Gå til innhold

Lillemor sover ikke på dagen, men er SÅ trøtt.. 2 mnd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Lillemor nekter å sove om dagen, hun er kjempe trøtt å bare gråter stakkars, hun sover når man kjører en tur, eller triller, men ikke inne. Hun sover hele natten, (legger henne i 9-10 tiden etter bading) å sover til 6-7 dagen etterpå.

Har dere noen tips, råd om hvordan jeg kan få Lillemor til å sove på dagen uten å måtte trille, kjøre en tur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi ville bare sove i bæresjalet da hun var så liten, og det var egentlig ganske greit, for da fikk jeg armene fri til å få gjort litt andre ting imens. Hvis du ikke liker tanken på lange reimer og mye knyting kan jeg anbefale dette sjalet, det er HELT genialt- enkelt og godt i bruk=)

http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=332

Skrevet

Ett lite tips er å legge henne før hun blir for trøtt. Babyer klarer ikke å finne søvnen selv (slik som vi voksne) og trenger hjelp. De blir også veldig fort overtrøtte, og da klarer de iallefall ikke å finne søvnen. Her i huset ble det mer harmonisk da vi fant ut at det var bedre å legge gutten litt for tidlig enn litt for sent. Selv om han ikke virker så trøtt, så er han det..! Lykke til! :)

Skrevet

jenta mi sloknet når hun var trøtt, men nå (er 5 mnd) trenger hun mer hjelp til å sovne. For å få til det har jeg begynt å legge henne i vognen, med klut mot ansiktet som hun "koser" seg mot, og rugger litt på vognen og/eller klapper over nese/panne. Men som flere sier her så ser også jeg at det er bedre å legge dem litt for tidlig enn litt for sent. Hun sovner lettere hvis jeg klarer å legge henne med en gang jeg ser hun begynner å bli søvnig (gnir seg i øyne, øynene "ruller", litt sutring osv), og før hun begynner å skrike, for da er hun gjerne blitt overtrøtt.

PS: for en herlig luksus at hun sover natten igjennom, nyt det! :)

Skrevet

Mange babyer i den alderen klarer ikke sovne selv inne. Ingen av mine har klart det. Vi har lagt barna våre ut i vogn hver eneste gang de skulle sove. Enkleste og kjappeste måten å få dem til å sovne.

Dette er vel ikke serlig oppmuntrende akkurat, men jeg ville rett og slett bare innsett at vogn er enklest, og lagt barnet i vogn når det er trøtt. I den alderen er det viktigere at barnet får sove, enn å prøve å få det til å sove der vi helst vil.

OG: Dette vil endre seg flere ganger de neste årene. Kanskje hun sover best inne om noen måneder?

Skrevet

Enig med de andre her: Prøv å legge henne før hun blir for trøtt. Legg henne feks en time etter at hun har våknet om morgenen.

Sønnen vår ville heller ikke sove inne i ro, og det ble vognen ute som ble redningen. Han sover bare ute i vogn på dagtid, enten i ro på balkongen eller ute på tur. Det er det som funker, så da gjør vi det. Han har også sovet en del i vogna på nettene. Han er knapt våken i en time før han legges igjen, han trenger utrolig mye søvn. Er 3,5 måneder.

Hvis du har et trygt sted å sette vognen ute, kan du legge henne og vugge litt eller trille frem og tilbake til hun sovner. Det kan hende det ikke funker første gang du prøver, men prøv igjen. Vogg henne på nytt hvis hun våkner, prøv å roe henne i vogna. Hvis du ikke har et trygt sted, kan du åpne vinduet på soverommet og legge henne i vogna der. Kanskje det har litt av samme effekt.

Skrevet

Hei, dette høres kjent ut. Gutten min er nå nesten 4 mnd, men har holdt på som din ganske lenge. Han sov da max 1/2 t x 2 per dag, og kveldene ble helt forferdelige da han var så overtrøtt. Ville ikke spise engang. Nå har jeg jobbet masse med dagsovinga. Har passet på å ta endel rolige dager hjemme, da han sover dårlig når vi er ute og farter. Legger han 1 t etter han har våknet på morgenen (som i det siste har vært mellom 6 og 7), han kan da utrolig nok sove 1-2 t. Triller en tur etter at han har vært våken ca 1 1/2 t igjen, han sover da 30-60 min. Etter dette er det fortsatt veldig vanskelig å få han til å ta en liten dupp til, men likevel er kveldene mye bedre nå. Må noen ganger amme han i søvn på dagtid, sikkert ikke lurt men det funker. Har i det siste også brukt en koseklut han noen ganger legger over nesa. Lykke til videre!

Skrevet

Datteren min var/er sånn. Hun sov tidlig hele natten, men på dagtid sov hun bare når jeg trillet eller ammet, og da kun 30 minutter av gangen. Da hun ble litt større kunne vogna stå stille etter at hun hadde sovnet. Hun brukte ikke smokk, koseklut eller noenting, men hun sovnet ved puppen. Du kan prøve de rådene om å legge henne tidligere, men hvis ikke det funker så må du nok bare fortsette å trille og kjøre tur.

Ellers kan du prøve å amme henne i søvn hvis du ammer. Det er ikke etter boka, men hva gjør man ikke for å få barna til å sove. Jeg gjorde det med datteren min ofte, og det var ikke noe problem å få henne til å sovne selv da jeg sluttet med det rundt 14 mnd. Har du prøvd å gi henne smokk og koseklut, pakke henne godt inn osv når hun skal sove hjemme?

Sønnen min er en annen type som er glad i å sove og hvile seg på dagen. Han bruker smokk, koseklut, kosetepper på ansiktet og hele pakka. Han trenger litt vugging, så sover han godt. Han blir fort overtrøtt og veldig lei seg, så han er det viktig å følge med på og legge når han viser tegn til trøtthet.

Barna mine er forskjellige typer og den siste har tydeligvis større søvnbehov, men jeg lurer på om ikke jeg hadde fått førstemann til å sove lettere på dagen hvis hun hadde vært mitt andre barn. Da jeg fikk sønnen min hadde jeg jo fått mye erfaring som jeg ikke hadde med den første. Var flinkere denne gangen til å gi han koseklut og finne ut av hvordan jeg skulle pakke han inn for å roe han osv. Ble litt avsporing fra det du spurte om dette, men, men..

Skrevet

Høres overtrøtt ut, da er det vanskeligere å få dem til å sove. Ville lagt henne i vogn, det er enklest. Synes også det var en kort natt, bare fra 9-10 til 6-7. Ville ha lagt henne tidligere.

Skrevet

Det kan også være en mulighet å ta kontakt med en manuell terapeut eller kiropraktor. Hun kan ha noen låsninger som gjør at hun ikke klarer å sovne før hun er helt utslitt (det vil si på natt). Bebisene har en strabasiøs vei ut i denne verden og det fører ofte til låsninger i nakke-rygg og bekken... Det skader ikke å snakke med en, vi fikk en ny bebis etter 4 behandlinger hos kiropraktor, vi så allerede bedring etter 1 behandling....

Skrevet

Takk for svar alle sammen !:)

Jeg har prøvd noen av rådene deres, som å legge henne litt tidligere etter mat, å det funket, hun sov hele 2 timer !! :) Hun er også en mye bliere å mer tolmodig liten baby nå!:)

Når bruker dere ta kveldsstellet på deres barn?

Skrevet

Og en ting til. Jeg var hos fysioterapeut nå nylig for å se om det kunne være noe i kroppen som plaget han. Hun sa at han var veldig stiv i nakke og skuldre, var usikker på om det var låsning eller bare muskulært. Skal til manuell terapeut til uka. Skader ikke å sjekke om det er noe sånn.

Skrevet

Så bra at ting ble litt bedre! Det går seg nok til etterhvert:) Husk at å få babyen til å sove er et samarbeid mellom foreldre og baby, ikke en kamp!!:)

Her er ikke kveldsstellet til samme tid hver kveld, men litt ettersom når han har sovet siste duppen. Meeen prøver å starte amming i 7,halv 8 tida (tidsbruken her varierer veldig), for deretter å bade og stelle, og etterpå amme en gang til inne på soverommet. Så blir han lagt, ligger litt våken (prøver å la være at han skal sovne ved puppen) og vi må av og til inn og putte i smokken, og sovner som regel rundt 9. Tidspunktet varierer det også.. Har planer om å ta kveldsstellet litt tidligere etterhvert, men akkurat nå fungerer dette veldig godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...