Gå til innhold

Gravid utenfor livmoren...:(

OktoberGutt09<3MaiPie12

Anbefalte innlegg

Jeg ble gravid på minipillen conludag, dette endte i en SA 29 mars. HCG prøver viste først synkende nivåer, så begynte den å stige litt. Etter UL nr 3 så legen en liten klump på 2 cm i diameter nedenfor egglederen. Han mente derfor at jeg har vært gravid utenfor livmoren og hatt en SA som ikke ble helt fullført..

Jeg fikk ei sprøyte cellegift 16 mai, dagen etter begynte jeg å blø...

HCG hadde sunket fra 89 til 68 på ei uke, håper den fortsetter å synke slik at jeg ikke trenger ei ny sprøyte.. Vi vil så gjerne prøve på nytt!

Noen her som vet hvor lenge cellegiften er i kroppen?

Og når kan man ha sex? Når man har stoppet å blø?

Det er veldig frustrerende og gå sånn å vente...

Noen andre med erfaringer?

Har dere hatt normale svangerskap siden? Jeg hadde et veldig fint svangerskap med 1. mann... Ble gravid på første forsøk og hadde ingen plager. Lurer på om det kan være pga mini pillen at spira ikke satt der den skulle...?

Uff, trist det her:(

Fortsetter under...

Hei igjen,

Tenkte å svare deg på din tråd her. Når det gjelder cellegift og videre prøving fikk jeg beskjed på sykehuset å vente i 3 mnd med neste graviditet pga av at de er usikre på om cellegiften som en har fått kan påvirke neste graviditet, og etter 3 mnd er det ikke noe sporbarhet i følge sykehuset. (Dette ble faktisk diskutert på et møte mellom flere gyn.spes og overleger på forskjellige plan) Og helst til hcg nivå er mindre en 5 før en prøver igjen.

En kan ha beskyttet sex så lenge en ikke har smerter i mellomtiden til en prøver igjen etter 3 mnd.

Forferdelig trist ja, jeg også hadde et perfekt svangerskap forrige gang..

Og ventingen er allerverst!

Som jeg nevnte, lykke til, føler med deg og kjenner virkelig på meg hvordag du har det.

Klem

Tusen takk for svar og omtanke!

Jeg håper virkelig vi treffes igjen på 1.trimester om ca 3 mnd. I lykkelige omstendigheter med spire på rett plass!

Skal krysse alt jeg har for oss:)

Legen min (overlege) sa også 3 mnd, det forsvinner fort ut av kroppen, men man skal vente 3 mnd for å være sikker på at alt er ute av kroppen.

Det er virkelig trøst i å snakke med noen som vet nøyaktig hvordan jeg har det...

Har du fått noen "grunn" på hvorfor du hadde exu? Som feks skade e.l. på eggleder? Jeg har lest at mini piller kan være en risiko for exu, jeg ble jo gravid på conludag mini pille... Har aldri hatt noen som helst plager med underlivet...

Kjenner jeg er veldig nervøs for at dette skal skje igjen. Brukte jo prevansjon så hadde ingen anelse om at jeg var gravid. Kjempe skummelt..

Håper vi slipper å gå igjennom dette flere ganger!

Ja, vi satser på at vi møtes igjen om en 3 mnd tid endten på Bli Gravid eller på 1 trimester. :-)

Jeg fikk ikke noen grunn, men jeg tror jeg har en. Et par mnd etter at jeg satte inn sprialen i 2008 fikk jeg en cyste som sprakk i høyre eggleder (den som nå er fjernet) Så jeg tror rett og slett at denne var skadet og som gjorde at egget festet seg i lederen og ikke i livmor. Men det er kun en teori jeg har for mitt tilfelle.

At minipillen kan gi høyere risiko for Exu kan godt stemme det, også tror jeg at det kan være bare tilfeldigeter at noen opplever Exu og.

Siden egglederen min nå var skadet av forsteranlegget når jeg var under operasjon ble denne fjernet slik at jeg ikke får en ny Exu (det var oppmot 30% sjangse for at det kunne skje igjen på meg) Men så tar også oftest den andre eggstokken over for den som er satt ut av drift. Men det kan ta lenger tid for meg å bli gravid igjen pga av en manglende eggleder, så vi er forberedt på det nå. Men heller det enn at jeg skal igjennom en Exu igjen..

Så lenge legen din såg denne Exu på utsiden er det positivt, for da kan den ikke ødelegge noe i fohold til eggledere eller eggstokk, og hcg din er synkende og lav, og det og er et veldig positivt tegn. :-)

Det viktigeste for oss nå er å ta tiden til hjelp og la kroppen komme seg helt. Og vi krysser det vi har for å slippe å gå igjennom dette ja.

Annonse

ja, det er lurt å skrive ned ting når du kommer på det (angrer som en hund på at jeg ikke tenkte på det når jeg var på sykehuset..) Og snakk med legen, og forlang svar. Om ikke han kan gi de så si at han innhenter den informasjonen for deg. Men jeg gir deg en link som forklarer veldig godt ang behandling med cellegift og svangerskap utenfor livmor generellt. Der fikk jeg bedre svar enn min fastlege iallefall kunne gi meg.

http://www.ectopic.org.uk/index.php/patients/treatment/medical-treatment-methotrexate/

Tusen takk for linken, den var veldig bra!:)

Har maaaange ganger vært hos lege og glemt 90% av det jeg skulle spør om. Så nå skal jeg faktisk skrive ned etterhvert, det jeg lurer på:)

Føler meg veldig sliten og svimmel etter behandlingen. Er veldig lei nå.. Klarer nesten ikke vente til mandag for å høre "dommen".

Jeg er forresten sikker på at det vi så på UL ikke var i eggleder eller eggstokk.. Begge eggstokker/ledere var like store og så fine ut. Skal spør på nytt om hvor den lå.. Forstår veldig lite av det som har skjedd egentlig. Hvordan er det mulig at en graviditet først har evt vært i eggstokk/leder, for å så ende opp i buken?

Blir snart gal her!

Håper formen din er bedre!

Ja, jeg og var veldig rar i kroppen etter cellegiften. Og var forferdelig kvalm hele døgnet i 4-5 dager etterpå. nå er det mest smerter for min del, men det kommer seg litt for hver dag. Heldigvis ser det ut til at pencilinen fungerer for blærebetennelsen også, samt at det har sluttet å væske fra såret i navlen.

Hvordan Exu kan skje har jeg og spurt meg selv om når en hører at det kan vandre rundt omkring i kroppen. Skulle tro det var "uppna landskap" der nede og at det bare er flaks at egget kommer seg der det skal. Men leste også at det var større fare for Exu om en røyker, og det gjorde jeg frem til januar før jeg sluttet.(uff, liker ikke å inrømme det, menmen)

Ble gravid i mars/april skillet.Så jeg har tenkt på om det og kan være en grunn til at dette skjedde med meg.

Får håpe alt ser bra ut på mandag slik at du kan komme deg videre å se fremover, det er det verste med dette, å gå slik å vente på dommer og få bekreftelse på ting. Så føler så mye med deg. Det er viktig at du tar vare på deg selv nå. Og le mye om du orker, tro meg, det hjelper faktisk. Når jeg ble lagt i narkosen, lo jeg høyt over en tanke jeg fikk rett før jeg gled inn i søvnen, da var jeg ikke redd i det heletatt selv om det var første gang jeg fikk narkose og ble operert. Legger ved en link til den morsomeste siden jeg vet om, har ledd til stinga mine spetter her.

Som mottoet mitt er: Le hver eneste dag, lev mens jeg lever, og elsk med hele hjertet, også meg selv.

http://damnyouautocorrect.com

Se på "Best of DYAC" Helt fantastisk! :-)

Da var helga over og i morgen er det ny HCG prøve! Gruer meg:S

Har hatt vondt i den siden jeg fikk sprøyta siden fredag, kjennes ut som bekkenløsning eller vonde mensmurringer.. Litt rart jeg skal få det nå snart to uker etter cellegift... Har en liten en på 1,5 år som jeg både bærer rundt på og kler av og på, så håper det er en kombinasjon av bivirkninger og litt lite hvile. Orker ikke tanken på HCG stigning i morgen:( Skal holde deg oppdatert med resultatet!

Hvordan går det med deg nå?

Ja, det er helt merkelig at det går an å bli gravid utenfor livmor. At det kan ligge i buken, er det fullt av sprekker og hull der nede eller?:P Har en million spm, tenkte jeg skulle bestille meg en time hos en privat gynekolog som jeg kan få snakket ut med, og som kan følge meg videre til neste graviditet!

Synes mottoet ditt er helt fantastisk! En god latter forlenger livet! Det er helt sant! Viktig å holde humøret oppe, selv når man har mest lyst å synke i jorden!

Håper alt er bra:)

Uff, ja, får håpe at hcg har stupt siden sist, krysser alt jeg har for deg i dag!! Det med smertene dine kan komme av forskjellige årsaker, kroppen er rar slik. Vi satser på at det er smerter ifm at graviditeten trekker seg tilbake! Jeg har troa på at cellegiften fungerer på deg! :-)

Har faktisk tenkt tanken selv ang priv. gyn. for oppfølging, men vi får se hvordan dette utvikler seg først.

Njai, jeg er egentlig ikke i form i det hele tatt, prøvde i helgen med normalt lavt aktivitetsnivå, men svimler, blir kvalm og det blir rett og slett ømt og vont i magen. Har ikke feber, eller sinnsyke smerter, men skal bestille time hos fastlege i dag.

For i følge alt jeg har av info og har fått tilsier at jeg nå skal være som før igjen.. Men kansje det er kroppen min som rettogslett har fått seg en smekk og gir beskjed at nå får jeg ta det rolig en liten stund til.

Men humøret skal ikke dette ta i fra meg, det er helt klart. :-) Så vi har det bra både meg og mannen. Ikke lett for han heller dette, men som jeg har sagt hele tiden: Dette hadde vært 1000 ganger tyngre å bære eller akseptere om det var første gang vi skulle blitt foreldre. Det er såå godt å ha en råkul 4 åring som holder koken og humøret oppe med sine "Show" hver dag. :-D Som synes det er "sjempe kult" at mamma var på sykehuset og at legene laget hull i navlen min.

Så, jeg kan ikke klage, men synes det er godt å lufte ting med andre som har opplevd det samme. Så takk for det Oktobergutt2009<3!!

Lykke, lykke til i dag, jeg venter spent på resultanene,

Klem

Annonse

God kveld! Det var gode nyheter for meg idag. HCG var nå nede i 2, så da er jeg negativ igjen. Litt rart å håpe på negativ test egentlig... Men, dette kunne heller aldri gått bra.. Kjenner jeg har litt blandede følelser.. Gleder meg til å prøve på nytt, men er samtidig veldig redd for å måtte gå igjennom dette på nytt. Legen jeg snakket med idag sa at cellegiften forsvinner fort ut av kroppen og at vi kunne pøve på nytt etter en mens... Men, jeg har ikke tenkt å reise på 3 ukers ferie tur i juli og kanskje være gravid. Den sjansen tar ikke jeg, så vi venter til august:) Føler jeg trenger å komme meg både fysisk og psykisk!

Jeg sliter også veldig med svimmelhet! Det kan jo være du også er det pga cellegiften? Jeg skal til fastlege i morgen for å måle blod%.

Vet ikke om jeg skal begynne på igjen på jobb enda. Er veldig sliten og svimmel.. Har ikke fått sørget over tapet enda, kjenner litt på det nå..

Helt enig i det du sier: hadde vært 1000 ganger værre om dette var første graviditet!! Er så utrolig takknemlig for den nydelige gutten vår! Han er super aktiv og i en herlig alder, så man har jo ikke så mye tid til grubling:)

Jeg er ubeskrivelig glad jeg har fått oppleve å bære frem, og født en frisk liten gutt<3

Synes det er godt å få snakke med noen i samme situasjon jeg også, det er tross alt ikke mange som opplever dette, og ikke mange som kan forstå nøyaktig hvordan det er. Håper vi kan følges i 1 trimester om noen mnd, det hadde vært kjekt:)

Fortsatt god bedring til deg!

Klem

(Tror siden hengte seg opp, hadde heldigvis kopiert det jeg skrev:)

Heia,

Åå, så gode nyheter. Men sjønner det med at en skulle jo ønske at den var positiv også. Det er litt rart å gå igjennom dette, må innrømme det.

Ja, tror det er viktig å gjøre seg ferdig både fysisk og psykisk før en hiver seg på med nye forsøk, ellers så tror jeg at kroppen og hodet ikke er helt klar.

Så ta den tiden du trenger før du går tilbake i jobb igjen, da er det lettere å komme tilbake igjen også når energien er tilbake.

Jeg var hos legen i går for en sjekk og videre sykemld. Jeg er jo kalm så det holder, og har nå kuttet ut medisinene jeg fikk for å sjekke om det er bivirkninger eller ikke. Hun ville også sjekke hcg at den er på vei ned, samt blod% og noe anna. Hun synes det var merkelig at jeg fremdeles var i en så dårlig forfatning (hun kjenner meg godt etter mange år som fastlege)

Så om hun ringer i dag og forteller meg at hcg stiger eller ikke er normalt, da tror jeg seriøst jeg besvimer her. :-O Men den telefonsamtalen kommer nok garantert ikke. Selv om mannen min mener at jeg fremdeles er gravid. For jeg har samme humøret som jeg hadde når jeg gikk gravid sist. (sitat: Du er hissig og kverulerende..hæh?)

Men regner med at det bare er kroppen som er helt tullete og og at det er bivirkninger ennda etter cellegiften.

Lykke til videre, og ta vare på deg selv. Ta deg lov til å vær lei deg, og la kroppen få tid til å komme seg. Du er sterk!

Klem

Hei hei:)

Ja, dette har vært en følelsesmessig berg og dalbane! Har aldri følt meg så usikker og redd noen gang før, for så å føle meg helt tom. Føler meg slem som ble lettet over resultatet.. Helt absurd hele greia!

Men, nå kan vi iallefall gå videre.. :)

Jeg var hos lege idag, blod% min var fin. Fortsatt svimmel og kvalm, dette kan jo være bvirkninger eller menstruasjonen som begynner å komme igang? Selv om jeg synes det er tidlig.. Pleier å føle meg både svimmel og kvalm før mens..

Vettu, jeg har overhode ingen tro på at HCG stiger hos deg nå! klart humøret svinger, du har jo nettopp vært gravid og plutselig ikke! Mega hormon forstyrrelse! Og, når man er sliten blir man gjerne litt sur:p

Mannen din får bare tåle litt humørsvigninger ei stund til:) Det må min;) Hihi

Alt i alt, har vi kommet enda nærmere etter dette<3

Håper på rask bedring for deg, og ta deg god tid før du begynner i jobb igjen! Man føler seg ofte friskere hjemme og tror man er klar for tidlig.. Jeg skal prøve meg i jobb på mandag:)

Heia,

Så bra at alt såg bra ut hos legen i dag! :-) Så godt å høre, da kan en se fremover og da med en erfaring rikere. En blir kjent med seg selv og sin partner når en går igjennom slikt. Mange tanker og følelser ja.

Og ja, han er som et stødig fjell mannen min, hehe, og tåler alt jeg kan lire av meg. Det med at jeg var kverulerende og hissig ble sagt med et stort glis (da han mener at jeg alltid er det, bare litt ekstra når jeg gikk gravid sist. :-)

Så ja, vi blir sterkere når vi går igjennom slike runder.

Jeg skal og tilbake på jobb på mandag. Så da er det blanke ark og fargestifter til. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...