Anonym bruker Skrevet 22. mai 2011 #1 Skrevet 22. mai 2011 Hei jeg har en liten herlig snupp som er 1 år å to mnd. Vi søkte bhg allerede måneden vi mottok personnummeret hennes. i Oslo skal det være full dekkning og vi trodde dette ikke skulle bli noe problem. Samboeren hadde pappaperm og vi begynte å ringe komunen da vi enda ikke hadde fått svar ang bhg plass. Vi fikk beskjed om at vi kunne få plass i ønsket bhg fra 1 august.. Samme dag som vi får den beskjeden får jeg beskjed fra jobben om at de ikke har nok oppdrag for tiden så jeg har valget mellom å bli permittert fra midten av april til august eller bli sendt på plattform og jobbe 2 uker på og tre uker av. Vi har vært helt klare med hverandre på at vi ønsker to litt tette. og at vi skulle begynne å prøve i april. Jeg ønsket ikke å bli permitert men når jenta ikke har fått bhg plass og samboer har en jobb som ikke alltid tillater han til å dra hjem fra jobb kl fire. Da ble valget enkelt. Jeg er da permittert. Jeg er hjemme sammen med jenta mi og vi koser oss. Jeg er også 8 uker på vei med nummer to . Jeg er mye kvalm ,sliten og dårlig noe som ikke passer seg på min jobb uansett. Så hadde jeg ikke vært permitert hadde jeg måttet ta noen sykedager fra jobb . Jeg mottar kontantstøtte og har overhodet ingen dårlig samvittighet. Jeg har jobbet hver eneste dag jeg har vært arbeidsnyttig fra jeg ble ferdig med utdannelsen min. Jeg har hatt mammapermisjon og gikk rett tilbake til jobb etter det. Jeg kan ikke noe for at jobben ikke har nok å gjøre. Dagpenger utgjør bare 67% lønn og er veldig mye mindre enn jeg pleier og ha. I min jobb er det mage tillegg som ikke blir tatt hensyn til da jeg er pemitert. Jeg mener det ville kostet sammfundet mye mer om jenta gikk i bhg . Så hva mener dere andre der ute.. Er denne sitvajonen en du villa mottatt Kontantstøtte i ..
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2011 #2 Skrevet 22. mai 2011 Må man ha en spesiell situasjon for å kunne motta kontantstøtte med god samvittighet? Kontantstøtte gis til alle som ikke har barn i barnehage. Det er noe man har rett på og man trenger ikke unnskylde at man velger å være hjemme og gi sine egne barn mer tid.
minlilleHelene Skrevet 22. mai 2011 #4 Skrevet 22. mai 2011 Ser bare at mange ser på mottakere av kontantstøtten som snyltere!! Og prøver med dette og lese meg til om andre ser meg som snylter eller fornuftig .. Sorry for skrivefeil.
Rafaella Skrevet 22. mai 2011 #5 Skrevet 22. mai 2011 Eneste jeg synest kan være feil med kontantstøtte, er når den blir brukt til å betale dagmamma mens foreldrene jobber. Det er jo liksom ikke det som var meningen med den..... Men på samme tid er det jo lagt opp sånn at det er lov å gjøre det på denne måten, og jeg forstår at noen velger å få gratis/billig barnepass. Sånn sett er det vel systemet som ikke er helt riktig, og ikke at folk velger å bruke pengene på den måten:-)
minlilleHelene Skrevet 22. mai 2011 #6 Skrevet 22. mai 2011 Men i disse tilfellene opplever jeg at det er de som ikke har fått bhg plass enda som benytter seg av dagmamma. Og slik jeg har oppfattet det, korriger meg om jeg tar feil. Men er det ikke sånn at dagmamma er mye dyrere enn bhg ?? Jeg tenker slik at det er ikke foreldrene som har barna sine hos dagmamma når de ikke har fått bhg plass sin skyld at de ikke har fått plass. Jeg vet jo at mange utnytter systemet desverre. Men jeg mener at kontantstøtten ikke bør fjernes fordi det er utallige foreldre som sitter i en noe dårlig økonomisk situasjon og veldig mange av disse har gjort alt riktig men ikke fått det sammfundet har lovet dem. Jeg er litt opptatt av at ikke alle skal dras under en kam. Håper alle får en fin fin uke.
Lemonia Skrevet 22. mai 2011 #7 Skrevet 22. mai 2011 Jeg synes det er vel så viktig at kontantstøtten beholdes for å gi bedre muligheter for folk å være lengre hjemme med barna sine. For noen er faktisk de pengene det som skal til for at de har råd til det.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2011 #8 Skrevet 22. mai 2011 hvorfor er det galt å bruke kontantstøtten på dagmamma egentlig? barnehager får og støtte fra den store samlekassa slik at vår egenandel blir mindre...
Rafaella Skrevet 23. mai 2011 #9 Skrevet 23. mai 2011 Det jeg mener er at jeg synes det er feil å kunne jobbe fullt og samtidig få kontantstøtte. Da burde man få det om man har barnet i barnehage også. De som faktisk er hjemme med barna kunne heller fått et større beløp, men det er bare min mening. Ser absolutt ikke ned på de som bruker kontantstøtten på dagmamma, bare så det er sagt:-)
minlilleHelene Skrevet 23. mai 2011 #10 Skrevet 23. mai 2011 Jeg forstår hva du mener , men mener selv at når staten støtter de som går i bhg så skal jo de som ikke har fått plass enda også få en form for sponsing. Da blir det mer rettferdig mener jeg. Tusen takk for meninger. Har vært spennende å høre hva andre tenker om dette...
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #11 Skrevet 24. mai 2011 Jeg har valgt å være hjemme med snuppa mi et år til jeg, hun er 1 år nå. Og jeg mottar kontantstøtte med god samvittighet. Noen andre får barnehageplassen vi i utgangspunktet fikk tildelt. Og Vesla og jeg koser oss masse med hverandre! Sistnevnte er grunn god nok for meg. For de som ønsker å oppdra sine egne barn på fulltid så synes jeg staten fint kan få lov til å støtte opp om det, når de kan gi støtte til at andre skal gjøre det... Jeg er VELDIG takknemlig for kontantstøtten når jeg får den!!! Økonomien er trang nok med bare en forsørger.
AngryBird Skrevet 25. mai 2011 #12 Skrevet 25. mai 2011 Personlig syns jeg kontantstøtte er strålende! Skal vi som velger å være hjemme litt lengre med barna våre bli sett på som snyltere??? Man blir ikke akkurat RIK av de drøye3000 kr man får i måneden, men for blandt andre meg og min familie er de kronene avgjørende for at det går rundt med en bare inntekt. Såvidt jeg har skjønt tilsvarer kontantstøtten den summen staten sponser barnehagene med per barn så det er ikke akkurat sånn at vi med kontantstøtte får mer enn de uten.
Gjest Skrevet 25. mai 2011 #13 Skrevet 25. mai 2011 Dummeste jeg har hørt, at man liksom skal ha dårlig samvittighet for å ta i mot kontantstøtte! Ta i mot og kos deg hjemme du, både med magen og barnet:)
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #14 Skrevet 26. mai 2011 Jeg har to med 15 mnd mellom og nå skal eldste begynne i barnehage i august, nesten 3 år gammel. Jeg har spart all kontantstøtte for de to, som i august vil utgjøre omtrent 110 000 kroner. Minsten blir hjemme til neste høst igjen, og hennes kontantstøtte for det kommende året vil da finansiere det første barnehageåret for søskenet. Så når begge to går i barnehagen, vil de oppsparte pengene fra kontantstøtten dekke barnehageutgiftene for dem i minst to år til. Genialt!
Romeren Skrevet 27. mai 2011 #15 Skrevet 27. mai 2011 Jeg er en av dem som brukte kontantstøtten til dagmamma, og kan ikke helt se problemet... Problemet er vel heller at det i praksis ikke er full barnehagedekning, når du ikke har rett til plass til barn født etter 1. september! Flere har ikke råd til å ta seg fri fra jobben etter permisjonen har løpt ut, men for vår del var grunnen at jeg ønsker å ferdigstille mastergraden min før det var gått alt for lang tid... Uansett grunn: Ta i mot de ressursene man har til rådighet, og bruk dem slik du mener er best! Kontantstøtten er helt nødvendig å ha så lenge man i praksis ikke har full barnehagedekning til alle ettåringene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå