Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen spørsmål som jeg håper noen mer erfarne kan svare på.

Har en gutt på 5 uker som spiser godt og legger fint på seg. Jeg ammer med brystskjold pga flate/delte brystvorter og vi holder på å avvenne med skjold nå sakte men sikkert. Men jeg er naturlig nok ekstra obs på risiko for brystbetennelse.

Gutten har lange urolige kvelder fra ca 18-19 der han stort sett ligger på puppen, og kun sover korte strekk før han endelig sovner for natten, oftest mellom 23 og 01. Har forstått at dette er ganske normalt. Den siste uka har han sovet lengre og lengre om natten (hurra!), fra 5-7 timer sammenhengende. Men føler at produksjonen ikke er helt synkronisert. Han spiser og spiser om kveldene, og jeg føler at jeg ikke har nok melk til ham. Har et par ganger gitt litt tillegg, men lar ham stort sett bare suge og suge. Men når han og jeg våkner etter det lange søvnstrekket har jeg kjempespreng i begge brystene. Han er fortsatt trøtt, spiser seg mett på det ene og sover et par timer til... Blir bekymret for å få brystbetennelse, og i dag pumpet jeg det andre brystet.

Jeg lurer på: bør jeg pumpe meg om morgenen, og i så fall bør jeg tømme brystet? i dag pumpet jeg bare så den verste sprengen ga seg (ca 50 ml). Ødelegger jeg da for at vi kan bli litt mer "synkronisert"?

Og en annen ting ang brystbetennelse: Her om dagen ammet jeg ute, og det var kaldere og mer vind enn jeg trodde. Bør jeg da være ekstra nøye med å få tømt brystet? I så fall hvor lenge etter at brystet har vært utsatt for trekk?

Håper lillenims eller andre kan hjelpe en førstegangs! Takk!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143251172-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tjolahopp :)

Det er helt normalt å "spise seg opp" på kvelden, slik gutten din gjør. Nyt de samenhengende timene med søvn :) Ved å spise sammenhengende slik vil han få i seg masse fet melk, og det fyller jo magen godt. Det er lurt å unngå å gi tillegg, siden det kan føre til at din melkeproduksjon går ned ettersom etterspørselen går ned.

Sprengen du kjenner på morran vil sannsynligvis gi seg i løpet av noen dager eller maks et par uker, gjetter jeg på. Litt spreng er helt normalt å ha, men produksjonen vil justere seg etter hans etterspørsel snart, og i tillegg blir du vant til det... Min erfaring er at det er mest behagelig å ligge på ryggen eller siden om natta, ikke på magen. Samtidig KAN mageleie for enkelte føre til nedsatt melkeproduksjon også, samme prinsipp som at man kan binde et stramt skjerf rundt brystene for å stoppe produksjonen etter at ammeperioden er over. Men jeg vil ikke anbefale deg å forsøke "fysisk" påvirkning av brystene sånn før du har ventet noen dager, vil tro det øker sjansen for brystbetennelse.

Om sprengen blir ubehagelig kan det være lurt å håndmelke eller pumpe litt. Du trenger ikke tømme brystet, det vil kunne øke produksjonen mer. Pump bare så du ikke lenger kjenner spreng.

Så lenge du IKKE kjenner klumper eller brystet blir ømt eller rødt er dette tilstrekkelig. Om du får klumper/rødhet, er det viktig å tømme brystet, og få ut det som lager klumpene eller den begynnende betennelsen. Ta en varm dusj og håndmelk og masser vekselvis det berørte området, håndmelking er bedre enn pumpe fordi du kan konsentrere deg om klumpen. (Men om du ikke mestrer håndmelking går pumpe bra.)

Uteamminga di har nok gått helt fint dersom du ikke kjenner noe ømt eller klumper nå. Det er lurt å bruke ullinnlegg i BHen hele året når du ammer. Bruk gjerne et skjerf eller ulltrøye som du kan dra ned mot brystet og dekke bar hud med mens du ammer når det er litt surt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...