Gå til innhold

Close baby carrier (ringsjal) vs Babybjørn?

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noe å bære Mini på ti uker i, og er usikker på om jeg skal kjøpe ringsjalet (Close baby carrier) fra Lotusbarn eller en Babybjørn. Sjalet er vel kanskje best nå når han er liten, men Babybjørnen når han blir større. Noen med erfaring?

Tenker at det blir tungt å ha all tynge på skuldrene nå når Mini blir større og da er BB best siden tyngden fordeles. På den andre siden bør vel ikke BB brukes så lenge av gangen nå når han er liten, og jeg trenger å kunne ha ham med rundt nå og. Hmmm, beslutningsvegring....

Trenger noe å bære i da Mini ikke er så flink til å sove på dagtid uten å bli rugget i vognen. Hvis han sitter inntil meg kan jeg kanskje få gjort noe hjemme enten mens han følger med eller blir bært sovende med.

Trenger innspill på hva som er mest funkjonelt :)

Fortsetter under...

styr unna babybjørn er alt jeg kan si. :)

Jeg hadde først en babasling, likte ikke.

Så kjøpte jeg en ergo baby carrier, mini var nok for liten til den da, så likte ikke og tok den tilbake til butikken.

Endte så opp med en baby bjørn active sport eller hva den het, skulle være bedre for ryggen enn de andre, men huffda, kunne ikke bære mer enn 10-15 min uten å få skikkelig vondt i ryggen.

Så alt i alt, så angret jeg på at jeg leverte tilbake ergoen, hadde vært godt å hatt den nå, kunne bært han på ryggen :)

Jeg har testet begge,og endte opp med å bruke babybjørn. Min gutt ville ikke ligge så tett, og hvertfall ikke med hodet nedi, slik de må for å få støtte for nakken. Har mest brukt selen med ham vendt forover, fra ca 8 uker hadde han mye glede av det. Med babybjørn får de også støtte for hodet uten å være klemt inntil kroppen din. Har brukt den på butikken og når han ikke har villet sove i vogna på tur. Tvertimot det du sier så er babybjørn det minst ergonomiske (med mindre du kjøper den nye modellen med hoftebelte.). Jeg har bestilt meg en Manduca nå som han er over 3 måneder og holder hodet selv. Det er også nå det begynner å bli tyngre å bære. Da kan man også bære på ryggen etterhvert.

Sjekk ut disse alternativene:

-Angelpack

-Manduca

-Beco

Har brukt Angelpack på gutten min siden han var noen uker gammel. Har fungert supert. Har også en ringslynge som jeg har brukt en gang. Bomkjøp! Ville ikke vurdert Babybjørn.

Lykke til!

Jeg synes Close Baby carrier- sjalet mitt var helt suverent de første 4-5 månedene, men etter det begynte det å bli litt tungt for skuldrene. Gikk da over til Manduca-selen min, som også er veldig enkel i bruk (klikkes på som en ryggsekk), og som passer bedre til litt større babyer pga det gode hoftebeltet som tar mesteparten av vekta. Manducaen kan brukes lenge, opp til 20 kg.

Babybjørn er ikke bra verken for baby eller bærer, så den ville jeg styrt unna!

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Du kan gjerne kjøpe mitt closebaby carrier sjal... mini HATER å være der, og jeg får fryktelig vondt i ryggen... De fleste babyer elsker det visst de fleste mammaer også har jeg inntrykk av. Men ikke noe for oss..

Brukt det engang inne i stuen... det er grått..

Annonse

Jeg har et ringsjal (eller ringslynge?) som heter bb-sling. Har Babybjørn etter forrigemann, men liker ikke den.Kjøpte ringslyngen da han var litt over 4 mnd. Han er stor og lang (over 8 kg) og for stor til å ligge i vuggestilling (du vet sånn som du bærer barnet når det bysses på armen). Han er typen som liker å bæres inni dyne og være tett innpakket, så han er nok sjal-typen.

Bruker hjerte- til hjertestilling med bena stikkende ut, ansktet er vendt mot meg. Da kan han sitte og se til siden og følge med eller slappe av og hvile hodet på brystet mitt. En annen stilling er buddastillingen. Han sitter med bena i lotusstilling og ansiktet vendt fra meg. Full oversikt for han. Jeg syns egentlig ikke det er noe tyngre enn babybjørn.

Jeg har Close baby carrier og er superfornøyd. Mini elsker å sitte i det og sovner som regel. Har brukt det siden han var nyfødt, har alltid elsket å sitte i det. Bruker det i butikken, hagesenteret, kjøpesenteret osv. når vi ikke gidder å ha med vogna. Greit å ha med når man er på trilletur i tilfelle baby blir lei av å ligge i vogna. Superlett å ta på seg og få baby oppi. Jeg har gått over 1/2 time rask gang på tur med han i og det har gått fint det, men hvis du skal gå times turer ville jeg nok valgt bæresele som er mer egnet til å ha på ryggen, som manduca, ergo osv.

Jeg ville iallfall ikke kjøpt babybjørn. Den er vond for ryggen og ikke så bra for baby. Jeg har også en manduca som jeg skal bruke når baby er litt større, og til lengre gåturer. Han er 5 mnd nå og baby carrier funker superbra enda. Du må bare huske å ta det på riktig, dra sjalet godt ned over skuldrene. :-)

Også er baby carrier perfekt for bruk i hjemmet. Når han var nyfødt, bar jeg han i det da jeg vasket klær, støvsugde osv. og når han bare ville bli båret. Jeg har til og med spilt biljard med han båret på magen. :-)

Har du råd til to bæreting, ville jeg hatt close baby carrier og manduca, ellers må du vurdere hva du trenger. Hvis du bare skal bruke det i hjemmet og evt. i korte butikkturer osv er baby carrier perfekt, men hvis du skal gå lenger turer ute er nok manduca bedre. Den kan jo også brukes fra 1 mnd.

Lykke til med valget, det er gøy å bære :-)

Jeg har elastisk sjal, veldig fornøyd. Men nå begynner det og bli for varmt for han.

Har også manduca, men han er ikke så glad i den, han er 7 kilo og litt over 4 mnd, men liker ikke og sitte der. vil helst se ut mot verden.

Annonse

Takk for fine innspill.

Tenker som Marielle sier at det beste hadde vært både Close carrier og Manduco. Tror jeg tar en tur innom Bæreglede i morgen og prøver og ser på de forskjellige.

Men, føler at behovet er akutt, så mulig det blir et sjal nå og så får jeg se på om vi har behov for en Manduco etter hvert.

Kanskje de i butikken overbeviser meg om noe helt annet? ;)

Ja, begge deler hadde nok vært det beste, siden baby enda er litt liten for Manduca´en, men så var det dette med pengene da... Jeg tenker som så at jeg skal jo ha et barn til mest sannsynlig, så da får jeg brukt det meste av utstyr en gang til uansett, og det rettferdiggjør en del babyutstyrskjøp for min del hvertfall :P

Lurt å stikke innom Bæreglede, de er kjempeflinke til å vise og forklare. Tror nok de vil anbefale deg et vanlig sjal fremfor Close Baby Carrier, men da får du ihvertfall prøvd begge deler, og jeg vet hva jeg foretrekker hehe.

Var på bæreglede i dag og kom hjem med en Angelcare bæresele :)

Jeg kom frem til at jeg ikke var helt knytetypen, og da var dette bæreselen som passet Mini nå. De anbefaler IKKE nyfødtinnlegget i Manducaen.

Får i tillegg låne et sjal av en kollega- bare for å ha prøvd det og ;)

Gleder meg til å bære litt, og håper Mini kommer til å like det og.

God helg

Jeg kjøpte close baby carrier etter tips her inne. Min baby hadde kolikk og ville ikke ligge, bare være i armene. jeg prøvde det bare to tre ganger. følte ikke det funket! Han ble varm neddi der og jeg følte han ikke fikk luft. også ble han sammensunke som en sekk. Noen som har opplevd det samme. jeg la det vekk for å vente til han ble større. nå er han 4 mnd og snart for stor eller??

Når baby blir sammensunket på den måten er det fordi man ikke har knyttet det stramt nok. Også viktig å passe på at baby kommer høyt nok opp, h*n skal ha hodet sitt rett under haka di, dvs sånn at man fint kan nusse dem på hodet uten å bøye seg for langt ned. Strammer man sjalet stramt nok og passer på dette med hodehøyde, er CBC-sjalet supert helt fra dag 1=)

LilleMamsen- jeg er helt enig med dem i at manducaen ikke er noe god for de minste babyene, derfor har jeg ikke tatt den i bruk før baby nærmer seg 4-5 mnd, før den tid er det sjal som gjelder her i huset!

Hei,

Jeg har hatt baade baeresjal, baby bjorn og en annen baeresele til min storste. Til nummer 2 kjopte jeg en manduca. Er kjempefornoyd med den. Jeg fatter ikke hva dere mener at den ikke kan brukes ganske tidlig????

Den kan brukes fra 3.5 kg og har en egen infant insert intergrert. Dvs du setter barnet i froske stilling med bena inne i selen saa du ikke lar babyen skreve for mye. Dette betyr at du ogsaa maa zippe opp glidelaasen saa den blir lengre i ryggen. Det funker kjempe bra. Det er bare aa gaa inn paa manducas hjemme side og se tutorials....

Naa er min sonn ganske saa lang saa naar han var 3 mnd kunne vi slutte aa bruke the integrerte sete og la han sitte med bena ut av selen. Da kunne vi ogsaa zippe igjen forlengelsen for tilfelle til han blir lengre og vi maa zippe opp igjen.

Men den 1 mnd hjemme brukte jeg mye baeresjal for det var enklest inne...

Hadde jeg visst alt jeg vet naa, hadde det bare blitt manduca paa meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...