Snellamedto Skrevet 22. mai 2011 #1 Skrevet 22. mai 2011 Når babyen kun får morsmelkerstatning sier man at man så smått kan begynne med grøt og frukt etc ved 4 mnd alder. Hvorfor, egentlig, når det er 6 mnd for babyer som får morsmelk? Vet at mange peker på at de ikke skal spise mer enn 1000 ml i døgnet, og derfor supplere med grøt, men hva når han fremdeles ligger på ca 850 ml i døgnet? Har det noe med mattilvenning å gjøre?
Aliena Skrevet 22. mai 2011 #2 Skrevet 22. mai 2011 Har heller aldri forstått dettte. Tror normen har vært at fullamming er så optimalt for barnet at man derfor bør gjøre det fram til 6 mnd, da de trenger fast føde. Jeg tror de anbefalingene kommer til å endres i nærmeste framtid, da det ser ut til at det er bedre mtp allergi å begynne med fast føde fra 4 mnds alder, uansett om man ammer eller gir MME.
Lemonia Skrevet 22. mai 2011 #3 Skrevet 22. mai 2011 At det anbefales å fullamme til 6 mnd er fordi det er gode stoffer i morsmelk som er bra for barnet. Dette finnes ikke i morsmelkerstatning, derfor er det ikke nødvendig å gi kun mme helt til 6 mnd. Forøvrig har jeg ikke hørt noe om denne 1 liters regelen fra hverken leger eller helsesøstre, kun på et par forum, så jeg stiller meg svært tvilende til at det er skadelig for babyen å drikke så mye mme over en viss tid. Utover det er det jo ikke noe stress med å begynne med fast føde. Hvis babyen din og du er fornøyd med mme selv ved passerte 4 mnd kan du godt utsette det litt til.. Du trenger jo heller ikke gå rett på hele måltider fast føde, men kan gi mme som hovedmåltider samtidig som du gir et par skjeer frukt- eller grønnsaksmoser hver dag bare så han skal bli kjent med nye smaker.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 22. mai 2011 #4 Skrevet 22. mai 2011 Jeg har gitt mine to barn grøt pga da sover de hele natta og fordi de blir ikke fornøyde med bare mme i lengden. Lillegutt på 4 mnd og 1 uke får grøt til kvelds og en fruktmos/grøtmåltid til lunsj. Og han kan da sove i 3 timer i strekk etter det måltidet for da er han så god og mett. Superfornøyd baby. Han sover også fra kl 20-21 om kvelden til kl 6-7 om morgenen. Kjempefint å venne på unga skje så tidlig som mulig også. Ser ingen ulemper ved å begynne ved 4 mnd. Venne de på smaker, skje og de blir mer fornøyde.
Snellamedto Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 22. mai 2011 Ja jeg tenker på at det er lurt med tanke på smakstilvenning. Gutten sover natta over allerede, og gjerne 3 opptil 4 timer på dagtid, og han virker jo mett og fornøyd, så det er liksom ikke noen grunn.. :-) Har sjelden avføring (i snitt annenhver dag), så jeg er litt bekymret på den fronten ved innføring av smaksprøver. Det med 1000 ml skyldtes før at man trodde nyrene ikke tålte så mye, men det har de gått bort fra, nå er det pga babyer som oftest ikke forbrenner så mye energi i løpet av dagen og at de derfor kan bli overvektige. Flaskebabyer har lettere for å overspise (eller overmates) enn barn som ammes. Men flere helsesøstre sier at så lenge man følger med på vektkurven går det fint. Man må bare være obs på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå