indigo25 Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Lillegutt på 6 og en halv mnd styrer så fælt på natta. Han har vel alltid våknet noen ganger om natten, men har i perioder hatt lange sovestrekk på 3-4 timer. Nå er det et mareritt fra han legges i 19 tiden til han står opp kl 07. Da er han våken og vil ha smokk, pupp eller kos sikkert 20 ganger. jeg tar han opp i senga miutpå natta, nesten lettere det enn å gå inn og ut av senga hele natten..Søvnbehovet mitt begynner å bli ganske stort og dagene går med til å hente seg inn igjen når han sover ( Han sover 3 ganger om dagen) Har noen noen konkrete tips til meg? Klarer ikke å bestemme meg for noe "metode" og har heller ikke overskudd til å tenke gjennom hva som er best akkurat nå. pappaen sover på et annet rom så ihvertfall en får sove. Han har ikke fått tenner ennå, men ser ut som om noe er på vei. er ellers en blid og fornøyd gutt som sover bra på dagen. HJELP!!!
Ane Elise Skrevet 24. mai 2011 #2 Skrevet 24. mai 2011 Hei, Skjønner utmerket hva du mener. Det samma skjedde med nurket vårt. Fra han var ca 2,5 mnd frem til han var ca 4mnd, hadde han sovet bra om natta, men så begynte han å pjuske, sovet utrolig urolig og våknet i ett og skrek. Først skjønte vi ikke hva som plaget han, trodde det var luft i magen så jeg ga han sukkervann, men han ble dessverre ikke bedre. Og slik fortsatte det i flere dager. Jeg mistet også masse søvn, heldigvis gikk det ikke utover verken på humøret mitt eller hannes for det. Og som du skrev, så tok jeg også igjen når han sovna, enten med søvn eller så lå jeg bare på sofaen og slappet av. All husarbeid måtte bare stå på vent. Syns han begynte å sikle bare mer og mer, og bestandig måtte han ha et eller annet i munnen (regnet med at det klødde sånn i gommen hans), skiftet smekk i ett, og det fikk meg til å tenke: Oj, det er vel tenner som er på vei...Ringe straks til min kjære og ba han kjøpe Dentinox på apoteket. Den natta smurte jeg litt på tannkjøttet hans. Da jeg så at han ikke reagerte på stoffet, kjørte jeg på (liten mengden). Den natta sovnet han bra igjen Og jammen meg så kom den første tanna på selve påskeaften. Enda fylte han ikke 5mnd en gang.. Nurket mitt er like gammel som deg, 6,6 mnd og har allerede fått 5 tenner.. Forresten, når han får tenner på du ikke smøre Dentinox på tennene hans, KUN på tannkjøttet Lykke til
mammaløve Skrevet 24. mai 2011 #3 Skrevet 24. mai 2011 Huff, jeg kjenner meg igjen! Slik hadde vi det i fire måneder, og vi holdt på å bli gale alle mann! Småen her fikk de første tennene da han var bare litt over fire måneder, og etter det kom de på rekke og rad. Kanskje var det dette, og kanskje var det noe helt annet...svaret fant vi egentlig aldri. Var hos både manuellterapaut (som fant spor av KISS...kan gi dårlig søvn) og homeøpat som mente det hadde en sammenheng med vaksinene han fikk da han var 3 og 5 måneder. Det som til slutt gjorde susen var da helsesøster foreslo at vi nattavvennet han da han spiste godt med fast føde på dagen nærmere 7 måneder gammel. 3 hylende netter der pappaen måtte trå til med vann på flaske skulle til før småen begynte å sove fra 23-6 eller 7 på morran. Vi legger han rundt kl 19, også fikk han et måltid i søvne før jeg la meg. Dette kuttet han selv ut ved 8 måneder, og begynte å sove hele natten igjennom. Uvirkelig....tør enda ikke helt å stole på at det er dette som gjelder nå Håper virkelig dere slipper å gå igjennom alt dette før dere får sove godt igjen. Kan forøvrig anbefale boken "Good sleep habits, happy child", der man får forklart en del omkring barn og søvn i det minste. Hadde en viss suksess med å føre sovelogg og å legge småen før han ble overtrøtt, dvs klokken 18 på kvelden, og til faste tider om dagen (ca kl 9, 12 og 15). Lykke til!! Det er fælt mens det står på, men når det er over så klarer man nesten ikke å huske hvordan det var. Og det går over...
enits40 Skrevet 25. mai 2011 #4 Skrevet 25. mai 2011 Samme her også! Baby på 6, 5 måneder har begynt å våkne nesten hver time på natta. Jeg holder på å bli sprø, og melkeproduksjonen når nye høyder da jeg forsøker å puppe ham i søvn ved hver oppvåkning. Det går jo ikke, så i natt forsøkte jeg å la være, og holde på 3 timers intervallene. Det førte til mye skrik og fortvilelse! For oss begynte dette etter at baby fikk 5 måneders vaksinen for en uke siden. Vi hadde trøbbel også etter forrige vaksine, men helsestasjonen mente det ikke var noen sammenheng. Skal se om jeg kan klare å følge opp tipset ditt, mammaløve! Problemet er bare at jeg føler jeg må ha litt overskudd for å orke å få til en slags orden på nettene, og overskudd er jo det jeg har minst av akkurat nå! Lykke til med din!
petite fleur Skrevet 25. mai 2011 #5 Skrevet 25. mai 2011 Har ikke lest de andre svarene, men her er mine tips: Hvis han ikke sover på eget rom, bør han legges på eget rom nå. I de aller fleste tilfeller sover barnet bedre da. Kaldt og mørkt rom. En flaske mme (forstår det slik at han får morsmelk) om kvelden hjelper mange babyer mtp nattesøvnen. Samme kveldsrituale hver kveld.
Checkit Skrevet 25. mai 2011 #6 Skrevet 25. mai 2011 HELT enig med deg.. Og far MÅ faktisk hjelpe til i den overgangen...ta annenhver natt, så får dere sove litt begge to..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå