Gå til innhold

Jeg synes det er fryktelig frekt å si at man ønsker seg penger til bursdag (f.eks)!

Anbefalte innlegg

Hvis jeg er invitert i bursdagsselskap (stort sett er det uformelle feiringer, og sjeldent runde tall, naturlig nok), spør jeg ofte "hedersgjesten" hva han/hun ønsker seg. Jeg opplever da til tider at folk svarer; "penger", og jeg må innrømme at jeg virkelig blir satt ut av slikt.

Ønsker man seg virkelig penger fra andre? Skal jeg pakke en 200-lapp i en konvolutt og gi en venn? Det er virkelig frekt! Egentlig bør man ikke forvente noe, spesielt når det bare er uformelt (litt chips, kanskje litt pizza f.eks.) - men det er jo koselig å gi, så jeg pleier å gjøre det (eller, gjør det alltid).

Men å si at man vil ha penger? Andre skal jobbe for pengene, så skal de pakke den i en konvolutt og gi den til deg? Så upersonlig og frekt. Det synes jeg er på kanten, altså!

Fortsetter under...

Til nær familie kan jeg godt si at jeg ønsker meg penger fordi jeg sparer til noe spesielt (ny vinterjakke, ski, fjellsko el.). Men jeg sier aldri at jeg ønsker meg penger av venner. Om de spør så svarer jeg ofte en bok, en flaske vin eller at det at de kommer på festen / i middagen er gave nok i seg selv.

Jeg synes du oser av dobbeltmoral. Hvis du spør hva de ønsker seg, så må du vel kunne ta imot et ærlig svar?! Hvis du ikke har lyst til å gi penger, så får du heller finne på noe annet da. Men du kan virkelig ikke si at folk er frekke når de faktisk bare er ærlige.

Er det så galt, da? Når man har kommet i den alderen at man "har alt"; er det ikke bedre å gi bort penger da, enn en pyntegjenstand e.l. som blir liggende gjemt i en skuff?

Det verste jeg vet er å få nips eller tulleting til jul/bursdager; vi har mer enn nok av ting i huset vårt (prøver heller å kvitte oss med ting), og trenger ikke mere dill. Å finne på små gaver å ønske seg til 50-500 kroner er ikke lett det heller, skal jeg si deg.

Jeg gir gjerne bort penger/gavekort, så vet jeg at den som mottar gaven kan bruke det til noe han/hun trenger. :)

Annonse

Jeg syns det er veldig rart å si man ønsker seg penger av venner, både til vanlige bursdager og til bryllup. Da er det mye bedre å si man ikke ønsker seg noe fordi man har det man trenger og man ikke ønsker seg noe man ikke har behov for. Å ønske seg gavekort et sted er noe annet, da forsvinner ikke 200-lappen blant alle andre 200-lapper til mat, bensin el, men til noe man ønsker seg, men som er for dyrt å ønske seg av en venn i bursdag.

Jeg pleier og si film, men i det siste har jeg svart penger.

MEN jeg har ekstremt lite og rutte med for tiden, og det vet vennene mine og de vet at hvis jeg får penger blir det brukt på klær, kino, badeland osv. ting jeg vanligvis ikke har råd til å gjøre.

Hvis jeg ønsker meg penger, er det gjerne fordi jeg sparer til noe, ikke fordi jeg har planer om å kjøpe dilldall for det. Skjønner ikke hva som er så frekt med det?

Jeg er heller ikke en person som liker store selskaper og har ikke mange nære venner å invitere heller, så som regel blir det uformelt når vi først har gjester, og det er ikke det at jeg nødvendigvis forventer å få noe, men når min samboer eller jeg har bursdag, så skal det vel ikke være hva slags tilstelning vi har satt i stand som bestemmer om vi er "verdige" til å få gave?

Jeg synes det er helt supert når folk ønsker seg penger. Da kan dem kjøpe seg det dem vil, spare til det dem vil, i stedet for å få noe dem kanskje ikke ønsker seg/liker og som bare bli stua bort i ett skap. Det gjelder familie og mine nærmeste venner. Blir jeg bedt på bursdagsfest til noen som ikke er så nære så er det som regel en vinflaske eller spleise på gavekort som gjelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...