MBSS Skrevet 25. mai 2011 #1 Skrevet 25. mai 2011 Huff... Lille tulla er nå snart 15 uker og er egentlig en snill og grei jente. Men den siste måneden har vi slitt om kveldene. Vi anntok at hun var/er overtrøtt og prøver derfor å legge henne oftere på dagen og tidligere om kvelden, men det er vanskelig å få et system på det. Hun må i all hovedsak trilles for å sove, og trilleturer er fint, men når jeg må ut 3 ganger for dag i 1-2 timer hver gang er det ikke alltid det passer i tidsskjema.. Men det er ikke problemet- hun sover som regel en dupp ca10-12 og en dupp ca14-15 (om jeg får timet det slik..) Men etter det sover hun ikke... Prøver å begynne legging kl 18, da er hun ferdig med kveldsstellet og jeg tar henne med på soverommet. Ligger på en sovesofa der og ammer begge bryst (til ca kl 19), hun sovner mellom brystene, men våkner når jeg tar henne opp for å rape. Hele tiden er hun rolig. Men så når hun våkner etter siste bryst begynner hun å sutre for så å skrike. Noen ganger rekker vi å legge henne i senga før det begynner andre ganger ikke. Vi synger, bysser, prøver ulike stillinger osv. Men skrikingen fortsetter, og jeg synes det er helt grusomt. Spesielt de siste dagene da hun har skreket så ille at hun har "mistet pusten/stemmen". Tårene mine fosser, føler meg som en elendig mamma og forstår ikke hva jeg gjør galt.. Er hun bare overtrøtt?? Hun roer seg etter en stund, enten ved hjelp av pupp eller bare i armene til mamma eller pappa, når hun ikke har mer igjen virker det som... Har fått "puppa" henne i søvn ca 3 ganger, men hun våkner normalt når hun flyttes.. Er som regel i seng i 20-20.30 tiden, men den timen med skriking skjærer sånn i mammahjertet! Hadde hun enda roet seg i armene mine.... De første månedene sovnet hun selv i sengen sin og om natten når jeg har vært oppe og ammet sovner hun uten problemer av seg selv. Kan også ligge å kose seg selv i senga når mamma er treig med å stå opp, så tror ikke hun missliker senga... Synes det er helt grusomt, de fleste mener jo at småttisene ikke bør skrike seg i søvn- jeg forstår at dette i hovedsak er snakk om de som ligger alene, men jeg får jo ikke roet henne når jeg holder henne... Kan jo ikke være noe godt for henne å hylskrike seg i søvn, uansett om jeg er der?! Flere som har opplevd det sånn? Har dere noen tips? Sukk... helt rådvill jeg... Hun sover forresten godt om natten- den siste uka har hun kuttet den ene nattammingen og har hele tiden sovet fra 20-8
Fru Pinne Skrevet 25. mai 2011 #2 Skrevet 25. mai 2011 Uff høres forferdelig ut dette. Jeg har ikke erfaring med dette utenom et par ganger småen har vært helt hysterisk om kveldene. Da har grunnen vært at han har vært overtrøtt. Du skriver at hun bare sover to dupper om dagen og siste er i 14-15 tiden. Og hvor lenge er hun våken da fram til hun legger seg? For om hun er våken fra 15 til hun legger seg er det altfor lenge og hun er garantert overtrøtt. Her sover minsten en dupp ofte i 17tiden og da fungerer det veldig godt å legge han i 19-20 tiden. Kanskje du kunne prøvd å få henne til å sove en dupp til før leggetid? Detter er sikkert ting du har tenkt på selv, men er det eneste jeg kommer på. Lykke til, håper det ordner seg. Hysteriske babyer er forferdelig vondt å høre på
MBSS Skrevet 25. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 25. mai 2011 Takk for råd! Ja jeg også tror hun er overtrøtt og prøver å få henne til å sove en dupp til i 5 tiden, men det er visst ikke så lett... Hun tar heller ikke smokk- har prøvd en del, men hun blir nesten bare mer frustrert når vi prøver å gi henne den...
Fru Pinne Skrevet 25. mai 2011 #4 Skrevet 25. mai 2011 Har hun noe annet hun liker når hun skal sove? Koseklut eller bamse eller noe? Det kan jo være kosen for de som ikke tar smokk. Er ikke lett dette med baby og søvn, det går også litt i perioder så forhåpentligvis bedrer det seg etterhvert. Hun er jo i en alder der det skjer mye mtp utvikling og det kan være med å forstyrre søvnen.
MBSS Skrevet 25. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 25. mai 2011 Ja det er sant. Mye som skjer nå Hun har klut som hun gjerne vil ha over ansiktet, men som sagt sovner hun jo godt på natta om hun har fått mat, da kan hun være lys våken når hun blir lagt i senga, men da faller hun til ro med en gang... Takk for råd igjen! Vi skal jobbe mer med å få henne til å sove enda en dupp- i dag skal mannen min ut med henne på trilletur etter vi har spist middag- håper det hjelper!
Ane Elise Skrevet 25. mai 2011 #6 Skrevet 25. mai 2011 Hei, Den kl.17 duppet som du sliter med, har du prøvd å legge hun i vogna på et kjølig rom hjemme hos dere, og trille den frem og tilbake helt til hun sovner av?!! Dette knepet må jeg ty til av og til når jeg ikke har tida å gå tur med nurket og når han ikke vil ta formiddagslurene sine.. Du får lykke til Håper det ordner seg med tulla deres tilslutt!
Fru Pinne Skrevet 25. mai 2011 #7 Skrevet 25. mai 2011 Bare kjekt å kunne dele litt erfaringer Masse lykke til
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. mai 2011 #8 Skrevet 25. mai 2011 Ja, hun er nok overtrøtt, så jeg ville så absolutt forsøkt å få henne til å sove en siste dupp i 17-tiden hvis jeg var deg. Minstejenta mi på 8 mnd blir utrolig fort overtrøtt for tiden, og da er det bare hyl og skrik ved legging, så her MÅ jeg passe på at hun ikke våkner for tidlig av siste blunden, for da blir alt bare kluss. Da jenta mi var mindre slet jeg også ofte med å få henne til å sove en siste gang for dagen, men løsningen ble å ta henne i bæresjalet og gå en tur, enten ute eller bare inne i stua- da sovnet hun som regel veldig greit, mens når jeg prøvde med vogna bare skrek hun. Så det kunne kanskje vært en idé å prøve ut?
MBSS Skrevet 25. mai 2011 Forfatter #9 Skrevet 25. mai 2011 Tusen takk for råd! skal prøve alt! Har brukt bæresjal,men den siste måneden vil hun bare sitte framover å følge med på alt så d blir nok litt protester på å ikke få se verden,men kanskje hun roer seg fortere enn jeg tror
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå