Gå til innhold

røntgen og slikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle prøvere !

Nå er det veldig lenge siden jeg har vært aktiv ( skrevet noe )her, men har vært innom regelmessig og fulgt litt med.

Er det noen som vet når egentlig er det begynner å være farlig å utsette kroppen på virkning av medisiner, røntgen stråler , alkohol og alt det som gravide bør unngå ? Er det fra det første øyeblikket når egget ble befruktet, eller fra det har festet seg ? Det går jo litt tid før det blir noe blodforbindelse mellom kroppen og fosteranlegget, så jeg ville tro ( uten å vite det sikkert ) at medisiner og alkohol er ikke skadelige i de aller første dagene mellom befruktning til det fester seg.. men røntgen da ? Er nå i midten av syklus og eggløsning skal være nå denne helgen og det kjennes faktisk sånn ut, men så var jeg nødt til å trekke en tann , og da måtte det både bedøvelse og 2 røntgen bilder til da.. i tilfelle egget er allerede befruktet, kan det ha tatt skade av disse 2 bilder da ? Det er jo noe annet enn når det trengs blodtilførsel.

Takknemlig hvis noen gidder å svare !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Tror ikke du skal være redd for det. Dagens røntgenståler er svakere enn de var før. Allikevel så pleier ikke tannleger å ta rtg ved graviditet. Det er mest for å utelukke hvis noe går galt. Det er mye mer stråling oppe i et fly. Så vær ikke redd . Det var viktigere å få ut tannen.Håper spiren sitter og gjør den ikke det er det ikke rtg. som har skylden.

Skrevet

er man til tannlegen sår man en kappe over overkroppen om man er gravid, eller har mistanke

Skrevet

Takker for begge svar :) Jeg har aldri før fått tilbudd om å få dekket kroppen med bly-kåpe under tannlegebesøk, ingen andre som jeg kjenner heller. Det er vel først og fremst til selve tannlege , i tilfelle han hun må stå ved pasienten av en eller annen grunn. De pleier derimot å spørre om du er gravid, men det kan jeg vel ikke vite ennå, som sagt foreløpig bare eggløsning i gang..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...