paddington Skrevet 23. mai 2011 #1 Skrevet 23. mai 2011 Hei:) Er det noen som kan fortelle meg litt hva dette evt går ut på, og hva man kan finne ut ved å gjennomføre en slik undersøkelse? Jeg har hatt mitt 4 innsett nå, uten at det har klaffet. I utgangspunktet har litt trege svømmere, mens de ikke har funnet noe feil ved meg....Likevel har jeg en mistanke om at det er festeproblematikk, og dårlig blodgjennomstrømming. Noen som har erfaring med dette?? Setter veldig pris på svar;)
♥♥Bea♥♥PGD 2011 Skrevet 23. mai 2011 #3 Skrevet 23. mai 2011 Hei! Har ingen erfaringer selv, men ble nysgjerring og googlet det, fikk opp denne da; http://forum.snartgravid.com/showthread.php?t=78155 Håper det kan hjelpe:) Masse lykke til i allefall:)
paddington Skrevet 23. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 23. mai 2011 hei bea:), ser du har svart, men innlegget kommer ikke opp;( Kan du poste det en gang til tror du?
paddington Skrevet 23. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 23. mai 2011 hei:), da kom innlegget ditt opp;), tusen takk for info, skal se på dette:) Lykke til videre du også
MK73 Skrevet 23. mai 2011 #6 Skrevet 23. mai 2011 Hei, paddington? Mener du saltvannsundersøkelse av livmor, med UL?
Tia79 - ♥prinsesse♥ 23.07.11 Skrevet 23. mai 2011 #7 Skrevet 23. mai 2011 Er det hysteroskopi du tenker på?
paddington Skrevet 24. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 24. mai 2011 hei MK73, ja det er saltvannsundersøkelse jeg mener ja;), jeg skal gjennom en slik undersøkelse nå på mandag som kommer..... Hva kan de finne ut da? Vet du noe om dette?
paddington Skrevet 24. mai 2011 Forfatter #9 Skrevet 24. mai 2011 hmmm, jeg tenker på en sånn saltvannsgjennomskylling, heter det hysteroskopi? Er ikke noe ekspert på dette feltet, og så skal jeg gjennom en slik undersøkelse på mandag..... Har hatt tre icsi ferskforsøk, og et fryseforsøk....ingenting har festet seg.. Kan man finne noe spesielt ved en slik undersøkelse? Tusen takk for svar;)
Lillie Vanillie Skrevet 24. mai 2011 #10 Skrevet 24. mai 2011 Jeg har hatt både ul med kontrastvæske (hvis det er det du tenker på?) og hysteroskopi med lapraskopi, under førstnevnte fyller man livmoren og egglederene med væske, primært for å sjekke at egglederene er åpne. Jeg gjorde det i forkant av inseminasjon, da skal jo egget vandre på egenhånd. Etter at IVF mislykkes fikk jeg lapraskopi og hysteroskopi, det er et inngrep i narkose hvor de går inn med instrumenter både gjennom skjeden og i buken for å sjekke livmor (som blir sylt med gass), eggstokker og området rundt. Jeg er usikker på hva undersøkelsen du skal ta går ut på, men jeg vil jo tro at en lapraskopi vil gi tydeligere svar på hva som er i livmoren enn en ultralyd. Men jeg er heller ingen ekspert, og det er godt mulig de kan finne ut mye ved å skylle og se.
paddington Skrevet 24. mai 2011 Forfatter #11 Skrevet 24. mai 2011 Hei Lillie Vanillie;) Takk for svar, da ble jeg litt klokere:) Jeg regner med at gjennomskylling er et steg på veien mot lapraskopi for min del....jeg har ikke sterke tegn på endo, men har en mistanke. Har hatt tre ferskforsøk og et frys, eggene har vært kjempefine og riktig befruktet alle gangene. Alt ser så utrolig bra ut og oddsene har vært gode helt til eggene har kommet på plass i livmoren:(. Derfra har det bare vært nedturer......så nå er jeg kjempeklar for å finne ut hva det er som gjør at eggene ikke fester seg..... Har disse undersøkelsene hjulpet deg i prosessen, har du fått noen gode svar?
dincene Skrevet 24. mai 2011 #12 Skrevet 24. mai 2011 Jeg har ingen svar på det du spør om men jeg kan fortelle andre ting som hjelper egget å feste seg Jeg har slet med ruggsmerter i det siste. Til slutt låste ryggen seg og så enda jeg opp hos ei fysio dame som er kjempe flink! Begynte med den ryggen min men så enda vi opp med pusteteknikker og avslappning (yoga lignende) og så sier hun det er mye større mulighet for at egget fester seg når man driver med puste teknikker. Jeg fant jo ut at youtube er full av småe avslappnings øvelser! Og ryggen har blitt bedre av det (jeg hadde muskulære smerter). Dette skader ikke å prøve ihvertfall!
paddington Skrevet 24. mai 2011 Forfatter #13 Skrevet 24. mai 2011 hei hei:) Ja alle råd taes i mot med takk:)! Pusteteknikker er helt klart noe jeg har bruk for, jeg tar meg i det hele tiden, at jeg ikke puster riktig.... Yoga kan ikke skade;), skal prøve det i tillegg til å finne ut om det er noe som ulmer i livmor..... Takk for gode råd!!
Tia79 - ♥prinsesse♥ 23.07.11 Skrevet 24. mai 2011 #14 Skrevet 24. mai 2011 Jeg fikk hysteroskopi før 3.ivf forsøk. Da fikk jeg et par digre paracet som smertestillende og så pumpet de inn saltvann i livmora. Samtidig gikk de inn via skjeden med et kamera. Saltvannet ble brukt til å pumpe opp livmora slik at de fikk sett på den og eggstokkene. I tillegg sjekket de blodgjennomstrømmingen i livmora. Det var ikke veldig vondt, men mer som menssmerter. Må innrømme at det egentlig var ganske fasinerende å se livmora fra innsiden )
MK73 Skrevet 24. mai 2011 #15 Skrevet 24. mai 2011 Hei, paddington! Ok, da er vi på samme side :-) Denne undersøkelsen er ikke det samme som verken hysteroskopi eller laparoskopi, ei heller HSG (som er en undersøkelse med kontrastvæske). Jeg har hatt alle disse... Saltvannsundersøkelsen kan gjennomføres hos gynekolog og er en ganske enkel og rask sak. Såvidt jeg vet gjøres denne undersøkelsen for å se hvordan livmor ser ut innvendig. Det settes inn saltvann via skjeden og legen ser ved hjalp av UL på hvordan vannet beveger seg inni livmor. Dersom man har skillevegger, polypper eller andre anatomiske "feil" kan man ofte oppdage det ved denne undersøkelsen. Undersøkelsen er fort overstått, den er ubehagelig, men jeg opplevde den ikke som smertefull.
MK73 Skrevet 24. mai 2011 #16 Skrevet 24. mai 2011 Jeg tror forøvrig at undersøkelsen kalles hysterosonografi. Det er en enklere variant av HSG (hysterosalpingografi), som er en framstilling av livmorhulen og egglederne som oppnås ved at kontrast sprøytes inn i livmorhulen (som jeg refererte til over).
Håpefull38 Skrevet 24. mai 2011 #17 Skrevet 24. mai 2011 Jeg fikk saltvannsskylling for 3 uker siden for å se avgrensningen på muskelknuten. Det var veldig vondt idet de sprøytet inn vannet, men ble bedre etter ei stund. Han så nå ikke så mye, så jeg vet ikke hvor mye de kan se på den måten. Jeg fikk beskjed om at de foretok hysteroskopi i narkose.
MK73 Skrevet 24. mai 2011 #18 Skrevet 24. mai 2011 Jepp, da jeg hadde hysteroskopi (i 2010) var det i narkose. Det er forskjellig praksis på det rundt omkring, men slik er det på Ullevål, i alle fall.
paddington Skrevet 25. mai 2011 Forfatter #19 Skrevet 25. mai 2011 Hei igjen jenter;)! Tusen takk for gode og utfyllende svar, nå føler jeg at jeg er litt forberedt på hva som skjer på mandag;)! Håper de finner mulig årsak til at eggene ikke vil feste seg. Ha en fin dag videre jenter;)!
paddington Skrevet 25. mai 2011 Forfatter #20 Skrevet 25. mai 2011 Hei MK73;)! Ok da hørest dette ut som en grei undersøkelse, var det etter en slik undersøkelse at du tok hysteroskopi eller lapraskopi? Hjalp dette deg i forhold til å bli gravid? Tusen takk for utfyllende svar!
paddington Skrevet 30. mai 2011 Forfatter #21 Skrevet 30. mai 2011 oppdatering: har vært til undersøkelse nå, og der fant de absolutt ingenting.....ikke noe tegn til endo....livmorveggene var helt glatte og fine! Da er det ikke festeproblem men kun dårlig sædkvalitet som er hovedproblemet vårt. Eggene blir fint befruktet via icsimetode og utvikler seg riktig fram til innsett. Probleme er at de slutter å utvikle seg etter at de er satt inn. Har aldri fått en skikkelig positiv graviditetstest. Skikkelig håpløst altså;( Er det noen her inne som har samme problem som oss,og som det har gått bra med til slutt?? Til tross for dårlig sædkvalitet? Er det noe som har noen gode tips i forhold til hva man kan gjøre for å få bedre kvalitet?? takker for svar!!
♥Irbeni♥ Skrevet 30. mai 2011 #22 Skrevet 30. mai 2011 Hei Vi hadde samme problem da vi startet i 2008 - Dårlige svømmere. Men etter at jeg satte han på vitaminkuren med; C,D,B- vitamin, sink, selen, og omega 3 Så er han oppe i normal kvalitet. Ville bare si at det er kanskje verd forsøket??? Det lyktes for oss å få fine embryo,nå ruger jeg på et 4 delt og et 6 delt... Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå