InsomNina Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Hva gjør jeg? Det kommer nesten ingenting ut av den puppen som har tette melkeganger, så jeg ammer da fra den andre hele tiden. Vet jeg må løse opp i den som er tett, men kommer som sagt nesten ingenting ut, så får ikke gjort det lenge nok under pumping/amming. Redd jenta ikke får nok mat siden den andre kanskje ikke produserer nok til hele dagen. Har hatt klumpen i over ett døgn nå, den har ikke løsnet i det hele tatt. Bør jeg kontakte lege? Får jeg antibiotika? Har vondt, men ingen andre symptomer på betennelse enda. Har også kjøpt lecitin og tok første dose i dag tidlig. Trenger tips!!
Jea_Lykkelig26 Skrevet 24. mai 2011 #2 Skrevet 24. mai 2011 Hei:) De kom nesten ikke noe ut brystene mine heller, plus a det gjorde SYKT vondt hver gang jeg ammet. Trodde jeg hadde fått betennelse så jeg dro til legen, men det var tette melkeganger. Fikk hjelp av både legen og helsesøster, men det var ingenting å gjøre for hun ble jo aldri fornøyd + at jeg gruet meg til ammingen pga store smerter. Melken ble helt borte og nå får hun bare flaske, som heldigvis går bra og hun er fornøyd Jeg hadde dratt til legen. Du får kun anibiotika hvis det er betennelse. Legen min sa jeg skulle ta en varm dusj og prøve å håndpumpe, men desverre gikk det ikke.. Kanskje de funker på deg
Blomsterpiken og tullene Skrevet 24. mai 2011 #3 Skrevet 24. mai 2011 Jeg var plaget med tette melkeganger to-tre ganger det første halvåret. Fikk da litt feber i tillegg. Det jeg gjorde da var å massere der det var ømt mens jeg ammet. Hvis det ikke funker, prøv å dusj i varmt vann og gjerne håndmelk mens du dusjer. Ellers går det an å prøve varmesalve/varm klut el lign på det ømme området. Viktig å amme ofte. Legger ved link til ammehjelpen der du finner mange råd: http://ammehjelpen.no/artikkel/2/Tette-melkeganger. God bedring!
laroos Skrevet 24. mai 2011 #4 Skrevet 24. mai 2011 Kjør på med varme på det stedet der klumpen er - bruk varmeflaske eller lignende (jeg har brukt ammehjelpens små varmeputer denne gangen - de fungerer helt topp. Mener noe lignende kan kjøpes på sportsbutikker også, da til oppvarming av kalde fingre i lomma), ha det så varmt som du greier. Min erfaring er at dess varmere dess bedre. Og la ungen suge på det tette brystet så ofte som overhode mulig. Selv om du ikke får ut så mye med pumpe, så får ungen ut mer. Hvis du bruker varme i 5-10 minutter før amming, blir utdrivinga mer effektiv, og klumpen løsner raskere.Hvis du mot formodning ikke får løst opp i dette i løpet av det neste døgnet bør du nok sjekke med lege. Se ellers ammehjelpen.no for flere tips. Lykke til.
Træægtrønder`n :) Skrevet 24. mai 2011 #5 Skrevet 24. mai 2011 Jeg hadde kuler i puppen i 14 dager før de endelig løsnet. Fikk også beskjed om at jeg ikke fikk antibiotika så lenge jeg ikke hadde feber. Jeg ammet kun på ett bryst så jeg måtte legge henne til den vondt puppen hele tiden. Gråt ved hver amming husker jeg.. Det som funket på meg var slike risposer som man varmer i mikroen. La på dette før amming og etter. Og så hard massasje. Prøvde å trykke ut kulene rett og slett. Det va kjempevondt, men godt når det endelig løsnet. I starten tok jeg ikke i nok under massasjen, men etterhvert ble jeg helt desperat så jeg tok skikkelig hardt i flere ganger. da løstnet det endelig. Lot babyen amme hver andre time. Varm dusj funket ikke for meg. Rispute var mer effektivt. Føler med deg..
Træægtrønder`n :) Skrevet 24. mai 2011 #6 Skrevet 24. mai 2011 Kom på en ting til: skaff deg slik nesespray for å øke utdrivningen. Fåes på resept hos legen eller så fikk jeg de på barsel uten resept. Det funket veldig bra
LilleMamsen Skrevet 24. mai 2011 #7 Skrevet 24. mai 2011 Huff, det der er noe (unnskyld uttrykket) dritt. Vondt og frustrerende Du må bare fortsette å legge til den vonde puppen så ofte som mulig, så kan det hende klumpen løser seg opp. Vet at de ofte ikke vil suge noe særlig, men alt hjelper. Som tidligere nevnt: varme på puppen og håndmelk, Evt i varm dusj eller i badekar. Viktig å fortsette å prøve slik at det ikke blir betennelse. Hør med legen hvis du ikke blir kvitt klumpen i morgen. Kanskje du kan få Syntocinon nesespray: den hjelper på utdrivelsen av melka, så kanskje du kan få løst klumpen slik. Lykke til
mlkg Skrevet 26. mai 2011 #8 Skrevet 26. mai 2011 Jeg har kronisk tette melkeganger i det ene brystet (dvs får en hard klump i løpet av ett døgn hvis jeg ikke passer på). Har hatt brystbetennelse med høy feber 4 ganger, så jeg har en del erfaring med problemstillingen... Dette hjelper meg: - Pumper meg en gang daglig med Avent manuell brystpumpe. Ammer ellers som normalt. (Utdrivningsrefleksen kommer best hvis det er mye melk i begge brystene når jeg pumper.) - Dersom jeg likevel får en kul legger jeg babyen andre veien (som ved amming av tvillinger) eller jeg ammer i sengen. - Varme og håndmelking kan også hjelpe. (Viktig å håndmelke slik at det faktisk er området med kul som tømmes.) Varm dusj hjelper ikke meg. Min erfaring er at hardt arbeid med pumping/hypppig amming hjelper! Selv med mye strev har jeg klart å fullamme i 6 mnd. Nå er han 7 mnd og spiser grøt og middag. Det er deilig å kjenne at melkeproduksjonene har gått noe ned nå. Hvis han hadde villet ta flaske, ville jeg nok redusert på ammingen tidligere.
Mummimamma<3 Skrevet 27. mai 2011 #9 Skrevet 27. mai 2011 masser i dusj det du kan.. vondt men det hjelper!!!! Jeg fikk sambuer til å suge litt mens jeg masserte (ja litt sært), men var helt fortvila.. Så fikk jeg kjøpt en nasespray som får i gang utdrivningsrefleksen med helsesøster.. dette hjalp!!
J -76 Skrevet 27. mai 2011 #10 Skrevet 27. mai 2011 Hei kjære deg, får helt vondt i puppen jeg..... Var veldig plaget med dette da gutten min var ca 2 måneder, men helt borte nå (han er nå 4 mnd). Dusj hjalp aldri meg, det som løsnet klumpene var bruk av de små varmeputene til ammehjelpen som kan legges inne i bh. I tillegg brukte jeg nesesprayen som er respetbelagt. Jeg vil virkelig anbefale dette. Jeg var motløs og syk i nesten en måned med brystbetennelse, men det gikk over og nå er amming endelig kos igjen. Lykke lykke til! Klem
InsomNina Skrevet 27. mai 2011 Forfatter #11 Skrevet 27. mai 2011 Tusen takk for svar alle sammen! Fikk endelig løsnet klumpen i går. Snuppa var nok litt småtrøtt på morgenen og brydde seg sikkert ikke om at det kom sakte. Så da fikk jeg massert godt mens hun sugde lenge og vel!! Det var herlig! Nå skal jeg være flink å passe på at det ikke skjer igjen, har hørt betennelse skal være grusomt Ps: Tenkte faktisk også på at det letteste hadde vært om mannen hadde kunnet suge litt ut siden snuppa ikke ville, men han er helt i mot. Hehe..
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 27. mai 2011 #12 Skrevet 27. mai 2011 ville fått tak i nesesprayen de snakker om her. Bare å ringe legen så får du det:) Hjalp meg masse. I tillegg viste barnepleieren på sykehuset meg hvordan jeg skulle massere. Er ikka bare å massere i dusjen nei; du skal ha skikkelig varm dusj og etterhvert skal du stryke skikkelig hardt med 3-4 fingre fra brystkassa7RIBBEINA sånn at du kommer under kulen og fortsette helt ut til brystknoppen. Gjenta mange ganger og det hjelper sannsynligvis på å få det til å begynne å piple ut. Når det så begynner å komme får du lagt barnet til puppen så fort som mulig og fortsett å hjelpe til meg å få ut melk på samme måte som over mens barnet suger. Etterhvert vil det fosse ut melk forhåpentligvis. Med førstemann hadde jeg MYE tette melkeganger i flere mnd og hadde mye vondt, men denne gangen fikk jeg nesespray allerede på sykehuset og fortsatte med det 2-3 uker hjemme i tillegg til masseringsmåten jeg beskrev over her. Derfor unngikk jeg denne gangen de aller største klumpene..... Anbefaler virkelig den nesesprayen altså! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå