i aap).. Du som mamma har rett på 3 uker før termin og 6 uker etterpå, pappaen har rett på 12 uker og de resterende 27/37 ukene kan fordeles som dere vil, MEN om pappaen tar ut mer permisjon enn sine 12 uker MÅ du ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier - ikke sikkert det er så aktuelt for deg når du går på aap..

Dere får ikke engangsstønad ettersom dere har rett på foreldrepenger, det ER en mulighet for å få den men da må du enten fortsette på tiltaket du har på aap etter fødsel (pappaen får da ikke fedrekvoten) eller du må være uten lønn i permisjonen (pappaen har heller ikke da rett på fedrevkoten)..

det var godt du hadde så mye info, men må si det er vanskelig å fulle med på alle disse reglene. viss jeg hadde forsatt på tiltaket mitt etter fødsel hadde jeg hatt rett på foreldrepenger å engangstønad?

er det en mulighet for at jeg kan forsette på aap istede for å ha permisjon uten lønn? det er veldig vanskelig å sette seg inn i, men det er greit å få info snn at jeg kan evt. ver forberett o.l.

hva lønner seg med tanke på den økonomiske situasjonen i tiden før fødsel og tiden etter?

setter veldig pris på info fra deg ;))

Om du fortsetter på tiltaket får du aap og engangsstønad, og pappaen har ikke rett på fedrekvoten.. Hvorvidt dette er mulig er jo opp til tiltaket du går på - er det å jobbe eller gå på skole er det jo ikke helt gjennomførbart med en liten baby... Er ikke 100% sikker på at du bare kan velge å gjøre det slik heller, det beste du gjør er å snakke med nav for det er de som kan regelverket best...

Kanskje skaffe seg en ordentlig jobb slik at man kan forsørge seg selv før man tar et litet barn til verden?

liker veldig dårlig at mine skatte penger går til folk som ikke jobber og i tilleg PLANLEGGER å få barn.

Noe egoistisk spør du meg

• 3 måneder senere...

Annonse

synes d e lov å si meininga si,,men når main går på aap så har main mæst truli vært ut i jobb en gang tilier,,d e et tiltak for dæm som har kommi opp i en situasjon der jobben main hadd ikke passa længer,,å main betale faktisk skatt av dæm pængan,,d e itj ei sosialstøtte,,makan,,ska main itj koinn planlegg familie om main går på aap?? æ går sjøl på d,,å tar ut permisjon 3 uka før termin,,der d da bli en pause i vedtake oinner permisjonstia,,tiltake starte opp ijænn etter permisjon,å fram te at æ har fullført omskoleringa fra neste høst av,,du får ikke engangstønad,når du har krav på foreldrepeng,,om du tar ut din del av permisjon,å fortsette vedtake med aap etterpå,,kain far jør d samme etterpå,,i forhold te fedrekvoten,,vedtake dåkkes fortsette etterpå,,sålæng vedtake ikke slutte før dåkk tar ut permisjon,,

lykke te,,=)

huffameg, noen folk prater som de har vett til.... (tenker da på stolt far) har selv aap, men er hva enkelte vil kalle "topp utdannet" og tidligere vært i fast og meget godt lønnet arbeid, helt til jeg støtte på en uventet livskrise og ble nødt til å langtids-sykemelde meg . så "dine" skattepenger?? og er det noen som kan sitte å si med sikkerhet at det skjer ikke dem ? noen ganger er det greit å bruke hodet litt før man ytrer sin mening.. synes det er flott at dere leter opp rettigheter, istedetfor å gå bak ryggen på systemet, slik noen gjør. lykke til!

• 1 måned senere...

hei :) jeg fikk min sønn i fjor. gikk da på aap. jeg fikk ikke foreldrepenger, å sambo hadde heller ingen rett på permisjon(utenom dei 2 ukene fra arbeidsgiver,da uten lønn) jeg fikk da engangsS. i ettertid viste det seg at jeg egentlig skulle hatt foreldrepenger.. Nav har ikke kontroll på hva en har rett på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...