Gå til innhold

Hvordan blir man gartner, nær Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en bachelor som pedagog fra før, så helst ikke noe videregående!

Skrevet

Altså: Hvis du vil ha en helt annen utdannelse, så spiller jo ikke den bacheloren noen som helst rolle. Og gartnerutdannelsen ligger på videregående nivå, men har en helt annen fagsammensetning.

Gjennestad Gartnerskole i Stokke utdanner (produksjons)gartnere, men det kreves at du har noe praksis (tror det er ett år) før du kan komme inn. Og egentlig så skal du også gå ett grunnkurs før den ett år lange gartnerkurset, men det kan desverre hende at du slipper. Verste jeg vet er teoretikere som ikke kan faget sitt i praksis, og det blir gjerne resultatet når det tas "snarveier" det finnes også en gartnerskole i Drammen (jensvoll) men den har hovedinnretning på anleggsgartnerfaget.

Skrevet

Statens gartner- og blomsterdekoratørskole, Vea. Den ligger i Moelv i Hedmark, midt mellom Lillehammer og Hamar.

De har voksenopplæring etter hva jeg har forstått.

http://www.vea-fs.no/hovedsiden/

Kjempefin skole! Jeg gikk blomsterdekoratørlinja der på midten av 90-tallet ;)

Skrevet

Gartnerskolen på gjennestad, og forsåvidt alleandre også, har sluttet å kreve praksiss. Gjennestad erkjent i bransjen som den desidert beste skolen. Det som beskrives ovenfor er den galme modellen for utdanning. Les mer på www.bligartner.no der er både skoler, krav og muligheter beskrevet.

Skrevet

Faktisk synd at de har droppet praksiskravet, synes jeg. Hvordan kan man bli en dyktig fagperson uten å ha utført arbeidsoppgavene?

Da jeg tok min utdannelse for mange år siden (på Gjennestad, og jeg er helt enig i at det er en god skole) lo vi litt av de få, dispenserte, som gikk gartnerkurs uten praksis i forkant. De var ikke veldig troverdige...

Så jeg ville nå anbefale praksis uansett, for sin egen skyld.

Hun over her

Skrevet

Hei dere!

Takker for svar!

Og helt enig, jeg vil ihvertfall ha så mye praksis som overhodet mulig... Skal man lære noe så praktisk, kun på en teoretisk måte?! Høl i huet!

Problemet med disse skolene er uansett at det blir noe lang reisevei fra Oslo... :(

Skrevet

Men det ligger ingen gartnerskoler nærmere. Tror ikke engang det finnes noe halvgodt alternativ.

Den i Drammen (Lier) er jo forresten ikke så veldig langt unna. Det finnes internat, men jeg går ut fra at det er helt uaktuelt for deg.

Skrevet

Du blir vel ikke gartner, men er vel jordbruksskole på Ås i Ski og på Nesodden, tror jeg. (vgs), men da blir man vel agronom eller hva det heter, så sikkert ikke det du er ute etter. Men Om noen sier at det finnes i Lier, så er jo ikke det langt unna, du reiser jo i tillegg MOT køa på morgenen, så du trenger ikke sitte på E 18 og irritere deg..|

Skrevet

Det går ann å gå på det som før het Vinterlandbrukskolen i Oslo.Den harskiftet navn, men finnes fortsatt. Hvis du vurderer det ville jeg snakket med en del mennesker først. Den hadde ikke godt rykte tidligere da den ofte ble fylt opp av folk NAV ikke fant noe fornuftig å gjøre til. Den hadde mange svært svke elever og dårlig praksiss, men det er mulig det er bedre nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...