Gå til innhold

Tannlege??

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen som vet om den bedøvelsen som en får hos tannlegen er skadelig for fosterene??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi beskjed om at du er gravid så får du annen bedøvelse. Den er beregnet på gravide og ammende. =)

Skrevet

Jeg hadde holdt meg heeelt unna. Bestemor fortalte at hun mista ungen etter tannlegebesøk, og hun brukte ikke bedøvelse, bare borra. Jeg hadde ikke tatt sjansen...

Skrevet

Jeg er tannlege og siste innlegg må jeg få protestere mot. At man mister etter et tannlegebesøk kan være like tilfeldig som om man mister etter at man har vært ute å jogget ol! Når det kommer til tannlege og graviditet er det mye hysteri ute å går! Bedøvelsen som vi bruker til vanlig idag har ingen innvirkning på fosteret og vil ikke sette i gang en fødsel. Det finnes en bedøvelse som heter for citanest som ikke skal brukes det siste trimesteret fordi det inneholder små mengder oxytocin som KAN få livmoren til å trekke seg sammen og dermed starte fødselen. Denne bedøvelsen unngår vi på gravide uansett trimester!

Jeg borret på mange gravid og ville selv ha lagt meg både i stolen for borring, bedøvelse og rtg! Når det kommer til rtg så blir man mer utsatt for stråling ved å ta fly eller gå på fjellet enn å ta to rtgbilde! I tillegg har de fleste tannleger blyforkle som kan brukes.

jeg har selv mistet to ganger og det har ingenting med min jobb å gjøre. Det var helt og holdent naturen som ordnet opp da mine tre fostre ikke var levedyktig. Jeg har to kvinnelige kollegaer som begge har fått velskapte barn og ikke mistet. Den ene borret jeg på og brukte citanest (denne bedøvelsen er gunstig å bruke for den varer kortest, men det er likevel den jeg bruker mest sjeldent til vanlig) mens hun var i første trimester og ikke klar over at hun var gravid! Gikk fint det.

Jeg vil anbefale alle som vet de har hull og er gravide om å ikke nøle med å gå til tannlegen. Dersom man venter til etter graviditeten så kan hullet ekspandere og det som først kunne ordnes med en fylling må fikses med en rotfylling. Mange tusen ut av vinduet!

Men husk å si at du er gravid dersom du vet at du er det. Det er mye vi kan informere om og dermed forbygge en eventuell bekymring!

Lykke til:)

Skrevet

Vår lille planlagte baby:) : Godt skrevet og betryggende å høre:D

Skrevet

ok ok ok, hehe, har absolutt ingen erfaring jeg. Bare hørte på bestemor:D Hadde vært usikker sjøl, men hadde jeg hatt skikkelig pine så hadde jeg nok vurdert det:)

Godt med informasjon:D

Skrevet

Jeg har heldigvis en kvinnelig tannlege!!

Så det første jeg sa var at jeg var gravid og med tvillinger.

Så jeg fikk bestemme selv om jeg ville ta di rønken bildene. Jeg valgte å stå over denne gangen,men tar di neste gang,er lengre på veg da.

Hu fant 2 små hull som hun anbefalte måtte tas ganske så sjapt,

MEEEN hu ville vente til jeg var i 2. semesteret av graviditeten.

Det var mindre risikofylt når man er i midten,så er det og mer behagelig i å ligge i stolen da.

Hun fortalte at når man er i semester 3 av graviditeten så er det en mer ubehagelig å ligge på ryggen. Det blir ofte så tunge på kjenning at damen ofte besvimer da.

Så er det en egen bedøvelse som er egnet på gravide damer som ikke gjør noen skade...

Så det hjelper å spør tannlegen før man gjør noe :)

Skrevet

Helt iorden å vente til andre trimester med både rtg og borring. Da slipper du å bekymre deg, selv om det er helt trygt å behandle deg nå og:) Husk å bruke tanntråd og fluor hver dag slik at hullet ikke blir større:)

Stemmer det med tredje trimester det har med at babyen kan legge seg på blodåren vena cava og gjøre det slik at du ikke får oksygen til hjernen og dermed kan bli svimmel! Men det løser vi ved å legge kvinnen litt på siden og ikke helt ned:)

Lykke til med svangerskapet og tannlegebesøket (høres ut som om du er i gode hender:))!

Skrevet

Jeg forstår egentlig din bestemor ganske godt. Første gangen jeg mistet så var det rett etter at jeg hadde vært i svømmehallen. Jeg fikk det for meg at svømmingen var skyld i at jeg mistet fordi jeg hadde tatt for mye spenntak med bena... Tok lang tid og en god samtale med en gynekolog før jeg skjønte at det var helt tilfeldig. Er nå i uke 10 og har allerede vært i svømmehallen to ganger og spiren er enda på plass:)

Skrevet

Fjernet nettopp en betent visdomstann, spurte kjevekirurgen om dette men han kunne forsikre meg om at den bedøvelsen som ble satt absolutt ikke var farlig for den lille:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...