Gå til innhold

Noen uniformsdamer/menn her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som jobber i forsvaret og dermed har uniform som arbeidsantrekk osv: Er det vanlig å bruke uniform på høytidsdager, i bryllup, på 17. mai osv?

Greit nok; jeg er også vant til at garde-folk gifter seg i uniform f.eks. Men Ellers? Er det uniformen til hæren eller marinen på 17.mai? Eller når man er gjest i et bryllup?

Fortsetter under...

Skrevet

mannen min bruker sin paradeuniform fra krigsskolen i bryllup. Utrolig flott dress som forøvrig kostet 25 laken!

på mil.no kan man lese om hvor og når det passer seg å bruke de forskjellige uniformene. Fks service uniform kan fint brukes på 17. mai om man ikke har en paradeuniform.

Skrevet

Takk.

Fant ikke fram der. Hvor går jeg inn for å lese om dette?

Har et par uniformsfriker i familien nemlig.....Som bruker alle anledninger til å vise fram uniformen sin:) Og da snakker vi IKKE paradeuniform!

Skrevet

Hvilke uniform man benytter til forskjellige anledninger er regulert i forhold til uniformsreglementet for de forskjellige våpengrenene.

Og en "luftmann", benytter ikke en "sjø"-uniform av noe slags f.eks.

Her kommer en link til uniformsreglementet til alle våpengrenene;

http://www.webstaff.no/10000_UNIFREGL.htm

Skrevet

Hva snakker vi da?

Skrevet

Vanlig tjenesteanstrekk.

Svigerinna mi bar gravidsantrekk (graviduniform) på 17.mai.....

Annonse

Skrevet

Så flott at hun viser at hun er stolt over arbeidet sitt på en slik dag!!!

Og har du tenkt på at hun kanskje bar uniformen, fordi den allerede var tilpasset gravidmagen? Ikke alle som gidder å kjøpe masse sivilt gravid-pentøy, når man har et antrekk som er helt perfekt å bruke i en slik anledning som 17mai er.

Skrevet

arbeidsuniform skal kun brukes når man er i tjeneste.

Er man befal har man en serviceuniform som kan kan bruke ved spesielle annledninger som fks 17 mai. Har man gått krigsskole har man en paradeuniform som er spesielt sydd til han eller henne og som skal følge den personen resten av livet. Man skal bære paradeuniformen med stolthet. Dette er en flott dress for kvinner og menn!

Arbeidsuniformen er ikke sett på som et pent og annstendig anntrekk.

Er man i førstegangstjeneste/befalsutdanning så er det ikke normalt at man går med arbeidsuniform på høytidsdager/bryllup/dåp/formelle festligheter.

Har man permisjon fra tjenestestedet sitt under 17 mai kreves det ikke at man går i arbeidsuniform denne dagen. Før var det vanlig at de som var i førstegangstjeneste ble utdelt en pendress som de kunne bruke på slike dager. Nå er det bare garden som har en slik pendress som de bruker når de skal på perm hjem o.l

Det ble rett å slett for dyrt for forsvare og gi alle i førstegangstjeneste pendress.

Hilsen ei som har jobbet lenge i forsvaret.. og er glad hun er ferdig!

Skrevet

Takk:)

Synes det er flott at militære bruker paradeuniformen når det er anledning til det. De er jo kjempeflotte! Men da vare jeg ikke helt "borte" når jeg synes det er snodig at de har brukt arbeidsuniform ved slike anledninger....

Skrevet

Jeg har sykepleieruniform..Men den er så stygg at jeg ikke klarer å ha på meg hvite klær på fritiden engang;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...