TM 28 Skrevet 23. mai 2011 #1 Skrevet 23. mai 2011 ...fordi forige gang var hun skikkelig fæl. Veldig klinisk, lite hyggelig og sa rett ut at jeg veide mer enn hun likte - som da var 62 kg... Jeg syns det var ganske dårlig gjort å si - jeg har fra før sliti litt med forholdet mitt til mat... Jeg ble utrolig lei meg. Jeg veier nå 68 kg og det er faktisk ikke så mye mer enn det jeg "burde" veie eller hva som får meg til å se sunn ut. Men som sagt, så mente hun at 62kg var for mye. Så gjett om jeg gleder meg til i morgen Jeg gruer meg rett og slett til å reise dit en gang til. Tviler på at jeg orker å ha henne som jordmor resten av svangerskapet altså...
Tre små troll :) Skrevet 23. mai 2011 #2 Skrevet 23. mai 2011 Uff, hun hørtes ikke mye hyggelig ut! Nå vet ikke jeg hvor høy du er, men i utgangspunktet høres jo ikke 62 kg ut som mye, iallefall ikke når du er gravid og kanskje allerede har lagt på deg litt... Hvor langt er du kommet da? Du kan jo ta utgangspunkt i BMI for å få en pekepinn. Jeg veide 67 kg før jeg ble gravid, ca 4 kg mer enn det jeg kunne ønske, men jeg er ikke overvektig. Nå er jeg 21 uker og har lagt på meg ca 3-4 kg. Synes det er greit, men prøver å unngå for stor vektøkning. Synes du skal forsøke å bytte jordmor. Du skal føle deg vel og komfortabel med jordmoren. Lykke til!
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 23. mai 2011 #3 Skrevet 23. mai 2011 Da hadde hun ihvertfall fått noe å si på min vekt, for min startvekt var 72 kg. Hadde vært kjempegla om jeg hadde veid 62 kg, uten å være gravid engang, altså.. Er det mulighet for å kunne bytte jordmor? Så synd at personell du møter når du er forventningsfull og glad, bare skal ødelegge det hele. Snakk om å ha valgt feil yrke..
TM 28 Skrevet 23. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 23. mai 2011 Tusen takk begge to Jeg vet at jeg egentlig ikke burde bry meg så mye om hva hun sier, men det er lettere sagt enn gjort Jeg vet ikke om andre jordmødre i min kommune, men skal selvfølgelig sjekke det ut. I verste fall får jeg bare droppe hele greia og heller følge alle kontroller hos fastlegen. Jeg tar hvertfall den timen i morgen hos jordmor, og jeg kommer nok til å si ifra til henne, om hun klager mer på den hersens vekta. Å holde på sånn syns jeg er helt uakseptabelt :/
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 23. mai 2011 #5 Skrevet 23. mai 2011 Jeg var ikke akkurat undervektig under forrige svangerskap heller, men jordmoren jeg gikk til var bare søt og snill og støttende. Hver gang jeg sukket over vektøkning, så smilte hun bare og sa at det var meningen at jeg skulle legge på meg! Din jordmor hørtes ut som den vi hadde på ultralyd. Og hun traff vi heldigvis bare en gang..
Skrømti Skrevet 24. mai 2011 #6 Skrevet 24. mai 2011 Hadde jeg vært deg tror jeg jammen jeg hadde droppa å gå til jordmor resten av svangerskapet. Det er ikke kjekt å gå når man overhodet ikke føler seg godt mottatt. Timene hos jordmor skal være kjekke, ikke noe man gruer seg til! Tvi, tvi, og lykke til.
mammantil2+1 Skrevet 24. mai 2011 #7 Skrevet 24. mai 2011 uff, ja hun hørtes ikke noe trivelig ut. Jeg mener at uansett om vi er liten eller stor, så skal hun være støttende og ikke direkte ufin slik som du beskriver henne. Nei, har du anledning til å bytte jordmor så ville jeg ha byttet tvert. Jormor skal jo være kjekkere å gå til enn f.eks legen for hun har ofte bedre tid til den gravide enn lege.
Tre små troll :) Skrevet 24. mai 2011 #8 Skrevet 24. mai 2011 Jeg synes jordmoren din høres forferdelig ut. Dersom hun syntes du burde være forsiktig med vekten finnes det andre måter å kommunisere det på. MEN nå skal jeg da innrømme at jeg synes det er både jordmor og legens oppgave å hjelpe oss gravide å ha en SUNN vektøkning, dvs verken for mye eller for lite. De burde si ifra dersom vi har en for kraftig vektøkning eller hvis vi legger på oss for lite, for det er verken bra for oss eller barnet. Jeg synes faktisk ikke at de gjør jobben sin om de bare smiler og sier at det er meningen vi skal legge på oss. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser nesten hele livet, og det er veldig vanskelig for meg å være gravid og se kroppen ese ut. Har et veldig anstrengt forhold til mat, og passer veldig nøye på, til det nesten blir for mye. Jeg tok dette opp med jordmor sist svangerskap og alt hun sa til meg var at jeg burde passe meg for søtsaker. Jeg hadde håpet hun kanskje kunne hjulpet meg litt mer. Synes ikke det er feil om lege eller jordmor tar opp vekt, men alt avhenger av hvordan de gjør det. Dersom man har lagt på seg mye burde man heller få råd og hjelp til hvordan man kan holde en sunn vekt/vektoppgang resten av svangerskapet.
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 24. mai 2011 #9 Skrevet 24. mai 2011 Nå la jeg absolutt ikke mye på meg i svangerskapet da, gikk opp 11 kg. Men jeg gremmet meg jo for hver kilo jeg gikk opp, iom jeg var overvektig fra før. Men hun minnet meg jo faktisk på at jeg burde gå opp i vekt i svangerskapet.
Edelweis Skrevet 25. mai 2011 #10 Skrevet 25. mai 2011 når ble 62 kilo for mye??? er du 145 cm høy HI? herregud... jeg var 67 kg før svangerskapet, 165 cm høy, og er ikke akkurat feit. vvekt kommer ann på så mye, ikke bare fett.. får da være grenser. en voksen person på 62 kg som i tiillegg er gravid er ikke for mye.. jeg blir sjokkert.
09+11+15 <3 Skrevet 25. mai 2011 #11 Skrevet 25. mai 2011 hah, jeg veide 80kilo før jeg ble gravid. Hvor langt er du på vei? Vi legger på oss forskjell noen legger på seg mye i starten også jevner det seg ut litt. Noen legger på seg alt på slutten. Så hvis ikke du veide 45kilo før du ble gravid hadde jeg ikke brydd meg så mye om hva denne dama syns.
TM 28 Skrevet 25. mai 2011 Forfatter #12 Skrevet 25. mai 2011 En liten oppdatering: Som forventet, ble det klaging på vekta denne gangen også. Men nå svarte jeg tilbake hva jeg syntes om det og hvor lei meg jeg ble. Jeg fullførte ikke timen engang. Jeg har nå fått en ny jordmor. Fastlegen følger meg opp frem til timen hos ny jordmor, som ikke hadde noe ledig før om 1mnd. Men det er helt greit =) Nå skal jeg kose meg med spark fra lillegutt, magen og is frem til da. Og ikke ha dårlig samvittighet for en eneste kg. Og tusen takk til dere! Det var godt å få litt støtte som dyttet imot det hun sa
Tre små troll :) Skrevet 25. mai 2011 #13 Skrevet 25. mai 2011 Så bra for deg! Det er bra noen tørr å si imot, tror få gjør det. Men er så nysgjerrig... hva sa hun da? Både ift vekta og når du tok igjen? Gikk du bare rett ut etterpå? Flott at du har fått ny jordmor, og det er jo ikke så lenge å vente en måned. Det går jo en måned mellom hver jordmortime jeg har også.
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 25. mai 2011 #14 Skrevet 25. mai 2011 Så flott! Godt at du fikk det du trengte for å si ifra mot den hersete jordmora! Nå kan du glede deg istedenfor å grue deg ihvertfall! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå