Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #26 Skrevet 24. mai 2011 Anonym 11:49 - nå er det en vesentlig forskjell på en prolaps og muskelsmerter.. En prolaps kan man kanskje ikke gjøre så mye med selv annet enn å trene litt og ta tiden til hjelp, mens muskelsmerter KAN man definitivt gjøre noe med selv.. Man får ikke sykemelding av økonomiske årsaker så at HI ikke kan betale for kiropraktor behandling er IKKE grunnlag for sykemelding.. At HI har vondt i ryggen KAN være grunnlag for sykemelding, men IKKE i påvente av bedre økonomi - hun må nok pent gjøre "jobben" nå i forhold til å bli frisk med eller uten sykemelding - og kan hun ikke det får hun vurdere å skifte jobb til noe som ikke belaster ryggen....
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #27 Skrevet 24. mai 2011 Kan du ikke heller gå til fysioterapaut? Det er MYE billigere!!
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #28 Skrevet 24. mai 2011 Hvis du får henvisning til fysio så koster det deg bare 200,- pr gang. Du aner ikke hvor mye jeg har slitt med ryggen i en alder av 26 år. Hatt to prolaps, vært sykemeldt i nesten et år. Har vært borti osteopater, kiropraktor, fysioterapeuter, men fant først den beste fysioterapeuten før jul!! Helt fantastisk!! Jeg merker så stor forskjell, og jeg hadde vel en 4-5 timer der.. Fikk treningsopplegg til å ha med på treningsstudioet jeg går til, og trening er virkelig alt som skal til for å få en god rygg! Veiledning og behandling hos fysio, og deretter egentrening!
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #29 Skrevet 24. mai 2011 En vesentlig forskjell mellom en fyseoterapaut og en kiropraktor er jo at oftest må man gå jevnlig til en fyseoterapaut med kansje 12-24 behandlinger mens en kiropraktor som regel klarer seg med med3-4. Det er i hvertfal min erfaring.
Iiiiik Skrevet 24. mai 2011 #30 Skrevet 24. mai 2011 En annen vesentlig forskjell er jo at en kiropraktor i hovedsak jobber med symptombedring, mens fysioterapeuten også fokuserer på forebygging av nye vansker...
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #31 Skrevet 24. mai 2011 Men har du sjekket om arbeidsplassen din dekker kiropraktor behandling? Mannen min har gått til kiropraktor gjevnlig over flere år nå, og får det heldigvis dekket av arbeidsplassen. Dette er en ordning de har. De dekker også 50% av utgifter til trening. Jeg hadde sjekker personalhåndboka, eller snakket med sjefen din. Om de ikke har en slik ordning så er det godt mulig de allikevel kan bidra med å betale helt eller delvis for timene hos kiropaktor. Vet flere arbeidsgivere som heller vil det enn at alternativet er sykemelding, det koster mye mer for bedriften. Hvis du absolutt ikke har råd, så ville jeg spurt legen om det finnes noen alternativer. En uke eller to med sykemelding burde du jo fint kunne få, og tilrettelegging på arbeidsplassen.
Dunder Skrevet 24. mai 2011 #32 Skrevet 24. mai 2011 Sykemelding er ikke noe man skal ty til i tide og utide, og uten å kjenne din problematikk i detalj så kan jeg ikke skjønne at du kvalifiserer til sykemelding. Det koster helt vannvittige summer å ha folk gående på sykemeldinger når man strengt tatt ikke må. Det e dessuten sjelden man anbefaler sykemelding ved ryggsmerter. Du bør ta opp ryggproblemsene dine med arbeidsgiver, samt trene mest mulig på egenhånd. Du kan ta en fysioterapitime hvor terapeuten lager treningsprogram til deg, så kan du drive hjemmetrening. Så kan du ha en oppfølgingstime om et par måneder. Det er ikke sånn at man kun kan jobbe når man er 100% frisk. De færreste er 100% hele tiden.
Theaen Skrevet 24. mai 2011 #33 Skrevet 24. mai 2011 Har de på arbeidsplassen mulighet for å tilrettelegge for deg da, for å gjøre situasjonen enkelere? Kanskje du kunne fått en deltidssykemelding, om du mener at hvile kan hjelpe på ryggen din? Hvordan type vondt i ryggen har du? Jeg fikk øvelser av min fysioterapaut for nakke og ryggvondt, som jeg kunne gjøre selv. Det gjorde at jeg ble fortere bedre, og dermed sparte penger. Kan du ikke gå til en annen fysio/kiropraktor med henvisning fra legen din? Fant denne artikkelen, hvor det står at egenandelen skal bli fjernet også: http://www.dagbladet.no/dinside/2006/05/12/466069.html
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #34 Skrevet 24. mai 2011 Gå heller til fysioterapaut som har avtale med NAV. Koster lite pr. gang, og i tillegg er det en maksgrense på hvor stor egenandel til fysio du skal betale pr år, overstiger du dette betaler du ingenting for fysio. Kiropraktor dekkes ikke av NAV. Men noen manuellterapauter gjør det. Har du så vondt at du er nødt til å bli sykemeldt, ja så bli det. Men du får jo ikke mer penger til kiropraktor vbed å være sykemeldt. så tror den beste løsningen er feks en 50% sykemelding og henvisning til fysioterapaut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå