Gå til innhold

Hvilken pumpe er best? Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Hei

Har sneket meg inn fra tredje trimester og lurer på anskaffe en pumpe før fødsel. Fødte sist gang for over 20 år siden,og fikk ikke til amming lengre en 3 mnd pga brystbetennelse, blødende brystvorter (brukte skjold til slutt, men hjalp lite), ungen skrek og vi var vel sikre på at det var kollik. Dette ga seg med en gang han fikk flaske, og derfor lurer jeg nå på om jeg egentlig hadde for lite melk.

Dette er bakgrunnen for at jeg øsnker og ha pumpe, for blant annet hjelp til og få igang ammingen på, samt og få tømt brystel helt etter amming.

Er det noen som har god erfaring med bruk av pumper og som kan tipse meg om hvem som er best og kjøpe?

Fortsetter under...

Sannsynligvis går amminga mye bedre denne gangen :) Du er modnere og (sansynligvis) bedre forberedt, og erfaringsmessig går det bedre for flergangsfødende enn for førstegangs (selv om det er 20 år siden). Det viktigste du kan gjøre er å senke skuldrene og slappe av. Dessuten må BARNET få styre måltidene, ikke amm etter skjema som sier maks 20 minutter hver 3. time eller noe slikt. 2 uker gamle babyer dier feks en halvtime i snitt (på begge bryst tilsammen), og vanlig ammefrekvens er 12 ganger i døgnet (men 8-24 er normalt...).

Den aller viktigste indikasjonen på at et barn får nok melk er at det har 5-8 godt våte bleier pr døgn. Mål opp 0.75dl vann og hell i en bleie, så kjenner du hvor tung den er. Mange har også gode erfaringer med kiropraktor når barnet gråter mye, det kan være låsninger i nakken som gjør spesielt vondt under amming.

Med mindre du får et barn som absolutt ikke vil die vil en pumpe sannsynligvis ikke hjelpe spesielt mye for å få i gang ammingen. Babyer er mye mer effektive enn pumper, uansett hva reklamen sier....

Dette var moralprekenen, nå pumpeprekenen.

Det er dessverre ganske individuelt hvilke pumper som fungerer for ulike mødre. Om du skal pumpe bare en gang i blant kan du klare deg med en manuell pumpe, dersom du skal fullpumpe en periode "må" du ha en elektrisk (dobbel)pumpe, og helst i den dyrere enden av skalaen. Sånn sett er det lurt å vente til etter fødselen, slik at du ser hva du trenger. Om du trenger pumpe på sykehuset vil du få låne det der. Etter fødselen kan det være lurt å låne pumper av venninner for å teste hva som funker for deg, dersom dette er mulig. På den annen side føles det jo trygt å godt å ha den klar, siden du hadde dårlige erfaringer forrige gang.

Pass uansett på å søke hjelp dersom du får ammeproblemer eller smerter som er så ille at du må ta smertestillende. Det er vanlig at det er ømt og litt vondt i starten, men sterkere smerter bør sjekkes ut av ammekyndige for å være sikker på at det "bare" er vondt. Du kan også kontakte Ammehjelpen via www.ammehjelpen.no

Siden jeg er Ammehjelper, tillater jeg meg å anbefale butikken vår: http://ammebutikken.no/produktkategori/4/brystpumper-utstyr.aspx

(Overskuddet går til Ammehjelpens arbeid.)

Du har vel allerede fått et svar fra en som har mye mer peiling enn meg, men tillater meg å svare likevel :)

Jeg kjøpte meg en brukt Avent pumpe, elektrisk (kan også bygges om til manuell hvis man trenger det, og det er med batteripakke så man ikke behøver stikkontakt) Er veldig fornøyd med den:) Betalte 600, den koster ca det dobbelte ny. Har hatt masse bruk for den! Min lille på 2mnd sover noen netter 8 timer, og da må mamsen stå opp og pumpe for at ikke puppene skal eksplodere :) eller hvis han slår seg vrang av en eller annen grunn og jeg må pumpe og gi på flaske i stedet. Håndmelking funker som bare det den første uken, men når man skal ha ut 100ml eller mer, da blir man fort utkjørt i hånda. Det kan også være kjekt om man har lite produksjon i starten, eks. etter KS, da er det kjekt å kunne stimulere ekstra med en pumpe. Særlig hvis den lille er som min og bare sovner til puppen :)

Jeg har brukt Avent elektrisk brystpumpe og er IKKE fornøyd. Jeg synes den var fryktelig tung å holde på, pga motoren sitter på "sugekoppene". Jeg vil ha en Medela Swing til neste gang. Der er en liten motor som ikke bråker noe aldeles og kan settes fra seg på et bord mens man pumper. Jeg ble så sliten i hendene av å sitte og holde på Avent'en.

Jeg pumpet flere ganger i uka og prøvde å få til et lager i fryseren fordi jeg gikk på jobb en dag i uka og da hadde pappa'n sin permisjon hjemme med min datter.

Så jeg anbefaler Medela Swing. Det er visst mye trøbbel med den(den går fort i stykker, men da bare går du til apoteket og får en ny uten å betale evt får byttet den delen som gikk i stykker). Litt tungvint da. Men det er de jeg har prøvd.

Ja, det er et poeng at den er litt tung. Bruker å sitte med føttene i kors i sofaen og lene meg fremover, da hviler oppsamlingskoppen på låret mitt, så da går det greit. Er ikke så lenge av gangen man pumper, så jeg synes det går fint jeg da....blir jo stort sett ferdig på 10-15 min.

Annonse

De fleste har vel enten Avent eller Medela (mange andre mindre kjente pumpemerker likner veldig på Medela), og mitt inntrykk er at det ofte er sånn at man bare klarer bruke en av dem. Med den andre kommer det ingenting. Innen det merket man har "valgt" kan man derimot ofte bruke flere ulike modeller i forskjellig prisklasse.

Om du skal pumpe nå og da for å kunne gå på kino en kveld, kan du fint klare deg med en manuell pumpe eller den minste elektriske. Det vil ta litt tid å pumpe, og brystet får muligens ikke optimalt stimuli, men det går helt fint.

Skal du pumpe 1-2 ganger hver dag, feks. fordi du jobber (jeg jobbet deltid fra 4.5 mnd etter fødselen og pumpet 2 ganger om dagen i løpet av en full dag), bør du vurdere en mellomklasse elektrisk pumpe, helst dobbel. Det går mer enn dobbelt så fort å pumpe ut like mye, og brystet stimuleres bedre.

Dersom du ender med å fullpumpe over lengre tid er det egentlig dumt å kjøpe noe annet enn den dyreste modellen. Lei gjerne sykehuspumpe de første par ukene, så ser du om behovet endrer seg. Når ingen baby stimulerer brystet, er det veldig viktig å ha en god pumpe i stedet, og pumper i de høyere prisklassene (fra middels og opp) pumper mye mer skånsomt enn de billigste - viktig om du skal bruke den 15-20 minutter 8 ganger om dagen.

Hvis det er viktig for deg å kjøpe pumpe før fødselen vil jeg likevel anbefale at du går for en billigmodell, eller for en medium dersom du vet du skal tidlig på jobb. Ender du av en eller annen grunn som fullpumper så er det kjekt å vite at du har en pumpe i reserve...

Takk for svar og mer informasjon - Lillenims.

Etter og ha fått innspill fra deg og de andre har jeg kommet til at jeg venter med innkjøp av pumpe til jeg ser hvordan det går. Men kjekt og vite hva som kan være lurt og kjøpe dersom jeg vil trenge den.

Kommer til og jobbe første 14 dager da babyen er 5.5 mnd. Dette vil være pappas første periode. Har lyst og fullamme så lenge som mulig, men denne perioden må nok pappaen ta lunjsmåltiden med flaske og da er det jo greit og ha samlet opp litt på forhånd.

Er ikke helt sikker ennå på hvordan jeg skal gå frem, men tror det må bli varianten at jeg tømmer brystene helt etter at barnet har fått sitt? får så og avkjøle og fryse melka. Kanskje jeg unngår brystbetennelse da? ved og tømme brystene?

Ellers har jeg meldt meg på et mini ammekurs på helsestasjonen der jeg bor - og der kan jeg sikkert også få litt tips.

Mitt aller høyeste ønske er å få til ammingen - spesielt pga mine opplevelse sist gang.

Synes det høres ut som du er veldig godt forberedt, jeg, Kristin43 :) Tror nok helt sikkert at dette kommer til å gå strålende, ha trua på seg selv og tru på at det går bra - så gjør det nok det :) Som regel (altså når det er snakk om frisk fullbåren unge og alminnelig komplikasjonsfri fødsel) går det gæli når man begynner tro at det er lite melk osv, begynner å gi ei flaske, og så baller det på seg.

Ammekurs høres veldig bra ut, bruk de rundt deg (inkl. helsestasjon og ammepoliklinikk) med peil på amming, og kontakt gjerne Ammehjelpen (via ammehjelpen.no) også. (Jeg er altså ammehjelper, men det hender det tar en dag eller to før jeg ser nye meldinger på dib.)

Etter 5.5 mnd er amminga godt etablert, og enten dere har begynt gi litt grøt eller du fremdeles fullammer så er det melk som er hovedernæringa. Jeg anbefaler å ha fungerende amming uten "baby-problemer" (sugesvakt, gulsott, brystvegring etc)i minst 4 uker før du prøver med flaske dersom mulig, så det er ingen grunn til å stresse med flaske lang tid på forhånd selv om du skal tidlig på jobb. Det er også mulig å gi melk med tutkopp eller medisinbeger ("koppmating") til såpass store barn.

Forhåpentligvis har du mulighet til å pumpe på jobb, da kan du bruke den neste dag. Ellers kan du pumpe etter amming. Produksjonen vil ta seg opp på den måten, ofte slik at produksjonen er størst rundt det tidspunktet, dermed bør du velge et fast tidspunkt for pumping, og gjøre det hver dag. Det er neppe noen krise verken for produksjon eller brystbetennelse å droppe pumpinga innimellom, se bare opp for kuler i brystet - da må du tømme. Lær deg å håndmelke (spør på barselavd), så er det kjempelett å bli kvitt litt småspreng om du er ute litt lengre enn planlagt.

Uansett så avkjøler du melka innerst i kjøleskapet (ikke i døra) og lar den stå der i opptil 5 dager, eller du fryser den ned så fort som mulig etter avkjøling om den ikke skal brukes snart. Frossen melk må brukes innen 24t etter opptining, og næringsinnholdet kan være noe (men ikke mye) endret, noen har imidlertid melk som endrer smak etter frysing og NOEN barn vil ikke ha melka da - så du må teste på ditt barn. Fersk melk er bestest. Du kan fryse i spesielle morsmelkposer, beger eller isterningposer, pass på at det er lufttett, beregnet for mat og er godkjent fryseembalasje.

Se http://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk og http://ammehjelpen.no/artikkel/123/Pumping og http://ammehjelpen.no/artikkel/91/Handmelking (det er også videoer på ammehjelpen.no)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...