Gå til innhold

Skal ha mitt 4. ks i sommer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...har aldri før gruet meg, men denne gangen gjør jeg pluttselig det.

Alle maser jo sånn om hvordan det går ann med 4 ks, at det er så mangen komplikasjoner med ks osvosv.

Nå har vi jo 3 nydelige barn og venter vårt 4:-)

men denne gangen er tankene heller over på, tenk om det skjer noe med meg, tenk om alle de 4 barna må vokse opp uten mamma. Tenk hvis det og tenk hvis det!!!!

Andre med mangen ks og hvordan blir dere møtt av leger, familie og venner med reaksjoner???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg skal også ha mitt 4 ks i sommer (juli) . Legene mener det skal gå fint så lenge de følger meg ekstra opp i slutten( det skal de vel gjøre med deg og?) Familien er litt mer skeptiske og redde for at noe skal gå galt, ruptur og slikt. Venner er litt blandede tilbakemeldinger fra. Er jo litt engstelig selv også og skal være glad når alt er overstått. Nå i det siste har jeg fått det skikkelig for meg at babyen ikke er frisk(downs eller annet) og det er skikkelig kjedelig å gå å ha slike tanker:(

Når har du termin? Alder og kjønn på dine 3 barn og hvor gammel er du?

Skrevet

heji igjen, vi hadde jo nesten samme nick vi to:-)

våre barn er akkurat fyllt 4, 3 og 1. selv er jeg 27 og faren til barna 23.

vi bor i Hemsedal og jeg skal ha ks på Drammen. jeg får KS uke 36+0. 08.08.11 er datoen, men selv føler jeg det blir før.

jeg har også de siste dagene følt at noe er gale...grunnen er vel at jeg er mer redd for slikt nå siden vi har 3 små fra før som også trenger like mye omsorg som den lille nye som kommer.

Hva er ruptur? er det at livmoren evt kan sprekke om riene starter? jeg skulle aldri lest om ks her inne på bim i dag, kommer jo ikke til å få sove. Har jo aldri før tenkt på dette og bekymret meg.

Men et ks kan jo som sakt være likte skummelt med nr en som nr 4.

Men huff, i natt sover jeg nok dårlig.

Alder på deg og barna og hvor bor du? vi må holde kontakten:-)

Skrevet

Jeg skal ha mitt 3. ks til høsten, og må si at jeg sitter med en del av de samme tankene som dere. Tenker egentlig at det er veldig naturlig å bekymre seg over disse tingene, men så må man bare ta tak i seg selv å se på tallene. Med det mener jeg at, ja det er en risiko ved enhver operasjon, men den er ikke veldig stor. For meg ville det være altfor risikabelt å føde normalt, hovedsaklig pga høyt bt, og fokuserer derfor på at ks er det tryggeste for meg. Jeg blir godt oppfulgt, og trøster meg med det. Jeg er nok mest stresset fordi det er kort tid siden sist fødsel, minsten er bare snart 1 år, så er spent på hvor sterk livmora er. Så kommer jeg til å sterilisere meg denne gangen, og kjenner at det gjør meg lit urolig. Da må de på en måte holde på lenger med operasjonen, tenker jeg... Og av og til kommer frykten for å ikke overleve ubehagelig snikende over meg. Prøver å spørre legen om fornuftige ting når jeg er på kontroll, slik at kunnskapen legger en demper på frykten. Neste gang skal jeg f.eks spørre om dette med sterilisering. Har spurt om dette med at livmora kan revne, og har fått til svar at jeg får ekstra ULer, og blir tett fulgt opp mot slutten. Så regner med at jeg blir lagt inn så fort de ser det trengs. Passer på at jeg skriver ned ting jeg skal spørre om når jeg kommer på kontroll, slik at jeg ikke bare sitter der passivt og tar i mot info. Lurt å spørre og å være bestemt, kreve svar og handling rett og slett, det er min erfaring!!

Ha en fin dag, jenter :o)

Skrevet

heji igjen.

frykten for å ikke overleve er fæææl, og den er kommet i mangen sammenheng etter jeg fikk barn. helt håpløst egentlig. men har fått forståelse av at mangen tenker slik etter man får barn.

RM79, hva er det de skal sjekke med tette UL før termin utfra at du skal ha KS? kan de se om livmoren tåler det mer eller mindre på ul?

Og ja tallene er ikke veldig høye, det har jeg også sett. Så å lese på nette og her på bim om skrekkhistorier er jo ikke så lurt. men jeg har allerede gjort det så da er den skade skjedd og natten i natt gikk med til at jeg ikke sov godt og lå å tenkte/drømte all verdens ting:-(

Hvor skal du RM79 ta KS?

Skrevet

Hehe, ja man burde holde seg langt unna skrekkhistoriene på nettet... Det er jo uansett best både for oss selv og ungen at vi ikke stresser og sånt.

Jeg har ikke helt oversikt når det gjelder UL. Men vet jeg skal til spesialisten de har på sykehuset. Var hos han sist også, og han er utrolig flink! Tror at blodårene blir ekstra studert, strømmen i navlestrengen, morkake og sånt. Skal dit første gang om noen uker, når jeg er ca 22 uker, så blir forhåpentligvis litt klokere da. Vet ikke hvor mye de ser av "veggen", men legen har iallfall sagt at jeg skal ha ekstra UL nettopp for å følge med på dette. Hvis jeg skal ressonere for meg selv nå, så tenker jeg at dersom det er stort press på blodårene og unormal strøm i navlesnor f eks, så "sliter" livmoren litt?? Skal ha KS i Ålesund. Dere da???

Skrevet

Hei igjen...

Jeg er 28 år og mannen min er 31. Har ei jente på 7,5 år og to gutter på 3 og 4 år. Bor i Haugesund. Ruptur er at livmora revner. Det holdt på ¨skje med meg sist men det var pga av at de to siste svangerskapa var så tette, bare ett år mellom. Hvorfor har du fatt ks 4 uker før, sa de noe om hvorfor?? Jeg skal ha ks 28 juli, men da er jeg 38 fullgåtte.

Vi får krysse fingra for at alt vil gå bra med både oss og de små i magen:)

Skrevet

Ja, det er akkurat det jeg er redd for skal skje med meg. Det blir 1 år og 3 mnd mellom denne babyen og gutten min. På kortet midt står det derimot at jeg skal forløses med ks 1 uke før termin. Dvs i uke 39. Forstår ikke hvorfor jeg ikke kan få uke 38 siden svangerskap regnes som fullendt da... Må ta å spørre om det tenker jeg...

Skrevet

Nr 4 i sommer: holdt livmoren på å revne pga at riene startet eller skjedde dette under opperasjonen? 28 juli er foresten bursdagen min:-)

Jeg får ks i uker 36+0 så vi får prematurt. Men regner faktisk med at det blir enda før også... Hadde ks i uke 36+0 sist også men det var pga mulig vannavgang og at jeg hadde så kraftige kynnere/rier målt på ctg.

Skrevet

Det var verken rier eller under operasjonen. Da jeg var rundt 35 uker da jeg skulle ha nr 3 fikk jeg veldige smerter nede i magen akkurat hvor arret var og da de målte tykkelsen på livmorveggen med ultralyd var den bare 3mm, faretruende tynt og derfor måtte de ta babyen ut ellers hadde det nok revnet. Visst det skjer(at det revner) har jeg fått beskjed om at babyen dør uansett og mor vil mest sannsynlig blø ihjel(om vi befinner oss hjemme når det skjer vel og merket) er vi på sykehus på det tidspunkt er det bedre sjangser.....kjempe skumle greier, derfor skal jeg være glad når alt er overstått denne gang og nå skal jeg sterilisere meg. Skal du det??

Hvor stor var babyen din når du fødde i uke 36 sist? Jeg fikk jo også i uke 36 sist, min gutt var 3330 gr - 49 cm - og 35 cm rundt hode. Stor gutt:)

Skrevet

hei jenter..

har ett spm til dere, åssen syns dere det var med to små i hus når dere tok ks for tredje gang? etterpå? var det slitsomt eller gikk det greit?mulig jeg må ta keisersnitt siden morkaka dekker for fødselskanalen..har da en gutt på 3 år og 3 mnd og en jente på 13 mnd når jeg har termin med siste mann:)

Skrevet

Hei Stellita.venter nr 3!!

Mine var 4 år og 14 mnd da tredje mann kom. Husker at da jeg kom hjem fra sykehuset med babyen tenkte jeg, hvordan skal jeg klare dette?? Hvordan skal dette gå?? Var jo i såpass dårlig form etter ks at det var vanskelig å ta seg av alt/alle den første tiden etterpå. MEN, ettersom tiden gikk ble jo alt bedre. Vil tro at etter den første mnd, og jeg følte meg frisk og rask igjen gikk det veldig fint.

Når har du termin?

Skrevet

Heji Stellita.venter nr 3!!

Da livmoren var bare 3 mm hadde du hatt vondt lenge, eller kome det veeldig akkutt? jeg bor 3,5 timer fra sykehus jeg og skal jo ha mitt 4 ks på 4 år:-S men skal derfor ha ks i uke 36, evt før...

har fra uke 10 hatt vondt på venstre siden helt nede ved arr, eller litt under. På den tiden i uke 10 var det vondt ofte og nesten hele tiden, men nå kjenner jeg det bare innimellom.... skal på kontroll på onsdag 1.juni. får kansje spørre om de kan sjekke dette da...

Blir jo så bekymret av å tenke så mye... er jo ikke høye tallene på at det kan skje noe. men det skjer noen og pluttselig er vi blandt dem! så jeg er blitt litt små hysterisk:-(

Mine var nesten 3 og nesten 2 da nr 3 kom. Nå blir de akkurat 4, 3 og 15 mnd når nr 4 kommer hjem med meg å ksopperasjon.

Synes det har gått kjempefint etter opperasjonene og har gentlig gjort som normalt med en gang med tanke på barna osvosv..

Skrevet

Hei igjen:) takk for svar.jeg har termin 26okt. Har ikke ttt ks før men siden jeg har morkaka foran fødselskanalen så kan det være at jeg må det. Syns dere det var lettere etterpå når det var første ks eller når dere hadde gjort det før? Er det såååå ille som alle skal ha det til? Kan man ikke pøse på med smertestillende? Dette er så nytt for meg så derfor alle spm:)

Skrevet

At det er vondt å ta keisersnitt er det ingen tvil om, enten det er første eller fjerde gang du gjør det. Det er en stor operasjon så ALLE vil ha en del smerter etterpå, men dette oppleves naturligvis forskjellig fra person til person og sikkert forskjellige fra gang til gang visst du har gjort det flere ganger. Jeg var dårligst etter 1 ks. Andre gang gikk det mye bedre og 3 gang litt verre igjen. Vi er jo også forskjellige når det gjelder smerteterskel så derfor vil noen omtale sitt ks som det verste i verden mens andre syns operasjonen og tiden etterpå gikk som en lek. Forbered deg på en del vondt og smerter å heller bli positivt overrasket er mitt råd:)

Skrevet

Ok:) da får vi ta det som det kommer. Det er vondt å få ut babyen uansett å sånn er det bare:) hehe. Dette blir min siste så jeg gleder meg til å bli ferdig denne gangen.tusen takk for svar jenter og dere må ha kjempe lykke til videre:) alt ordner seg..

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...