Gå til innhold

Noen som har litt peiling på dette med hvor baby sover og krybbedødfare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt på 4 mnd som nå etterhvert ser ut til å sove hele natten gjennom uten mat. Han sover best når han er alene i rommet, altså før vi legger oss så vi vurderer å legge han på eget rom som er vegg i vegg med vårt rom, med dør mellom som da hadde stått åpen. Men så er det jo dette med krybbedødfare og det blir anbefalt å ha babyen på foreldrenes rom fram til de er et år. Er det sånn at det er mindre fare for krybbedød om han ligger på vårt rom istedenfor sitt eget? Eller er det bare det at det er lettere å oppdage om han er på vårt rom siden han er rett vedsiden av oss? Er litt grønn på dette. Vet at han er liten ennå og kanskje det er tidlig å tenke på eget rom , men som sagt han sover så mye bedre når vi ikke er i rommet, eller meg egentlig, siden han ikke lukter maten

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi la lillegutt på eget rom da han var rundt 10 uker pga samme problemstilling som du har nå, og søvnen har vært vanvittig mye bedre for både baby og oss etter dette. Han ligger vegg i vegg med oss, og vi har babycall - jeg har aldri følt meg urolig for ikke å høre ham dersom han vil oss noe. Jeg har aldri helt forstått hvorfor sjansen for krybbedød skal være mye større for baby som ligger på eget rom, så lenge man har tilsyn/babycall. Jeg skal selvsagt ikke benekte at det er slik, men jeg kan i alle fall love at livskvaliteten for oss som familie er betraktelig bedre nå som alle tre sover godt om natten.

Skrevet

Dette sier landsforeningen for krybbedød om saken;

La barnet sove i egen seng på foreldrenes soverom eller sørg for forsvarlig samsoving

Barn som sover i egen seng på foreldrenes soverom eller i en trygg samsovingssituasjon har lavest risiko for krybbedød. Rådet om å sove i egen seng på foreldrenes soverom gjelder særlig det første halvåret. Etter de første fire-seks månedene kan det være at foreldrene ikke sover godt nok fordi de våkner av barnets lyder. Da må man vurdere andre søvnrutiner for barnet eller mor/far. Det anses som godt og trygt for barnet å høre og lukte foreldrenes nærvær.

Det viktigste i forbindelse med krybbedød er altså at babyen skal høre og lukte foreldrene, og ikke omvendt, og i den forstand hjelper det ikke så mye med babycall eller åpne dører. Jeg har lest her inne at det er bra for babyen å høre foreldrenes pust og lyder i søvne, fordi det kan forhindre at de faller i for dyp søvn, noe som kan øke krybbedødsfaren. Men dette er som nevnt over her aller viktigst de første 4-6 månedene, etter det er risikoen langt mindre.

Skrevet

Takker for svar.

Vi får gjerne vente littegrann med å legge han inn på eget rom, evt flytte sengen hans lenger unna vår nå med det første.

Hadde ikke tenkt på dette med at babyen ikke faller i dyp søvn når han hører og lukter mor og far, så det oppklarte jo litt.

Skrevet

Er det noen som vet om det finnes noe forskning på dette området? Kan friske babyer falle i så dyp søvn at de slutter å puste sånn uten videre? Eller har det sammenheng med varmt rom, dårlig luft, passiv røyking, infeksjoner el.?

Lurer veldig på dette, da det er mange som erfarer at babyene sover bedre på eget rom...

Skrevet

Skal ikke babyer sove dypt? Er det meningen de skal vekkes av foreldrenes lyder og omvendt gjennom natten? Det fungerte elendig her, og vi holdt alle på å bli gale. Baby er så mye mer uthvilt og fornøyd, slik har det vært siden han fikk eget rom.

Hvis jeg igjen fikk valget mellom at:

1. Både jeg, baby og barnefar skulle ha våkenetter, men det kunne muligens være at jeg fikk forhindret ham fra for dyp søvn som muligens kunne føre til krybbedød

eller

2. God søvn for baby og foreldre, godt humør og overskudd for alle,

så ville jeg valgt nr 2 uten å blunke.

Men skulle noen ha konkret forskning hvor det står at babyer for all del ikke må sove tungt, da det er overveiende sannsynlighet for at det vil dø i krybbedød, DA ville jeg selvsagt ikke nølt et sekund med å ligge våken.

Skrevet

Joda, babyer kan sove dypt, men litt av problemet med krybbedød er jo at man ikke vet helt hva det skyldes, siden forskningen ikke gir noe klart svar. En av teoriene går på at babyer som dør i krybbedød h far en medfødt genfeil som gjør at de ikke vil snu hodet bort og gispe etter luft, og dette kan være farlig hvis baby havner i mageleie, under dyne/ pute eller lign. Og det er jo ikke så lett for oss som foreldre å vite om baby faktisk har denne genfeilen eller ikke, så her velger ihvertfall jeg å være på den sikre siden og ikke ta noen sjanser, så får det være opp til hver enkelt hva DE velger å gjøre.

Skrevet

Det er ekkelt når det finnes lite forskning og man ikke vet hva slikt skyldes, derfor kan man aldri kan sikre seg 100%. Generelt er det jo lite forskning på baby-/barneproblematikk (og kvinnesykdommer, forsåvidt), det er dessverre veldig lavt på prioriteringslistene. La oss håpe de i fremtiden vil forske mer på denne og andre problemstillinger, slik at det blir lettere å vite hvordan man best kan forebygge uønskede situasjoner og sykdommer. Er ellers helt enig i at alle må finne ut hvordan de velger å gjøre ift dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...