Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mange/noen som praktiserer dette?

Her begynte vi med dette når lisstupp var 2 mnd og det fungerer kjempe bra. Hun går med bleier som alle andre, men har nesten ikke bæsjebleier mer- kun på natta og noen bremsespor når jeg er for treig..

Dette er ikke noe vi har stresset med, men er overrasket over at dette ikke er mer utbredt.

Man sparer jo mye sår stump og klissete bleiestell...

Forhåpentligvis vil dette gjøre det enklere å avvende også, men det vil tiden vise..

Jeg ble ihvertfall overrasket over hvor lett det var å lese signalene. Nå går vi "i vasken" 3-4ganger for dag-når hun viser tegn til det og når vi skifter bleie. Da tisser hun hver gang.

Anbefaler å prøve for de som vil!

Vil gjerne høre andres erfaring! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

interessant, fortell mer, hvilke tegn har du sett etter? :)

Mini har bæsjet både her og der, i vasken også, men ikke fordi jeg var obs på det.

Har jo hørt om babyer som blir bleiefri veldig tidlig, men har ikke lest noe om det. Regner med man må starte tidlig?

Skrevet

Hvorfor i vasken? Det er jo fryktelig uhygienisk og ekkelt!

Ville heller gjort det over toalettet da. .

Skrevet

hehe, regner med at siden hennes baby er bare 2 mnd, så er det ikke rare greia som kommer ut, særlig ikke hvis babyen ammes, er bare suppe :)

Men jo større de er, så gå de nok ikke på do i vasken, ser det for meg :)

Skrevet

Vet ikke om man må starte tidlig, men det er kanskje en fordel. Det viktigste er jo at du klarer å "lese" babyen og de vil vel gi de samme tegnene hele tiden?! Jeg prøvde bare å følge med i begynnelsen- se om jeg så når hun måtte på do og det var overraskende enkelt.

Ofte skjer det rett etter eller under amming. Hun blir som en liten ål- vrikker og sparker litt med beina, kan grynte litt og stramme magen. Om jeg er treig kommer det som regel en "varsels" promp også er det bare å komme seg til vasken..

Hun er 15 uker nå og ser ut til å like set selv også. Hun gliser og koser seg der hun sitter (blir holdt) i hockeystilling over vasken. Jeg bruker også lunkent vann i springen som jeg holder henne under. Fant ut at det hjalp henne til å slippe seg.

Synes ikke det er videre uhygenisk. Hun spiser kun morsmelk og det som kommer ut er tyntflytende og går rett i avløpet. Vasken blir vasket etter bruk. Grunnen til at vasken er mer egnet er både høyden på den og at man kan vaske stumpen etterpå. :) Doen eller potte blir nok tatt i bruk når fast føde er i dietten..

Skrevet

Har hørt om dette og syns det er interessant. Nå var det ikke aktuelt å prøve på noe sånt da vår gutt var så liten. Han hylte døgnet rundt, så hadde nok å styre med ;)

Men har hørt at noen barn får problemer med å bæsje utenfor hjemmet og dermed kan bli plaget med forstoppelse? Hvordan gjør dere det forresten når dere er borte? Hadde satt veldig liten pris på gjester som lot babyen bæsje i vasken vår :P

Skrevet

Hei!

Her har vi holdt over vasken siden vi kom hjem fra sykehuset, snuppa er 5 uker nå. Begynte med dette fordi hun alltid bæsja på stellebordet, noe som kunne være ganske grisete.

Har ikke helt klart å finne ut av signalene hennes enda, jeg holder henne over vasken ved hver gang vi skifter bleie, og om hun er veldi urolig uten å være sulten eller trøtt. Det funker! Har ikke hatt en bæsjebleie på snart to uker, og lite før det også.

Men jeg merker at jeg kvier meg for å fortelle til folk at vi gjør det slik, mange synes det er veldig sært har jeg funnet ut:-/ jeg syns bare det er utrolig praktisk.

Jeg liker best å holde over vasken pga høyden og pga at da kan jeg observere henne i speilet mens vi står der. Når vi ikke er hjemme holder jeg henne over do, i helga har vi vært i campingvogna og her bæsjer hun i doet.

Skrevet

Hehe.. Folk synes det er sært ja, men det er det jeg synes er så rart.. For det er jo ekstremt praktisk! Synes det er merkelig at det ikke er mer utbredt.

Jeg prøver å fortelle flere om det nettopp for at flere skal bli klar over muligheten.

Vi har foreløbig bare latt det gått i bleien når vi er borte, men vi kan jo bare prøve i do senere.. Takk for tips :)

Når det gjelder å få unger med forstoppelse grunnet dette, har jeg fått høre at noen unger kan få "problem" med dette når de får kontroll over lukkemuskelen, men det er vel en stund til at det skjer?! Da er det noen som holder igjen selv. Dette skjer jo ofte med unger som skal slutte med bleie også, men håper og tror at dette kan unngås nettopp med at hun er vant til at det skjer i vasken/på do og koser seg med det allerede nå..

Dette er på prøvestadiet altså, så jeg vet ikke så mye om emnet, men synes det er veldig praktisk og er spent på å se hvordan bleieslutten blir på denne måten- hadde derfor vært arti å høre om noen andre som har prøvd ut dette lengre?!

Skrevet

Vil anbefale deg å melde deg inn i tøybleieforumet på tettinntil.no! Der er d et eget rom for EC-som er det vi driver med;-) der er det mange som har drevet med det lenge og i større og mindre omfang! Der kan du få mange tips, råd og erfaringer!

Skrevet

Trodde først dette var et tulleinnlegg, men tydeligvis ikke.Dette har jo aldri hørt om før! Syns dette hørtes ekkelt og utrolig sært ut ja. Hva er vitsen med å la dem bæsje i vasken? Er det virkelig så ille å skifte bæsjebleier syns dere ?

Utrolig praktisk sier dere, ja dere slipper en bæsjebleie, men dere må jo vaske og desinfisere hele vasken etterpå!

Ja, det blir sikkert lettere for dem å venne seg til å gå på do når dem blir eldre, men de aller fleste jeg kjenner brukte bleie når de var små, og det har gått helt bra. De bruker toalettet alle sammen ..

Kan noen forklare meg de positive sidene med å la dem bæsje i vasken ? Er det det at de slipper ha på seg en bæsjebleie ? Oppegående foreldre merker jo ganske fort når ungen bæsjer, og da bytter man jo bleie med engang.

Man skal høre mye rart før øra detter av, sa min mor alltid.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

For min del ble det vanskeligere å tyde slike signaler etter hvert som han ble større. Nå kan han faktisk bæsje uten at jeg merker det, lille luringen!

Aldri hørt om dette før, men tror ikke det er så lurt å venne dem til å bæsje under rennende vann, selv omd et virker som det gjør det lettere for dem. Vi er jo vanedyr, og avføringsvaner er ofte veldig viktige, og tror nok ikke dette trenger å være en fordel når man skal venne dem på potta/doen. Hvorfor ikke bare ha en potte stående da, enkelte begynner pottetreningen kjempetidlig, rundt 6 mnd...synes også det høres litt ekkelt ut med bæsj i vasken hver dag. Tenker det kan bli god lukt fra vannlåsen/rørene etterhver. Om man har sett inni en "velbrukt" vask, er det masse hår og annet gugg, og bæsjen vil jo unektelig sette sine spor der også. Tror ikke det hjelper bare å skylle godt...?

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Eh, det der kunne nok misforstås, jeg merker jo selvfølgelig at han har bæsjet, men tidligere SÅ jeg det på ham hver gang han gjorde det, nå hender det vi bare kjenner duften av nylagt bleiepakke ;-)

Skrevet

For meg er vel poenget med å gjøre dette å unngå at snuppa lærer at hun skal gå på do i bleien! Hun sender meg tydelige signaler når hun må på do nå og om jeg overser disse signalene, vil hun jo lære seg at det er riktig å gå på do i bleia, dermed blir det vanskeligere å bli kvitt bleiene seinere.

Selv om snuppa er for liten til å holde seg, så utnytter jeg at hun kan "slippe seg" - dvs gjøre fra seg når de blir hjulpet.

Ang det å bæsje i vasken eller ikke, det får vel bli opp til meg hva jeg gjør i vasken min? Jeg synes ikke det er et hygenisk problem, men når vi reiser til familie på ferie i 3 mnd nå så kommer jeg til å velge en annen løsning av respekt for andres vasker:)

Jeg ser mange fordeler med å gjøre dette: mindre irritasjon på snuppa si rompe, mindre risiko for bleieutslett, hun blir mindre utsatt for vasking og kjemikalier, reduserer risikoen for uvi, reduserer risikoen for forstoppelse, reduserer risikoen for luftsmerter og kolikk....

www.diaperfreebaby.org

Denne måten å kommunisere med bebisen på er vanlig i store deler av verden, hvor man ikke har tilgang på bleier. Det var også vanlig her hjemme før i tiden. Men når papirbleien kom så slapp man å tenke på hva avkommet gjorde i bleia si:)

Skrevet

Men de er jo babyer, de har lov til å gå på do i bleien! Det er jo derfor det fins bleier.. At man gjør det på denne måten i visse uland, fordi de ikke har tilgang på bleier, er jo en ting, men nå er det jo sånn at vi har tilgang på bleier i Norge.

Ang irritasjon og bleieutslett, dette kommer jo ikke bare fordi ungen har bæsja i bleien. Bleieutslett kan komme rett og slett fordi ungen bruker bleie, og jeg antar at ungen din bruker bleie, eller tisser hun i vasken også ?

Ang kjemikalier, så tror jeg de aller fleste vasker stumpen til ungen med klut og vann (med mindre man er ute og ikke har tilgang til annet enn våtservietter..) så det er vel neppe et argument.

Hvordan det kan redusere risikoen for forstoppelser, luftsmerter og kolikk kan ikke jeg skjønne. Ungen kan vel bli like forstoppet/få luftsmerter uansett om den bæsjer i vasken eller i bleia..

Nei fysjameg, syns det virker utrolig ekkelt hele greia. Åssen klarer dere å vaske hendene i vasken, og føle dere rene, når ungen har bæsja oppi der.. (skjønner jo at dere ikke får bæsj på dere da, men bare tanken!)

Jeg trodde tøybleier var det mest tullete jeg har hørt om når det gjelder babyer og bæsjing, men dette toppa det virkelig! :)

Når det er sagt, så må jo folk selvfølgelig få lov til å gjøre som de vil =)

Skrevet

"At man gjør det på denne måten i visse uland, fordi de ikke har tilgang på bleier, er jo en ting, men nå er det jo sånn at vi har tilgang på bleier i Norge."

Må bare le....

De siste tyve årene har bleieavvenningsalderen i Norge steget med flere år. Og det er fordi bleiene har blitt bedre så barna ikke skjønner hvordan naturen funker. Og det tjener selvfølgelig bleieprodusentene på. Det er også de som har stiftet myten om at man absolutt ikke skal bleieavvenne barna før de "er klare for det" (les: spør selv om de kan få gå på do)

I alle århundre og i nesten alle andre land i verden går barna på do på naturlig måte og ikke i bleia etter at de er 2,5 år. Men dersom du er så lat at du velger å bruke bleie på barna så lenge bleieprodusentene mener at du skal det så værsågod :)

Vi bruker bleie vi også altså, men har en gutt som har bæsjet på potta siden han var 6 mnd - nå er han 1,5 år. (Satte den oppe på baderomsbenken og holdt han over den da han var bitteliten. Ett godt alternativ for de som synest vasken virker uhygenisk;)

Skrevet

Når vi er på besøk eller ikke har tilgang til potta så går det helt fint å sette han på do også.

Skal begynne å bruke doring nå fremover er planen :)

Skrevet

Det kan nok godt være at det ikke er så lurt å lære dem å gjøre fra seg under rennende vann, takk for tipset! Har ikke tenkt på det på den måten, men det virker selvfølgelig logiskt :)

Skrevet

Takk for tipset! Det skal jeg sjekke ut!

Skrevet

Det har absolutt ikke noe med å være lat og gjøre, syns hele opplegget er tullete, ekkelt og uhygienisk.

Skrevet

Enig med deg! Du kom meg visst i forkjøpet :)

Mini her synes det er kjempe gøy å gjøre dette og det er kanskje værdt det i seg selv :) Men som du nevner er det jo mange fysiske fordeler. I tillegg til at vi lærer oss å komunisere og lese datteren vår bedre.

Enda en fordel er jo i forhold til forurensning- om man kan bruke 3 bleier isteden for 6-7 så er jo det også supert!

Skrevet

Nå er man jo engang forskjellige og takk og lov for det :)

Dette handler jo absolutt ikke om at man ikke lar babyer gå på do i bleien, men at babyen SLIPPER å gå på do i bleien...

Men når det er sakt, jeg kritiserer ikke folk som bruker bleier, jeg har bare funnet noe jeg synes er genialt og som fungerer på mini.

Min har ikke hatt noe bleieutslett etter vi begynte med dette. (nesten 2 mnd siden)

Og om du leser resten av tråden finner du flere av de fordelene du etterlyser. Men som sagt om du ikke liker det, er det ingen som mener at DU skal bruke det :)

Skrevet

Huff da dette ble rot- trodde de kom under de trådene jeg kommenterte... Sorry..

Den første var til lillenurketmitt

andre og fjerde til Hel1a og aprilsnuppa

tredje til undrende ullteppe

Jaja... da har jeg lært noe nytt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...