Maisoo Skrevet 23. mai 2011 #1 Skrevet 23. mai 2011 Er det noen som vet hvordan det er å ta taxi til sykehuset når man skal føde? Hvordan kan man få taxi rekvisisjon? Må man betale selv og får tilbake fra Nav?
Moonfreckle Skrevet 23. mai 2011 #2 Skrevet 23. mai 2011 Du må betale en egenandel selv. Aner ikke hvor mye dette er.... Ved ankomst sykehuset, blir sjåføren med inn og får en form for rekvisisjon i resepsjonen der. Slik er iallefall praksisen her jeg bor.
helene0: jan09+jun11 Skrevet 23. mai 2011 #3 Skrevet 23. mai 2011 Du kan også få bekreftelse fra fødestedet på at du trengte taxi. Det fikk jeg når jeg hadde en blødning rundt nyttår og ikke turte kjøre selv. Da skrev jeg reiseregning til pasientreiser i ettertid og fikk det tilbakebetalt. Tror egenandelen var på 130 kr hver vei. Se pasientreiser.no Sist fikk jeg rekvisisjon fra fastlegen min, men brukte den aldri da pappa kjørte meg. Desuten tror jeg systemet er endret en del de siste 2-3 årene..
helene0: jan09+jun11 Skrevet 23. mai 2011 #4 Skrevet 23. mai 2011 Du kan også få bekreftelse fra fødestedet på at du trengte taxi. Det fikk jeg når jeg hadde en blødning rundt nyttår og ikke turte kjøre selv. Da skrev jeg reiseregning til pasientreiser i ettertid og fikk det tilbakebetalt. Tror egenandelen var på 130 kr hver vei. Se pasientreiser.no Sist fikk jeg rekvisisjon fra fastlegen min, men brukte den aldri da pappa kjørte meg. Desuten tror jeg systemet er endret en del de siste 2-3 årene..
Ellois Skrevet 23. mai 2011 #5 Skrevet 23. mai 2011 Min fastlege sa ifra ganske tidlig i svangerskapet at han skriver ut taxi-rekvisisjon til meg (og alle de gravide pasientene sine) noen uker før termin. Han ville ikke ha noen nervøse pappaer som kjørte med klampen i bånn med en fødende kjæreste/samboer i setet ved siden av ute på veiene. He he! Og jeg skjønner jo tankegangen, da. Vi har ikke egen bil heller. Og har 1 - 1 1/2 times biltur til sykehuset. Så vi er bare glade for å få det fikset i god tid før. Problemet er snarere å få tak i en taxi, hvis fødselen skjer midt på natta... Vi bor nære byen og sykehuset i luftvei, men ikke landevei. Og regner med at det er en egenandel, som NAV tilbakebetaler senere.
Moonfreckle Skrevet 23. mai 2011 #6 Skrevet 23. mai 2011 Det er tydelig vis forskjellige fremgangsmåter fra sted til sted. Siden jeg er singel og ikke har noen mann til å kjøre meg, har jeg undersøkt angående Taxi til sykehuset og her (Hamar) får man IKKE noen rekvisisjon på forhånd, men det foregår som jeg har nevnt lenger opp i debatten. Så det egentlige rådet til HI må være at hun sjekker hva som er tilfellet der HUN bor. ...forresten...har aldri noensinne hørt om at man får tilbake en egenandel. Det ligger vel i ordet?
Maisoo Skrevet 24. mai 2011 Forfatter #7 Skrevet 24. mai 2011 Okei, tusen takk for svarene;) greit å vite, når tiden er inne.
Maisoo Skrevet 24. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 24. mai 2011 Det er no greit nok å ikke få tilbakebetalt egenandelen, når man få dekke resten. Her jeg bor er det ca 1000 kr for å komme til sykehuset, så å betale 130 eller 200 inegnandel har ikke så mye å si egentlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå