Gå til innhold

Fødsel,fødselsangst, keisersnitt??

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg er tredjegangs og har en sønn på 3 i juli og en datter på 8 mnd..

Fødsel nr 1 var lang med epidural men gikk fint.

Fødsel nr 2 derimot var ganske kjapp og utrolig vond uten epidural og jeg besvimte 2 ganger under fødselen..under besvimelsen hadde jeg en nær døden opplevelse som var utrolig ekkel.jeg gråt og var fra meg når jeg våknet..så lyset i tunnelen under besvimelsen..kan ikke helt beskrives, folk ler men det var forferdelig..

tenker veldig mye på dette og har ikke fått snakket med noen om dette..skal på ordinær ultralyd på torsdag så skal ta det opp da tenkte jeg..jeg er så redd for å oppleve det igjen..vurderer nesten å ta keisersnitt pga dette..uff..noen med lignende erfaring eller noen innspill?

Fortsetter under...

Du burde absolutt snakke med noen om dette. Hvor skal du føde? Flere sykehus har egne team som skal hjelpe gravide å bearbeide fødselsangst, f.eks. Embla på Ahus og Gaia på Ullevål.

Jeg har vært igjennom både Gaia- og Embla samtaler, og synes det hjelper. Sist fødsel på Ahus satt vi opp en komplett fødeplan, noe jeg følte hjalp veldig, både før og under fødselen.

Du har hatt en fin opplevelse. Mitt råd er å holde fast ved det - du vet det kan være bra! Forsøk så langt det er mulig å forberede deg til fødselen. Legg en fødeplan med jordmor og tenk igjennom hvordan man skal unngå at det samme skjer igjen. Dersom det er mulig, prøv å kom til sykehuset så fort som mulig, slik at du kanskje denne gangen rekker å få epidural, siden du har gode erfaringer med det. Du kan få forsikringer om at du ikke skal sendes hjem hvis du kommer for tidlig pga det som skjedde sist.

Uansett, ikke hold dette for deg selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...