Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 WARNING: skrivefeil Kan eg sykemelde meg fordi vi ikke har råd til kiropraktor nå? Har veldig vondt i ryggen pga jobben, og får ikke dekket kiropraktoren eg går til, har min tredje time der idag, og hver time koster 350 kr. Kiropraktoren sier at eg må nok ha noen timer før det blir bra igjen.. Har stiv ryggsøyle, veldig spente muskler og senene rundt.. Hadde feri en uke i februar og opplevde at ryggsmertene blei nesten borte, men så kom di tilbake få uker etterpå.. Vet at eg må til kiropraktor/fysioterapaut for å bli kvitt ryggsmertene, men har ikke råd til det nå... Har så vondt i ryggen at dagene på jobb blir veeeeldig lange og slitsomme, psykisk også si det går å "tærer" på meg hele tiden, merker det også godt hjemme, noe som sliter på humøret...
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #2 Skrevet 24. mai 2011 Om smertene komme rtilbake etter kort tid på jobb så må du gjøre noe med den situasjonen. En sykemelding vil ikke gi deg noe utover en bra periode frem til neste ryggvondt. Sykemelding er opp til legen, så det kommer an på.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #3 Skrevet 24. mai 2011 Men kan eg spør legen om skykemelding? eller har eg for lite grunnlag? hi
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #5 Skrevet 24. mai 2011 Du kan jo alltids spørre. Personlig så hadde eg spurt etter alternativer. Hva gjør jeg nå. Smertene kommer tilbake, det vet en av erfaring, så om en ikke kan få noe henvisning til kiropraktor eller fysio, hva da?
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #6 Skrevet 24. mai 2011 Du kan sikkert spørre legen, men jeg anbefaler deg å heller fikse problemet enn å utsette det. Har du ikke noen du kan låne pengene av?
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #7 Skrevet 24. mai 2011 Jeg tror jeg ville ha lagt det frem på den måten du legger det frem her til legen din, også får du bare høre hva det er han sier. Regner med du får noe videre utredning på dette fra din fastlege. Som f.eks røtgen av rygge el. Min mor hadde samme problem og hun fikk sykemelding inntill de hadde funnet en løsning. I tillegg måtte fastlegen "tilrettelegge" alternativer for henne. Hennes løsning ble videre utredning på sykehus samt dekket opptrening av rygg på et treningsenter sammen med kiropraktor og personlig trener. Det kommer så veldig an på hvordan fastlegen din er,men skulle tro du hadde god nok grunn. Har du ikke penger så har du ikke penger. Sånn er det.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #8 Skrevet 24. mai 2011 Både lege og kiropraktor kan sykemelde deg (kiropraktoren i en kortere periode). Om det er nok grunnlag for sykemelding, må nok de avgjøre. Kan jo være at de vil kreve at du mottar behandling, slik at du fortere blir bedre. Ellers bør du jo vurdere jobbytte eller opptrening av rygg, hvis du ikke kan være i jobben din uten at du får hyppig ryggvondt.
3 nøtter til Askepott Skrevet 24. mai 2011 #9 Skrevet 24. mai 2011 Hjelper jo ikke å låne penger, da kommer jo det samme problemet når hun får penger igjen, altså for lite penger i forhold til budsjettet.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #10 Skrevet 24. mai 2011 Liker ikke å låne penger, men hadde sikkert godt. Men føler mest for nå å sykemelde meg, sliten og trøtt.. Greia er det at vi har råd til kiropraktoren til høsten, men ikke nå
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #11 Skrevet 24. mai 2011 Du har råd til å gå til legen da? Du må jo betale litt for legetime og sykmelding også. Jeg ville nok heller bedt kiropraktoren om betalingsutsettelse enn å sykmeldt meg om problemet var å skaffe 350,- kr. Eventuelt lånt pengene (foreldre, bank, kredittkort) Om økonomien din er så dårlig at dere ikke kan skaffe noen få hundrelapper til en akutt krise ville jeg også forsøkt å få en økonomisk veiledningstime hos NAV. Det er ikke bra for barn å vokse opp i en fammilie som er så fattige.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #12 Skrevet 24. mai 2011 10:57 HI Takk for mange svar:) syns det hørest litt skummelt ut å ta rønken av ryggen, det koster vell penger det også.. Vi klarer oss veldig greit med penger, men nå etter eg begynte hoss kiroprktoren merkes det, 550 kr for første timen = mat for en liten uke hi
3 nøtter til Askepott Skrevet 24. mai 2011 #13 Skrevet 24. mai 2011 Herregud så frekt 10:57. det er ikke bra for barn å vokse opp i en familie som er fattige??? Blir jo hvertfall ikke rikere av å betale flere tusen i kiropraktor, eller låne penger. skjerp deg.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #14 Skrevet 24. mai 2011 hehe takk for back ut Askepott Vi er ikke fattige, klarer oss fint, gutten våres har alt han trenger;) Men det merkes godt når eg nå idag har betalt over 1000 kr til kiropraktoren på bare to uker
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #15 Skrevet 24. mai 2011 Kan være 10:57 ordla seg litt feil, men jeg forsto ihvertfall hva hun prøvde å si.. Dessuten virker det som om du er litt på krigsstien nå, askepott.. HI spør om hun bør sm seg, så får hun andre råd og forslag, men DU argumenterer på hennes vegne? Har du noen bedre forslag enn å fortsette behandling om de så må låne penger (slik mange andre må)?
3 nøtter til Askepott Skrevet 24. mai 2011 #16 Skrevet 24. mai 2011 Ja, jeg har ett bedre forslag, hun kan sykemelde seg, sånn er det når du ikke har råd til behandling.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #17 Skrevet 24. mai 2011 HI skriver jo at de har råd til behandling til høsten. Da foreslår jeg at hun låner penger av bekjente eller i banken, får ryggen bra igjen og betaler tilbake sin gjeld når hun får råd til høsten. Trenger ikke være verre enn det, askepott <3
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #18 Skrevet 24. mai 2011 Nei, det er faktisk ikke bra for et barn å være så fattige. Det betyr som regel at de ikke kan være med på det andre barn kan (aktiviteter, fødselsdager osv). De vil sansynlig vis ha problemer med å kjøpe nye klær om noe som en vinterdress eller vottene blir borte, kansje ikke få det varmt i huset da det ikke er penger til ved eller olje i en kuldeperiode osv. Livet i en fammilie som lever så nær økonomisk ruin at de ikke kan betale for medisinsk behandling er veldig vanskelig. Alle bør bestrebe seg på å skaffe seg en bufferkonto til slike uforutsette utgifter hvis de ikke i det daglige har romslig økonomi. Jo mindre man har å rutte med i hverdagen, jo større bør bufferkontoen være. Det er selvfølgelig stor forskjell på å,av en eller annen grunn, være akutt blakk men å få penger om en uke når det er lønningsdag og å ha det slik til vanlig. Om det er det første som gjelder er det å låne penger fornuftig.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #19 Skrevet 24. mai 2011 4 mnd sykmelding og smerter i påvente av å få råd til kiropraktortimer som muligens kan koste 2000,- skulle være bedre enn å låne pengene og bli frisk nå?
3 nøtter til Askepott Skrevet 24. mai 2011 #20 Skrevet 24. mai 2011 Foreslår heller at hun sykemelder seg helt til høsten jeg og betaler behandling når hun har råd jeg. Og du 11:16 HI spurte ikke om økonomisk rådgiving.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #21 Skrevet 24. mai 2011 Det er akkurat det jeg tenker også, hilsen hu over deg
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #22 Skrevet 24. mai 2011 Herregud, hun spurte jo om hun burde sykemelde seg, og noen av oss foreslår en alternativ løsning.. Ikke verre enn det..
Iiiiik Skrevet 24. mai 2011 #23 Skrevet 24. mai 2011 Det høres helt vilt ut å skulle gå sykemeldt helt til høsten fordi du ikke har råd til kiropraktortimene. Det er kanskje bra for deg, men det koster samfunnet temmelig mye penger. Snakk med legen din om hvilke alternativer som finnes. En henvisning til en behandler med driftsstøtte kanskje? Det bør også gjøres en jobb for å bedre arbeidssituasjonen din. Hvis du blir bra etter en ukes ferie og så får vondt igjen etter noen uker, viser det tydelig at du belaster ryggen feil på jobb. Jeg må si at jeg håper legen og kiropraktoren (hvis denne har sykemeldingsrett) gjør seg vanskelige og avviser tanken om sykemelding. Jeg synes i hvert fall det er kjipt å betale skatt når den går til folk som "tar" seg en sykemelding i maaaange måneder når det finnes andre muligheter. Det er flere som har foreslått at du kan låne penger av noen, hvis du har råd til disse tusenlappene til høsten. Det er et godt forslag!
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #24 Skrevet 24. mai 2011 Hvis du f.eks fikk prolaps i ryggen da? Er lang ventetid på å få operert det også, men du kan bruke privat klinikk å betale for det for å få det raskere gjort.
Iiiiik Skrevet 24. mai 2011 #25 Skrevet 24. mai 2011 Er det meg du spør? Jeg mener at et prolaps er litt annerledes, men generelt synes jeg man som privatperson bør gjøre det som er innenfor rammen av rimelig for å unngå å bli gående sykemeldt over tid. Både for egen del og for samfunnets.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå