Gå til innhold

har man noen økonomiske rettigheter mens man går på norskkurs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

om man har kommet til norge for noen måneder siden og har noskpass, og er fra et ikkevestligland.

har man krav på noen penger mens man går på norskkurs for å lære seg norsk? i tilfellet hvilke stønad da?

for lån og stipend får man jo ikke, selv om man er over 18 år

Skrevet

Er man norsk statsborger og medlem av folketrygden har man rettigheter etter dette. Kan jo få individstønad fra nav, 4-5000 kr/mnd pluss barnetillegg og dekte reiseutgifter. Så får man vel søke sosialstønad om det ikke strekker til.

Norskkurs er vel et kurs som ikke dekkes av lånekassen...

Skrevet

Man er vel neppe norsk statsborger når man kom til Norge for noen mnd siden...

Skrevet

Lurer på det samme. men da for svensker og dansker. De får jo heller ikke bli norsk statsborger uten å ha gått på norskkurs, noe jeg mener er helt borti natta rart!

Skrevet

17.47

Hvorfor syns du det er rart?

Jeg syns vi skulle blitt enda MYE strengere på hvem som får bli Norske statsborgere. Der kan vi lære mye fra Amerika.

Skrevet

Mannen min er svensk og har flyttet hit for meg. Vi har et barn sammen. Han må altså vente 7 år med å bli statsborger, slik at vi kan få kjøpt hus. Han forstår norsk og snakker veldig rent og tydelig "norsk". Er det rett at han skal måtte gå på norskkurs med alle asylsøkere som ikke forstår et ord norsk? Tror du han får mye ut av det? Annet enn at han ikke kan jobbe mens han gjør det.

Skrevet

Nei, det finnes ingen spesifikk stønad til norskkurs for norske statsborgere (som jeg antar vedkommende er med "noskpass").

Skrevet

Det går jo an å ta disse kursene på kveldstid da.

Mannen min gikk 2 kvelder i uken, man kan også gå tre kvelder i uken.

Du mener ikke seriøst at man bør få betalt for å gå på språkkurs, som forresten er gratis?

Skrevet

ja, personen har norsktpass og er norsk statsborger.

så i prinsippet vil en person som ikke kan norsk, og som akkurat har kommet hit, ikke ha noen muligheter?

hun får jo ikke jobb når hun bare kan urdu og har jo ikke noe å leve av. hun har fått invilget norskurs men ingen penger

Skrevet

jeg syns at man burde ha lån og stipend ordinger for norskurs som annen skolegang.

for hvem får jobb når man ikke kan norsk? hva skal man leve av mens man lærer seg norsk?

Skrevet

Hvordan kan hun være norsk og være statsborger om hun aldri har bodd her og ikke kan Norsk?

Skrevet

Er man flyktning deltar man på introduksjonsprpgrammet. Dersom man skal oppholde seg i norge i mer enn 12 mnd blir man medlem av folketrygden og får rettigheter her etter. - som feks. individstønad...

Skrevet

Det er ingenting i veien for å kjøpe hus selv om man ikke er norsk statsborgen. Mannen min er fra et EU land, har bodd her i 13 år og kommer aldri til og ville bli norsk statsborger, men har alle rettigheter uansett.

Skrevet

En norsk statsborger bosatt i Norge, er medlem i folketrygden. Da har hun rettigheter i forhold til sosialstønad om hun ikke har inntekt eller formue.

Skrevet

De som er dansk og svensk får jo jobb uten å være nødt til å ha norskkurs. Dumt de likevel må gå kurset for å bli statsborgere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...