Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å fullamme til jenta mi er minst 5 måneder. Hun er 4 måneder nå og stiger bra i vekt så tror nok det skal gå bra.

Men det jeg lurer på, bør jeg gi smaksprøver av f eks grønnsaker eller fruktmos slik at hun blir vant til andre smaker eller er det tidsnok når vi begynner med fast føde. Er redd for at hun kanskje blir kresen hvis hun ikke får smake noe annet enn morsmelk før hun er 6 mnd...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første begynte jeg å gi grøt fra ca 4 mnd. Men han var kresen fra første skje, og forble kresen. Fikk ikke i han skikkelig med fast føde før han var 1 år. Så tror ikke det at man gir fast føde tidlig har noe å si for om de blir kresen eller ikke. Han fikk også problemer med magen etterhvert som han ble introdusert for forskjellig mat.

Han er nå over 2 år og fortsatt kresen og småspist.

Denne gang skal jeg vente så lenge som mulig før jeg gir noe annet. Og da helst vente til 6 mnd, hvis det lar seg gjøre.

Skrevet

Tror det er lettere å venne de til smaker ved 4 enn 6 mnd. Noen er kresne uansett, men tror sjansen er større ved 4 enn 6. Husk at ved 6 mnd SKAL de ha annen mat mtp jern.

Skrevet

Jeg "fullammet" fram til 6 mnd, men begynte så smått med litt smaksprøver da hun passerte 5 mnd, for å venne henne til ulike smaker. Det er jo anbefalt å la dem smake på litt forskjellig fra 4 mnds alder, nettopp fordi smaksvinduet er åpent fra 4-6 mnds alder, og etter den tid kan de bli mer kresne visstnok.

Skrevet

Jeg fullammet eldste sønnen til han var 5,5 måneder. Begynte da å innføre ett måltid om gangen og det gikk veldig bra! Han spiser alt, frukt, grønnsaker, grøt, alt. Nå har jeg en nyfødt og planlegger om å gjøre det samme.

Skrevet

Jeg fullammet eldstemann til han var 6mnd. Da han passerte 6 mnd begynte vi med litt fast føde og det gikk veldig bra, så slik blir det denne gangen også.

Skrevet

Jeg fullammet i nesten 6 mnd, introduserte grøt og frukt/grønnsaker meget gradvis fra hun var 5,5 mnd. Hun har ikke vært kresen og spiser med god appetitt. Er også lett å introdusere nye ting, hun er med på det meste, ser det ut til. Tror ikke det har så mye å si om du venter til 6 mnd, ta det som det kommer, og start gradvis er mitt råd. Jenta mi viste tydelig interesse for vår mat da hun var 5 mnd, og etter det begynte vi å tenke på å begynne med fast føde. Brukte forresten lang tid på introduksjonen, er først nå ved 8 mnd at vi er oppe i fulle måltider 4 gng pr dag.

Skrevet

Forskningen som hevder at det er et "smaksvindu" som det er viktig å treffe er ikke HELT bastant, dvs det er ikke mange uavhengige undersøkelser av det.

Husk at en STOR forskjell på morsmelk og MME er at MME har helt samme smak hele tiden (inntil du bytter merke eller 1/2/3, men det gjør man som regel bare noen få ganger), mens morsmelk varierer i smak ut fra det DU spiser. Spis masse sushi og kjenn fiskelukta av ungens promt, spis chili for å sette en spiss på det hele, hvitløk for å lage søtsmak, generelt spis variert, og spis gjerne mat med masse smak :)

Dersom hun viser interesse for maten deres, strekker seg etter den, spiser smuler fra gulvet etc, så er det helt i orden å la henne smake på det, og også å dyppe en skje eller finger i mat og la henne slikke det av. Så lenge vi snakker om den mengden du kan ha på fingertuppen er det ikke viktig hvilken mat det er, om det er litt salt i sausen, om det er yoghurt eller hva det nå er. Det som er viktig (og det gjelder egentlig om man starter med grøtmåltider også) er at det er morsmelk eller MME som utgjør hoveddelen av ernæringen, det er det barnet skal spise seg mett på, det andre er SMAKING, ikke spising.

Skrevet

jeg hadde et flaskebarn og hun fikk fast føde fra 4 mnd. det gikk greit :)

neste barn ammet jeg til 6 mnd siden jeg fikk til å amme! og ville da gjøre det "riktig", og vente til 6 mnd. hun ligger øverst på vektkurven og ELSKER mat :P

nå er hun snart 9 mnd og spiser som en gud :) hun er ikke kresen.

så jeg har ikke hatt problemer med det :) ammer nå bare morgen og kveld! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...