Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Flikk
Skrevet

Hei! noen som vet noe om ivf teknologien de bruker i Danmark?

Det skal visst være en klinikk i Danmark der de snitter eggene slik at de fester seg lettere. Noen som vet om dette? Og hva klinikken heter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror de gjør det på Volvat også.

Er skeptisk. Dette gjøres vel for at egg skal festes seg bedre, men vil det ikke da evt. kunne føre til at egg som ikke utvikler seg slik de skal (og normalt resulterer i tidlig SA eller i utgangspunktet ikke ville festet seg) blir sittende, noe som igjen vil kunne føre til senere aborter når mor og far/ mor og mor, på ultralyd får beskjed om at barnet ikke utvikler seg som det skal...

Bare noen tanker...

Skrevet

Hei,

Teknikken kalles laser assisted hatching og gjøres blant annet ved Copenhagen Fertility Center (CFC). Jeg har selv fått dette gjort. Den ene gangen festet egget seg ikke, dan andre gangen ble jeg gravid.

http://www.copenhagenfertilitycenter.com/behandlingen/laser-assisted-hatching.htm

http://www.copenhagenfertilitycenter.com/behandlingen/gode-resultater-med-laser-assisted-hatching.htm

Jeg mener å ha lest at dette ikke utføres i Norge da det ansees som forskning på befruktede egg.

Skrevet

Hei

Isola71 har rett. Dette utføres ikke i Norge, da det er å anse som forskning på egg. Og sånt er jo ikke lov her i Norge....

CFC utfører det. I følge hjemmesidene deres har det ingen bivirkninger, men heller en større sjanse for å bli gravid.

Jeg skal over på ivf nå og skal helt klart ha det.

Gjest Flikk
Skrevet

Det kan være at et ikke levedyktig foster fester seg...

Men til du som har prøvd dette. Hva kostet det?

Dette er bare for å tilfredsstille min nyskjerrighet. Om jeg om 10 år ikke har blitt gravid så er det en mulighet ...

Gjest Flikk
Skrevet

Av nyskjerrighet: fikk du noe økonomisk støtte?

Hvor lenge måtte du oppholde deg i Danmark?

Så bra at du ble gravid:) Så da har du barn i dag?

Gjest Flikk
Skrevet

Av nyskjerrighet: fikk du noe økonomisk støtte?

Hvor lenge måtte du oppholde deg i Danmark?

Så bra at du ble gravid:) Så da har du barn i dag?

Skrevet

Hei Flikk!

Jeg kjøpte laser assisted hatching på CFC da jeg ble gravid med barnet mitt. Det er ikke en metode for å få egget til å feste seg, men den metode for å få sædcellen inn i egget. Når man blir eldre, og det er jo mange av oss IVFere, blir skallet på eggene seigere slik at sædcellen ikke klarer å trenge inn. Da skjærer de et lite hull i egget slik at sædcellen slipper inn. Kvaliteteten på egget ellers kan være helt topp det.

Jeg betalte 2500 for dette for noen år siden. Legene kan ikke si på forhånd om de skal bruke LAH, de ser det enkelte egg an. Så du må evt be om at legen gjør den vurderingen på dine vegne før/ved uttak.

De sa ingenting til meg om at dette kunne øke risikoen for å få et barn med handikap, går ut fra at de ville sagt det dersom det var tilfelle.

Gjest Pippi9
Skrevet

En liten oppklaring her. Assisted hatching hjelper ikke sædcellene til å befrukte egget, men lager et lite snitt i eggskallet etter befruktning og før tilbakesetting for at blastocysten (5 dagers befruktet egg) lettere skal klekke og feste seg til livmorslimhinna. Man tror at en del egg, spesielt på oss godt voksne damer eller pcos kan ha tykt eggskall som vkan vanskeliggjøre klekkingen (hatching).

Jeg har hatt laser assisted hatching på eggene mine hver gang ved tilbakesetting på dag 2 eller 3. Nå sist så fikk jeg dyrket de i 5 dager til klekkeklare blastocyster og det viste seg da at skallet hadde blitt veldig fint og tynt og assisted hatching ikke var nødvendig. Har dog ikke blitt gravid, men tror ikke det har noe med hatchingen å gjøre.

Skrevet

A+C:

I følge CFC sine nettsider (se linkene over) utfører man AH for at egget/embryoet lettere skal feste seg (komme ut av "skallet"). :)

Flikk:

Nei, man får ikke noe økonomisk støtte til behandlingen i Danmark. Jeg gjør dette som singel og må betale alt selv. Selve AH-behandligen kostet 2500,- danske kroner, dette er i tillegg til selve IVF-behandlingen og alle medisiner.

Normalt sett tar man ut egg en dag, befrukter dem og setter de tilbake to dager etter, så man må altså være der i tre dager. Jeg har ikke overnattet, men reist frem og tilbake (bor i Oslo). Min graviditet endte desverre i en MA etter 8 uker, men jeg er nå snart klar for ny behandling og kommer også denne gangen til å velge assisted hatching. :)

Skrevet

Jeg har tatt dette på Ciconia i Århus, ga 2500 dkr.

Der anbefaler de det spesielt på fryse egg, og for kvinner over 37.

Skrevet

Bare legge til at dette er noe de har drevet med i mange år.

Skrevet

Ja, dette er ikke ny teknologi - men det er som andre sier ikke tillatt i Norge.

Skrevet

Har tatt assisted hatching på 4 av 5 ivf-forsøk. Den eneste gangen jeg ikke trengte det, ble jeg gravid! (Men det holdt bare i 9 uker.)

A+C?: Du tenker på ICSI.

Skrevet

Heisann!

Jeg tenkte nok på laser assisted hatching, men jeg har bare totalt misforstått hva som skjedde med eggene mine.

Beklager til HI og dere andre jeg har feilinformert. Og takk til dere som har rettet opp feilen : )

Jeg var helt sikker på at jeg visste hva jeg snakket om siden jeg hadde vært gjennom det. Flaut...

Skrevet

Det går nok helt bra! Er da ikke lett å holde kontroll på alt;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...