Gå til innhold

Sikkert litt dumt spm ang. avkjøling av kokt vann som skal inn i kjøleskapet.

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere det. Her heller jeg kokt vann over på en termos, men det tar jo sinnsykt lang tid før det blir kaldt så jeg kan få satt det inn i kjøleskapet. Noen som har noen bra tips til en som er litt grønn :o)'

Line

Fortsetter under...

Skjønner at det tar tid da termos holder på varmen:) Vi bruker bare en stor farrisflaske vi. Avkjøler det kokte vannet litt på benken, så heller vi det på farrisflasken og inn i kjøleskapet.

• 1 måned senere...

Jeg koker vann, har det på flaskene. Når jeg skal bruke flaska, heller jeg på varmt vann, vet sånn ca hvor mye kaldt og hvor mye varmt som må til.

Tidligere hadde jeg en aliminiumsflaske (drikkeflaske) som jeg hadde kaldt vann på. Den kjølte jeg ned i vannbad og satte i kjøleskapet. Når jeg skulle på tur helte jeg vann fra den over i termos til kaldt vann. (Vi har en termos til kaldt og en til varmt vann).

Jeg også koker vannet, har det på tåteflaskene, og setter de inn i kjøleskapet etter at de har blitt lunkne så de ikke ødelegger maten i kjøleskapet. Varmer de deretter opp i mikro. Brukte vannbad før jeg fikk mikro, men det tok for lang tid for min matglade Brutus :-)

Termos er kanskje ikke trikset for å få noe fort kaldt. Her helte jeg det kokte vannet over i en vannkanne med lokk, lot det avkjøle seg litt før jeg satte det i kjøleskapet.

• 1 måned senere...

Annonse

Vi koker opp vann som vi heller over på glass flasker, venter litt og setter i kjøleskap når det er lunkent.Har vannkoker som settes på 40 og 60 grader,da er vannet perfekt for barna....så enkelt!!!anbefales virkelig.alt ant er tungvint....

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner helt greien med vannkoker med temperaturinnstilling hvis en likevel koker vannet en gang først, kjøler det ned og så koker det opp til riktig temp...?

Uansett, vi gjør følgende: koker vann som vi fyller på dertil egnede beholdere (tomme flasker eller annet), lar det kjøle seg nok til at det kan settes lokk på og settes inn, og det er det. Lager alltid i god tid så vi vet at vi har tilgjengelig kaldt vann både hjemme og som vi kan ta med ut på tur. Varmt vann har vi på termos, og når flasken skal fikses blander vi pulveret med det varme, og sper på med det kalde til perfekt temperatur. Det er så lett som bare det, ikke tungvint.

Men ja, du må nok ha vannet på noe annet enn termos hvis det skal bli kaldt. ;)

• 3 uker senere...

vi koker opp vann i vannkokeren og lar det stå der, blir uansett ikke stående lenger enn at det fortsatt er lunka. Vi har i tillegg det som heter en cool twister, og det er verdens mest fantastiske greie.. En liten boks du setter på flaska som kjøler ned vannet til 70, 60, 50 eller 40 grader (alt etter hva du har satt den til) og det tar under 1 min å få nykokt vann perfekt temp. ubershop.co.uk har dem :)

• 1 måned senere...

dere som oppbevarer kaldt kokt vann i kjøleskapet, hva slags flasker bruker dere? Og steriliserer dere flasken først, om dere feks bruker Farrisflasker som nevnt over her?

Og hvor lenge kan jeg oppbevare det kalde kokte vannet i kjøpeskapet?

Vi gir bare en flaske eller to på kvelds og nattestid, så bruker ikke mye av vannet av gangen

Annonse

Hei,

jeg bruker en vanlig tåteflaske som jeg vasker og steriliserer etter hvert bruk (når jeg har brukt opp vannet eller det har gått 24 timer siden jeg kokte opp vannet). Da er jeg i hvert fall sikker på at vannet holder seg rent og sterilt. :)

Jeg husker dessverre ikke hvor jeg har lest det (sannsynligvis her et sted), men vannet skal visst være trygt å bruke i 24 timer ved oppbevaring i kjøleskap. Så da er det bare å bytte daglig. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...