Gå til innhold

Ang hjelpestødnat og grunnstøtte ved atopisk eksem ? hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe så vanskelig som å fylle ut disse skjemaene.....blir småtussete jeg. Håper noen med erfaring kan hjelpe meg :)

- blir jo økt slitasje på klær, sengetøy og håndkler pga kremene/salvene vi bruker, og pga hyppig vasking av tøy. På skjemaet skal jeg fylle ut hva jeg bruker av penger på dette i måneden.... hvilke sum er realistisk å sette der ?

- bruker mye penger på fuktighetskremer fra apotek - har regnet ut at det vil gå i overkant av 14.000 i året dersom vi må fortsette å smøre x 3pr døgn som vi gjør nå. Er det jeg som skal søke om å få støtte til dette, eller gjøres det av hennes hudlege ?

All hjelp/råd og tips mottaes med STOR TAKK !!!

Hilsen småfrustrert mamma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, det er ikke enkelt å finne ut av disse skjemaene. Jeg styrer med det selv. Fikk vite at grunnstønad sjelden gis til barn under 1 år, pga det er såpass lite ekstrautgifter til mat og klær hos så små.

Hjelpestønad kan du imidlertid få (tror det er minst 1000,- pr måned dersom det blir innvilget), der må du notere detaljert hva dere gjør/hvor mye tid dere bruker på ekstra stell (smøring, tilbereding av spesialmat o.l.) - det er viktig å få frem at dette er tid dere ikke ville brukt hvis det ikke var for eksemet. F.eks. en halvtime ekstra pr morgen og en time ekstra pr kveld i behandlingsperioder. Du bør skrive at dette gjelder lange perioder eller stort sett hver dag, dersom det er situasjonen (det er vanskelig å forstå for folk som ikke kjenner atopisk eksem at det kreves mye behandling og vedlikehold hele tiden, mange tror det er å smøre noen dager så er det fint igjen...)

Når det gjelder fuktighetskremer, salver o.l. (som ikke er legemidler), må legen lage et skriv der hun/han spesifiserer HVILKE kremer og preparater som brukes, og hvor mye det regnes med pr uke/måned. Dette skal legen sende til HELFO for godkjenning, og du skal etterhvert kunne sende kvitteringer for disse produktene og få refusjon. Bandasjer o.l. blir dessverre ikke dekket, kun "smøremidler".

Viktig å komme seg til en god lege for å få riktig behandlingsskjema for ditt barn. Få riktig kunnskap om smøring og hvordan dere skal behandle i ulike eksemperioder. Vi har lært at det er ekstremt viktig å smøre med sterk nok kortison i riktig ille perioder, og at nedtrappingen må gjøres riktig og kontrollert og lenge nok. Ellers kommer stadig nye oppbluss.

Håper du finner ut av det!

(vil også anbefale å få testet for matallergi, her er det mye av det. Vi har dermed ekskludert en del fra kostholdet hans, og håper det hjelper å holde eksemet i sjakk...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...