Plutselig blir vi visst 4!! Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Hei! Jeg har nå, etter snart 6 mnd med mas, fått dattera mi på røntgen, og der var det hofteproblemer! venter nå på time hos ortopedisk poliklinikk! Kjenner at jeg er utrolig frustrert, sint og ikke minst nervøs! Noen som har noen erfaringer? Behandling? Plager hos baby? Min jente beveger begge bena, spreller med begge, ruller til begge sider (dog mer til venstre side som det er ikke er problemer på) og er blid og god! Setter stor pris på erfaringer og råd!
*Lissi* Skrevet 24. mai 2011 #2 Skrevet 24. mai 2011 Hadde hofteleddsdysplasi selv da jeg var liten, så alle mine barn er blitt grundig sjekket. Yngste jenta var bare noen uker da de sjekket henne med ultralyd. Merkelig at de ikke har funnet det ut før? Har dessverre ingen erfaring da, siden ingen av mine har hatt det.
bivi Skrevet 24. mai 2011 #3 Skrevet 24. mai 2011 På putekrigerene.no ellrr gruppa putekrigerene på facebook finner du informasjon. Jenta mi er 7 uker, og hun blir behandlet med frejkas-pute. Hun fikk diagnosen da hun var tre dager, så
MammanTilVerdensFineste Skrevet 24. mai 2011 #4 Skrevet 24. mai 2011 Jeg har hørt at det kan behandles med pute eller gips. Men dersom det blir oppdaget tidlig så tror jeg de bruker en pute. Var mistanke om dette hos tulla vår også og da var hun 5 måneder(!!) før de reagerte på noe vi har sagt i fra om hele tiden. Hun har vært skjev i nakken grunnet at hun har fått seg en "favorittside".Hun ble sendt til Ultralyd av hoftene. Heldigvis fant de ingenting,MEN det ene beinet er alikevel lengre enn det andre. Jeg er så eitrende forb... på helsestasjonen som ikke gjør en eneste ting. Må vente til 6 månederskontroll med legen. Aaaargh! Sorry, måtte bare få ut litt frustrasjon:)
Plutselig blir vi visst 4!! Skrevet 24. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 24. mai 2011 Ja, helsestasjonen er håpløst! Jeg har nå avlyst 6 mnd kontrollen der... Sa at jeg ikke har så mye til overs for legen der som gang på gang har oversett hofteptoblemene! Min jente er jo snart 6 mnd, så er veldig redd for om hun må ha gips i mange måneder... Uff
enits40 Skrevet 24. mai 2011 #6 Skrevet 24. mai 2011 Skjønner godt at du blir frustrert! Min gutt ble også plutselig henvist til ultralyd av hoftene - etter 5 måneder! Da hadde han blitt sjekket mange ganger av både leger og helsesøstere, så jeg synes, som deg, det var veldig rart at de ikke hadde stusset på noe tidligere! Heldigvis var det ingenting å se på ultralyd, men jeg var inne på putekrigerne og fant masse informasjon. Selv om dette er midlertidig og kan fikses, syntes jeg det virket ganske tøft, så alle gode tanker til deg og din lille! Håper du får de svarene du trenger og at dette går seg til raskt!
desemberbaby10 Skrevet 24. mai 2011 #7 Skrevet 24. mai 2011 Synes det er VELDIG rart at de ikke har sjekket dette ordentlig tidligere. Jeg hadde pute selv da jeg var baby, og min sønn ble undersøkt for dette i ultralyd da han var 1 uke, fordi det var viktig å være på den sikre siden! Min bror ble oppdagt da han var rundt 3-4 mnd'er tror jeg (muligens seinere), og han måtte ligge i strikk har jeg blitt fortalt, uten at jeg egentlig vet så mye om hva det dreide seg om. Min søster ble oppdaget enda senere (usikker på hvor mange mnd'er) og hun måtte ligge i gips i mange måneder. Det er jo fryktelig trasi for det senker jo utviklingen deres, selv om de jo tar seg fort inn igjen etterpå, men så er jo behandlingen også viktig slik at de slipper enda verre tiltak senere i livet. Men jeg synes bare det er så rart at de ikke er mer nøye på dette alle steder og i alle tilfeller!! Nå er det jo mange år siden tilfellene med mine søsken, så vet ikke om det er samme prosedyre den dag i dag. Lykke til alle fall!!
meg og ei til Skrevet 24. mai 2011 #8 Skrevet 24. mai 2011 Vi har ei jente som fikk påvist hofteleddsdysplasi da hun var 4 måneder. Ble oppdaget av en fysioterapaut ved en tilfeldighet. Legen på helsestasjonen henviste oss til ultralyd og det ble begynt behandling to uker etter dette. Ettersom det ble oppdaget så sent var hun for stor til å behandles med pute, hun fikk ortose (skinne). Jeg syns det var helt forferdelig det første døgnet, da var hun veldig misfornøyd, jeg gråt og hun gråt. Etter det har hun ikke brydd seg, og det har ikke jeg heller. Hun hadde vært sjekket mange ganger ved fødsel, og senere ettersom det ligger i familien, men ingenting oppdaget. Da vi var på sykehuset og fikk det påvist så spurte jeg hvorfor det ikke var oppdaget tidligere, og jeg fikk fortalt at det ikke er så enkelt at man enten er født med det eller ikke. Vår jente hadde blitt skjev i hoften og kan med det ha dyttet hofteleddet ut av skålen, og at skålen derfor ikke har utviklet seg som den skal. Uansett så sitter jeg nå her 2 måneder etterpå og er ikke så opptatt av hva som har skjedd før det ble oppdaget. Jeg er bare glad det ble oppdaget så tidlig, da mener jeg at det ikke var kommet så langt at hun kanskje skulle lære seg å gå. Vi er ikke i mål, og det kan fremdeles være at behandlingen ikke virker og at hun må legges i gips. Men jeg har vent meg til skinnen og glemmer den faktisk, så om hun måtte gipses venner jeg meg vel til det og. Dette ble langt, og jeg høres sikkert ut som jeg tar veldig lett på ting og ikke bekymrer meg. Det stemmer ikke, men jeg ser at det ikke plager henne. Og da tenker jeg at det er jo ikke meg dette skjer med, det er jo henne så hvorfor skulle jeg plages av det. Hun klarte til og med for noen dager siden å rulle med skinne på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå