Anonym bruker Skrevet 23. mai 2011 #1 Skrevet 23. mai 2011 Har en venninne som har svindlet nav i mange år. Hun mottar urikitig overgangstønad og har gjordt det siden 2005. Hun ble gravid med barnefar i perioden hun skulle være enslig, men NAV gjorde ingenting, imellom tiden har hun også jobbet og kjøpt seg en leilighet. Hvis jeg anmelder henne for svindel, vil Nav da kanskje kreve leiligheten hennes?
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2011 #2 Skrevet 23. mai 2011 Man kan bli gravid på nytt, også med barnefar, og man kan jobbe og kjøpe leilighet selv om man mottar os
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2011 #3 Skrevet 23. mai 2011 Det blir bot og mulig fengsel på henne om det stemmer at det er bevisst økonomisk svindel. Så vær HELT sikker før du gjør noe. De stopper utbetalingene i etterforskningsperioden, så det alene kan gjøre at hun ikke har råd til leiligheten mer, og må kvitte seg med den. Også om hun er uskyldig. Men er du hundre prosent sikker så synes jeg du skal melde henne. Det er alt for mange svindlere som gjør at folk ugleser og mistenker oss som faktisk trenger og skal ha hjelp fra NAV. Det blir rett og slett vanskeligere for oss som er ærlige.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2011 #4 Skrevet 23. mai 2011 jeg har selv jobbet i NAV, og som borgere i Norge har vi plikt til å melde i fra om man oppdager at noen som svindler NAv. I verste fall kan man jo bli medskyldig når han holder tilbake om slike situasjoner ( men igjen, trur aldri at noen har blitt dømt for dette i forhold til NAV), men generelt. Ja man kan få barn med barnefaren, men om det skjer skal det gjennom et vurderingsfase om forholdet deres anses som i enslig eller sammen. Det er ikke slik at de har krav på det selv om de bor vær for seg, de skal ikke ha et "forhold". Hun kan jobbe, men det er begrenset. Dersom hun overgår denne grensen, skal overgangsstønaden settes ned.spørmålet er jo at hun kanskje ikke betaler skatt heller, igjen en lovbrudd. Leilighet har man jo mulighet til å kjøpe, er jo opp til bankene om de får lån eller ei. Dersom hun blir anmeldt, må saken hennes gjennom rettssystemet. det vil si at hun må i trygderetten/tingretten. Juristen som hater svindlere
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2011 #5 Skrevet 23. mai 2011 har en bekjent av meg som også motar o.stønad, men bor sammen me barnefar. dei har tatt ut seperasjon å den eneparten har skiftet adr.. men alle vi som kjenner dem, vet at de ikke bor sammen.. har tenkt tanken på å gi beskjd til nav, men er redd for at mitt navn skal komme opp vist det hadde blitt noe sak utav det..
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2011 #6 Skrevet 23. mai 2011 man kan velge å vær anonym. Det går bra hvis NAV klarer å ta de på det, men dersom de er gode løgnere er det vanskelig å fange de. Men det finnes skjema man kan fylle ut, helt anonymt, eller ringe inn. dersom folk ringer inn er saksbehandler pliktig til å skrive et notat til utrederne. Kan jo være lurt å ikke ringe fra egen telefon hvis man er ekstra redd for å bli "tatt", man har nummerviser på NAV. Man er avhengig av at folk melder i fra, å derfor lar man folk være anonyme. Ellers ville ingen meldt i fra. Så meld i fra.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2011 #7 Skrevet 23. mai 2011 Kan jo være lurt å ikke ringe fra egen telefon hvis man er ekstra redd for å bli "tatt"?? Fungerer ikke akkurat slik nei! Man kan fint si hvem man er når man ringer,e men hvis man ber om å få bli anonym tipser, så blir man det. Det skrives ett notat hvor det redegjøres for hva tipseren har fortalt - ikke noe mer. Det skrives ikke ned telefonnummer selv om man ofte kan se det allikevel. Føler man seg allikevel utrygg, er det jo bare å slå av nummervisningen på sin egen telefon før man ringer....
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2011 #8 Skrevet 23. mai 2011 Ja, jeg er helt sikker, hun sa det selv og sa at ingen har bevis på det. Han har sin egen hybel som han bor i og alle klærne hans ligger der. Når han er ferdig på jobben går han til hybelen sin og henter tingene han trenger og kommer hjem til henne og når han skal på jobb tar han med tingene, legger de hjemme og drar på jobben, dette skjer hverdag. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå