Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Noen som har barn som går der som kan skrive litt om hva som praktiseres i en sånn type barnehage?
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #2 Skrevet 24. mai 2011 Jeg har bare vært på besøk i en slik barnehage. Men vet de har ekstra fokus på tall og mengde. Alle aktiviteter og alt materiale er plassert i en slik høyde at barna kan hente det selv. Min personlige mening er at disse barnahgene er helt fantastiske. Der jeg var på besøk hadde de fokus på at ingenting skulle presses på barna. :-) Læring gjennom lek! :-)
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #3 Skrevet 24. mai 2011 jeg har ikke mye erfaring med montessori barnehager, men mest med skolene, og der er det stort fokus på tilrettelegging for barna og at alle kan lære alt gjennom at de voksne tilpasser seg. Selvstendighet er et nøkkelord i montesorri pedagogikken, eller hjelp til å hjelpe seg selv. det er også stort fokus på at læring er eget ansvar, dvs at barna skal søke etter og være lystne til å lære, ting skal ikke presses på barna, barna skal selv avgjøre hvor mye de vil lære. Montesorri skolene og bhg har også fler bøker og annet læremateriell enn ordinære skoler. Det vil si at i manges øyne er denne metoden kun tilpasset de som er lærelystne, teoretisk flinke og allerede har et godt grunnlag for videre skolegang, og ikke de som f.eks er mer praktisk anlagt og som lærer gjennom praksis og ikke teori. Ddet er også lite frilek i montesorri barnehager fordi fokuset på å lære er så stort. Altså har de bestemte og organiserte leker de leker for å lære ulike ting og disse lekene er rangert etter vanskelighetsgrad. Det er fokus på å skape et barnevennlig miljø, barna har pulter, stoler og møbler som er tilpasset dem, og ikke de voksne. Alt skal være innen barnets rekkevidde. En annen kritikkverdig ting ved Montessori pedagogikken er at så godt som alt skjer på barnets premisser, det er sjelden et barn får "nei" som svar, dette kan f.eks føre til mobbing og utestengning av andre barn, noe som mange montesorri tilhengere synes er OK fordi barnet er i stand til å ta egne valg og har rett til å bestemme over eget liv og handlinger. Som du sikkert skjønner har jeg både positive og negative opplevelser med Montessori, det er rett og slett ikke for alle barn. De barna som har mest nytte av det er de som ligger langt fremme i utviklingen eller de som ligger langt bak. Det er ikke uten grunn av private videregående skoler som følger montessori prinsippet kun tar opp elever med svært gode eller svært dårlige karakterer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå