Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Jeg er temmelig forbausa over tråden nedunder her, om hva man skal gjøre når en 17 åring ikke vil reise på samvær. Alle svarene sier jo at 17 åringen bør bestemme dette selv. Jeg er ikke enig, og ser mange ufordelaktige svar med det. Jeg ser også at det ikke bare er gunstig. Og har begrunnet hvorfor jeg ikke synest det bør være sånn. Alle som sier at 17 åringen skal bestemme dette selv, sier ikke noe mer enn det. De sier ikke noe om hvordor, og det er litt rart. Jeg lurer oppriktig talt på hvorfor deres synest at en 17 åring bør bestemme dette selv, helt uten påvirkning fra foreldrene. Synest assiv påvirkning fra foreldrene her er på sin plass.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #2 Skrevet 24. mai 2011 E del 16 åringer bestemmer selv hvor de skal gå på skole og hvor de vil bo. De er selvstendige nok til å bestemme hvor de skal bo.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #3 Skrevet 24. mai 2011 Barn som er eldre enn (14?) skal høres i slike saker. Mistrives de hos en forelder, tror du løsningen er å bruke tvang?
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #4 Skrevet 24. mai 2011 Fordi loven tilsier det. Barn over 13 år, kan faktisk velge selv om de ønsker å bo hos mor eller far så lenge den forelderen de ønsker å bo hos er enige. Hvis et barn på 13 år ønsker å flytte til sin far og mor er sterkt uenig har hun ingenting hun skulle sagt dersom barnet og far er enige, med mindre det er alvorlige ting som tilsier at far ikke er skikket til å ha et 13 år gammelt barn boende permanent hos seg. Ergo, en samværsordning blir ganske på samme måte.
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 24. mai 2011 #5 Skrevet 24. mai 2011 En 17 åring er rimlig voksen. Og jeg regner med at det er en grunn til at h*n ikke øsnker samvær hos ene foreldren og da å tvinge h*n til det SLEMT! Hva om h*n direkte mistrives? Så kan h*n tvinges fordi h*n ikke er myndig ennå? Det blir feil mener jeg. Jeg nektet å være på samvær hos pappa da jeg var i 12 års alderen mamma kunne jo tvinge meg, men da stakk jeg av. Jeg er veldig glad i pappaen min var det da også. Men det var en tid i liv jeg gikk inn i en ny fase og det forstod ikke han. Vi er veldig forskjellige og jeg fikk ikke den kjærligheten og omsorgen jeg trengte hos pappa og hans familie og som den følsomme personen jeg er tok ejg avstand fra de. Hadde jeg blitt tvunget hadde jeg nok følt at mine følelser ikke betydde noe. Han jeg i tilegg vært 17 år og blitt tvunget til å være et sted jeg ikke ønsket å være ville jeg følt min famile ikke respekterte meg og mine følelser og ville nok fått en følsesmessig knekk og mistet tillitt...
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 24. mai 2011 #6 Skrevet 24. mai 2011 Heldigvis har ikke min mor samme mening som deg.... Hun hadde det, men innså tilslutt hva som foregikk, og etter det har verken jeg eller mine småsøsken blitt tvunget til samvær. Og takk gud for det! Jeg var forresten 14 når hun innså at hun aldri mer skulle tvinge meg til det samværet jeg absolutt ikke ville. Min lillesøster hadde en periode rundt 10-12års alderen der hun ikke ville på samvær, og hun fikk velge selv. Perioden gikk etterhvert over, og hun fortsatte samværet som før.
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 24. mai 2011 #7 Skrevet 24. mai 2011 Har forresten ikke lest innlegget du viser til.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #8 Skrevet 24. mai 2011 Over 12 år-det skal legges stor vekt på barnets mening i saker om hvor barnet skal bo. her dreier det seg vel om samvær, men barneloven legger uansett opp til at barnet skal ha mer og mer selvråderett frem til det blir myndig. Så vidt jeg vet er det fortsatt 18 år:p Jeg ville konsentrert meg om andre viktige ting hvor man fortsatt kan "oppdra" en 17åring enn å påtvinge samvær når hun ikke vil. Vet heller ikke noe om boforholdene, venner er jo viktig i den alderen, kanske hun har venneting hun vil være med på som hun ikke får hos faren pga avstand feks. Spørsmålet burde heller være stilt som: Hvorfor skal ikke en 17åring bestemme det.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #10 Skrevet 24. mai 2011 Fordi det antakelig er gode grunner til det, og at samvær da kun vil kunne foregå v utøvelse av en syk "jeg bestemmer dette over deg fordi jeg kan"-tvang. Og fordi det ikke lar seg gjøre rent praktisk med mindre vi snakker en særdeles puslete 17-åring, som man I HVERT FALL ikke bør tvinge.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #11 Skrevet 25. mai 2011 Har ikke sett den andre tråden du snakker om Jeg har selv en 15 åring som drar til pappa annen hver helg. Han vil ikke, men drar kun pga. samvittigheten sin. Pappa gjør nemlig det han kan for å gi han dårlig samvittighet når han ikke kan komme til han en helg. Jeg skjønner 15 åringen godt. Hos pappa sitter dem bare inne og gjør ingenting. 15 åringen kjenner ingen andre der siden pappa flyttet dit for 6 mnd. siden. Han kjeder seg rett og slett i hjel. Lørdagskvelder pleier jeg å få sms om at han vil hentes tidlig på søndag og da har han mange rare unnskyldninger.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #12 Skrevet 25. mai 2011 Jeg blir lettere sjokkert over holdningen du har til en evt. 17 åring, HI.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #13 Skrevet 25. mai 2011 Fordi en 17-åringså og si er voksen, kan flytte hjemmefra og ikke kan tvinges. Man kan påvirke så mye man orker, men det er 17-åringen som bestemmer.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #14 Skrevet 25. mai 2011 Hvorfor? Fordi en 17-åring etter loven kan bestemme slikt selv. Er ikke det god nok grunn? Det har skjedd mer enn èn gang at ungdom har flyttet på hybel fordi foreldrene krangler om samvær og fordeling. Ingen kan tvinge en 17-åring til å reise bort annenhver helg. Mange jobber også helger i den alderen;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå