Gå til innhold

verdivurdering på huset...

Anbefalte innlegg

Heter det det? Altså megleren skal komme hit å avgjøre hvor mye huset er verdt i forkant av at vi skal selge.

Hvor ryddig og rent skal det være?

Hva burde jeg konsentrere meg om?

Skal det være omtrent like perfekt som ved visning??

Her ser ikke ut akkurat nå :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143250488-verdivurdering-p%C3%A5-huset/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk gratis verdivurdering av huset, og vi hadde det greit nok ryddig, men langt fra perfekt (megleren hadde skrevet opp feil tidspunkt og kom 2 timer for tidlig, så var en del smårot). Så ikke ut til at hun brydde seg nevneverdig om det, heldigvis :-)

Vi rydda og vaska som om vi skulle ha visning. Det så ganske perfekt ut her, men det var første gangen for oss så vi hadde lite peiling. Vet ikke om det var noe vi burde/måtte ha gjort, men det kommer vel kanskje an på megleren også :)

Annonse

Man trenger ikke å ha det visningsryddig.

Hadde verdivurdering for ett par uker siden, jeg spurte megleren rett ut da jeg ringte og bestilte jeg. Han sa at han hadde sett det meste og han hadde ikke tenkt å rydde for meg! Han skulle se på leiligheten han =D

Uansett så ryddet jeg litt mer enn vanlig, så det var rent og ryddig her. Vil likosm tro at ett ryddig hjem gir ett mye bedre inntrykk enn et bomba hjem =D

(Han fortalte ihvertfall de villeste historier om hva han hadde opplevd på tidligere vurderinger, om hvor rotete folk har hatt det og merkelige ting folk hadde gjort)

En verdivurdering bestiller du gjennom ett meglerfirma, er som regel gratis mellom visse klokkeslett.

Vi skal ha verdivurdering i juni.

Da kommer jeg til å rydde og vaske ordentlig først,vil at det skal fremstå rent og pent. Vi skal ta det pga refinansiering (har allerde pusset opp en god del så vet at verdien har økt) og megler tar da også bilder,koster 1000 kr.

Fikk gratis verdivurdering gjennom banken da vi refinansierte vi.. Det er jo bare for å få en ca verdi på huset i forhold til gjelden (så du får best mulig rente).

Er ikke alle banker som aksepterer at du setter den vurderingen selv ;)

Banken har en kalkulator som beregner verdi utfra adresse, størrelse på hus og tomt, antall rom og bad. Men dette blir en vurdering utfra hva andre hus på samme størrelse har blitt solgt for i samme område.

Banken vår ville gjerne ha en verdivurdering siden det kan være små ting som avgjør prisen, f.eks hvilken side av veien huset ligger når det er utsikt på den ene siden og ikke den andre o.l.

Vår verdivurdering ble mye høyere enn den som automatisk ble satt i banken ved hjelp av datasystemet der, fordi vi har pusset opp med høy standard og har utsikt. Det tar ikke datasystemet med i beregningen, kanskje andre hus som har blitt solgt i området har vært i dårligere stand og ligget bak mange busker og hus så utsikten mangler. Da blir ikke gjennomsnittsprisen riktig.

Banken samarbeider med et meglerfirma og skaffet en fyr til å ta verdivurdering.

kommer selvfølgelig an på hva du skal bruke verdivurderingen til forresten. Hvis det er for å stille din egen nysgjerrighet, holder det med finn.no, men hvis du skal gå i banken for refinansiering omlegging av lån, så må du ha en takstmann inn, og det koster noen tusen.

Annonse

Feil 11:47! Vi har nylig hatt verdivurdering av kun megler pga vi skulle "låne opp" på huslånet. Ingen takstmann der i gården nei, fikk det gratis siden det var i regi av banken.

Når en skal selge så pleier megler å få inn en takstmann for å se på standarden til boligen. Ellers er det megler som setter verdien på boligen.

Jeg har sparebank1.. skal ta verdivurdering for å få billånet inn i leilighetslånet + låne 10 000 kr ekstra til siste opp-pussing (har spart endel i tillegg).

Ligger fortsatt innen 75% av boligens verdi om jeg får det "nye" lånet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...