Gå til innhold

Noen som vil dele erfaringer fra Aleris i Oslo?

Anbefalte innlegg

Gjest Løvemusene
Skrevet

Noen som har hatt IVF/ICSI forsøk ved Aleris?

Hvor lenge gikk det fra dere kom i kontakt med dem til dere kunne sette i gang med hormonkur ect? Ullevål har sendt søknad om IVF behandling for oss nå, vi kan jo ta med disse papirene til de private og sette i gang fortere. Tror ventetiden hos Ullevål kan være opp til 6 mnd... :(

Takker for alle svar...

Skrevet

Hei!

Vi skal i gang ved Aleris. Sendte inn papirene rett før påske, og har første time 31 mai. Vet ikke hvor raskt vi kan komme i gang med forsøk, men kan oppdatere på tirsdag. Vet ikke om de har noe stengt i sommerferien, men det vet kanskje noen andre her inne?

Og det er sikkert noen andre her som kan svare mer konkret i forhold til ventetid.

Gjest Løvemusene
Skrevet

Ok, du får ha lykke til på samtalen :)

Jeg lurte på om medisinkostnadene er inkludert i den prisen på 28.000 de oppgir, vet du noe om det? Skal vel være 15.000 i egenandel, eller regner dere dette i tillegg?

Skrevet

Heisan.

Jeg husker ikke helt hvordan det der var, for det er noen år siden nå - men jeg tror vi måtte vente et par mnd på time (og det var delvis pga ferieavvikling om sommeren). Da hadde jeg med komplett journal med all informasjon om utredning og tidligere forsøk. Vi hadde UL og samtale og fikk OK på den timen, hadde en ekstra undersøkelse (som Aleris selv foretok på kort varsel) og var i gang på neste syklus. Så hadde det ikke vært for sommerferien så hadde det gått ganske fort. Jeg tror de hadde rundt 4 ukers sommerstengt.

Prisene de private oppgir er alltid uten medisinkostnader - det må du legge til, og de kan variere ganske mye fra tilfelle til tilfelle (pasient til pasient).

Det høres ikke ut som om dere har hatt IVF i det offentlige, og da må dere regne 15000 i medisinkostnader i tillegg, ja.

Skrevet

Du får støtte til medisiner til 3 forsøk. Egenandelen på medisiner er 15 000. Du får refundert det du betaler over 15 000. Så 28 000 for et forsøk i det private kommer i tillegg til medisinutgiftene.

Jeg ville ringt Aleris og spurt jeg. Hvis du må vente rundt 1 mnd (eller mer) før du får time, og så må vente fordi de har sommerstengt (og så kanskje vente på mens), så kan det jo hende at forsøk på Ullevål ikke er så langt unna tidspunktet du kunne fått forsøk på Aleris.

Gjest Løvemusene
Skrevet

Du har helt rett i det, det kan ta like lang tid som Ullevål, og der vil det koste 20000 for 3 forsøk inkl. medisiner.. og når det står mellom så liten tidsforskjell.. så burde vi kanskje forholde oss til Ullevål... sykt stor økonomisk forskjell i hvertfall. Snakk om over 20.000 kr forskjell!

Noen som vet hvor lenge vi må vente før vi får svar fra Ullevål og kan begynne med første samtale og hormonkur...? Å herregud det blir lang ventetid... :P

Skrevet

Det blir vel mye mer enn 20 000 i forskjell, dessverre.

Ved Aleris må du påregne 48 000 for en 3-pk med IVF-behandling (56 000 hvis dere skal ha ICSI) pluss egenandelen for medisiner som er 15000,- = 63 000 (så sant dere bruker medisiner for 15000 eller over før dere lykkes).

Ved Ullevål får dere det samme, uavhengig av IVF/ICSI, for 19 500 totalt (1500 i egenandel per forsøk pluss de 15000 i egenandel for medisiner).

Jeg skjønner at ventetiden kan virke lang, men jeg kan gi deg mager trøst i form av at den dessverre har vært mye lengre tidligere.

Vi var fullt utredet da vi ble henvist. Det gikk ganske raskt å få beskjed om at søknaden var mottatt og godkjent, samt når vi hadde "ansiennitet" fra mhp ventelisten og hvor lenge vi måtte forvente å vente. Vi fikk beskjed om 9-11 mnd, men kom igang etter 8 mnd, vi hadde ikke engang forsamtale, og gikk rett på behandling da de hadde plass til oss. Heldigvis er ventetidene blitt en god del kortere siden det.

Ønsker dere lykke til - og kan anbefale at dere bruker ventetiden, uansett hvor lang den blir, til å forberede dere så godt som mulig fysisk og psykisk, samt kose dere masse :-)

Gjest Løvemusene
Skrevet

Takk for det :)

Vi har nå brukt dagen på å ringe litt rundt til disse forskjellige og vurdert litt mellom oss. Det sannsynlige er at vi tar ET forsøk i det private, så fort som mulig, men pga ferieavikling i Aleris blir det i august... deretter må man jo vente 2 mnd hvis det ikke går, og da er det vel like før det er Ullevål...

Utolmodige som vi er så.... for den økonomiske fornuften for en gangs skyld vente litt :(

Skrevet

Vet du når de hadde sommerstengt på Aleris? Håper selvfølgelig at vi kunne rekke et forsøk der før sommeren hvis de "vil ha oss", men forbereder meg på å måtte vente til etter ferien.

Litt lenge og vente helt til tirsdag med å få svar på det:-)

Skrevet

Vet du når de skulle ha sommerstengt på Aleris? Jeg håper selvfølgelig vi kan rekke et forsøk før sommeren hvis de "vil ha oss", men forbereder meg på å vente til etter ferien.

Skjønner at dere er utålmodige:-) Husk at dere må legge ut for medisiner og får refundert det som er over 15 000 i etterkant. Bare sånn at ikke medisinene velter det økonomiske lasset.

Lykke til!

Skrevet

Ha ha - der dukket jammen første forsøk på svar opp fra intet også:-)

Skrevet

Vi fikk time en mnd etter henvisning til IVF forsøk.

Første konsultasjon var to dager før mensen så jeg startet på spray 23 dager etter, nærmere bestemt 4.mai i år. 19 mai satte jeg første sprøyta (ikke noe å grue for), og til uken før himmelspretten hentes det forhåpentligvis ut egg og kanskje jeg er gravid i slutten av neste uke :) Det avhenger litt av hvor du er i suklusen når du kan sette igang. Sprayen skal startes på dag 21 i syklusen. Nå har jeg i utgangspunktet ikke problemer med å bli gravid. Er sterilisert, men livet har endret seg og et barn til er på ønskelisten. Mulig fremgangsmåten er annerledes ved andre grunner til at man ikke blir gravid.

Vi har forløpig betalt 600,- for spray, 9000,- for spøyter, 25000,- for forsøket, pluss egenandeler ved UL osv.

Skrevet

Hei Løvemusen - vi har gått motsatt vei vi :)

Vi hadde utredning på Aleris og så valgte vi Riksen.

Søknad ble sent i begynnelsen av april. For en uke siden var vi på samtale. Og starter i august. Så - vi har vært veldig heldige at det har gått veldig fort! Jeg var også som deg i forhold til ventetid - men har blitt positivt overrasket at det ikke gått så lang tid...

Så nå ser jeg frem til en hyggelig sommer og masse avslapping :)

Lykke til :)

Gjest Løvemusene
Skrevet

Hei! Vi har fått time til rett før de stenger, de har stengt hele juli. Så da begynner jeg på kuren fra august. Irriterende at juli er stengt, må vente en måned ekstra. MEN MEN, vi har også fått time på IVF klinikken, tidligere volvat, og de er villige til å gi oss et forsøk allerede i juni fordi det passer med syklusen min! Det kommer til å koste oss 50.000 med medisiner og kun et forsøk, men vi vurderer det veldig nå. Tenker for harde livet og må bestemme oss i morgen! Hmmmm!!

Gjest Løvemusene
Skrevet

Herlig da! Masse lykke til :)

Gjest Løvemusene
Skrevet

Hva skjer på tirsdag da rugekassa? Å ja tenk så deilig å gå i gang allerede før juli da :) men aleris kunne ikke det, du kan tenke på IVF klinikken, de er dyrere, men jeg fikk time allerede om to uker ;)

Skrevet

Svarer på begge kommentarene her jeg;

Vi har time på Aleris på tirsdag.

Hvis de har stengt i hele juli, så rekker ikke vi noe forsøk før sommeren. Iallefall ikke hvis de har tenkt at vi skal ha langt regime sånn som vi har hatt på Riksen.

Vi kommer ikke til å vurdere IVF-klinikken. Det blir bare stress og mas med ny henvisning og sende journal på nytt, og det er ikke sikkert det blir noe forsøk før ferien der heller.

Det er helt greit om vi må vente til etter sommerferien. De 2 siste årene har sommerferien vært berørt av utredning med lap, og forsøk, så jeg tror det blir deilig og bare ha ferie. Og så kan vi jo prøve på et lite mirakel på egenhånd:-)

50 000 er mye penger. Synes det hørtes dyrt ut for 1 forsøk, men det kommer jo selvsagt an på hvilke medisiner du skal bruke også.

Lykke til med avgjørelsen!

Gjest Løvemusene
Skrevet

Ja virker som det er et styr å få henvisningen og journalen, har ringt Ullevål uttallige ganger, for jo aldri denne henvisningen. De må skrive på henvisningen hvilken klinikk den skal til, feks. Aleris ikke sant?

Skrevet

Får du henvisning fra Ullevål da? Mulig det var litt annerledes siden vi var ferdige i det offentlige og ikke skulle tilbake, men vi fikk ikke fra Riksen, og måtte gjennom min fastlege. Det gikk raskt det altså, men synes likevel det blir masete og skulle bytte sted.

Nå skal vi jo inn på tirsdag, og det er ikke lenge til. Og selv om jeg ikke så det selv rundt påsketider, har det vært godt og slappe av litt og ikke være i forsøk:-) Må vi vente til etter sommeren, så tror jeg det blir godt også!

Ja jeg tror de må skrive på hvilken klinikk du skal til.

Har dere bestemt dere for om det blir privatforsøk?

Gjest Løvemusene
Skrevet

Jepp, nå skal Ullevål skrive henvisning til begge de to private så får vi se hvilken av de vi velger, den i juni, eller den andre i august! (sannsynligvis juni) Skal tenke på det i helgen mens Ullevål får alle papirer av gårde, gud a meg så trege de er! Ingen kan gjøre en dritt når man ringer heller, vi sier vi kan komme å hente alt sammen, nei da må vi spørre per mail om vi kan komme, og svarer de på mailen.. nei.. frustrert hehe....

Men ja.. nå blir det privat, det er bestemt! ;)

Hadde aldri trodd jeg skulle havnet her... er fortsatt i sjokk.. men takk gud for at jeg har en så snill samboer som lar oss prøve privat selvom det nok koster 10.000 mer enn den i august, dyrere klinikk, og dyrere løsning...

Du får ha en god helg, Rugekassa så snakkes vi etter helgen? Så er det ikke lenge igjen til tirsdag ;)

Gjest Løvemusene
Skrevet

Så utrolig spennende, krysser fingre for at alt går bra med deg! :)

Skrevet

Heisann.

Nå er d et år siden vi gikk til behandling hos Aleris. Et sted jeg virkelig kan anbefale til andre, da vi nesten var gitt opp av det offentlige. Etter 8 år med prøving og x antall innsett hos det offentlige, har Aleris sjenket oss med 3 herlige barn... 2 åring og tvillinger på 5 mnd...( brukte 3 forsøk ..)

Jeg hadde alle papirer og en del undersøkelser klart, så jeg ventet bare på at mensen skulle komme så kunne jeg sette igang. Disse folka er utrolig flinke og det var verdt pengene..

Ønsker dere alle masse lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...