Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #1 Skrevet 21. mai 2011 Barnet vårt er to og et halvt år og suger fremdeles på tommelen. Jeg begynner å lure på om det er på tide å få en slutt på det, skjønt tannlegene jeg har snakket med sier at dette med at det er skadelig for tennene er bare en myte. Hadde han brukt smokk hadde jeg allerede etter ett års alder krevd at smokk var slutt på dagtid og kun i bruk om natten, men med tommelen er det litt vanskeligere så det har fått skure og gå litt. Det er jo ikke bare noe man kan fjerne fra huset og så er det gjort. Dere andre med tommelsugere, når bestemte dere at det skulle være slutt og hva gjorde dere for å få barnet til å slutte?
shari_z Skrevet 21. mai 2011 #2 Skrevet 21. mai 2011 Jeg vet ikke hvordan du kan få barnet ditt til å slutte med tommelen, skulle gjerne visste det selv. Jeg kjøpte en gang (for 5 år siden, da min jente var 5 år og sugde på tommelen like mye som hun gjorde da hun var 5 mnd) i USA en ille-smakende neglakk. Hun ble helt hysterisk og jeg fulgte ikke opp som jeg skulle og det angrer jeg på. Hun er nå 10 år og suger like mye - og må ha tannregulering pga at hun har ødelagt tennene sine med alt denne tommelsugingen. Hvis hun ikke slutter, så skal hun få en dings i munnen av tannreguleringslegen for at hun ikke skal klare å suge. Jeg bruker fortsatt neglakken (funker i sånn 20 min; var mye bedre da hun var mindre), og har lovet henne premie (mobil eller camera, pluss ny nintendo ds) - men ingenting får henne til å slutte. Jeg "bestemte" ha hun var 2 år at hun skulle slutte, men som du sier, du kan ikke akkurat kvitte deg med tommelen som med smokken, så min bestemelse fungerte ganske dårlig. Hadde min yngste datter brukte tommelen, så hadde jeg tatt i bruk neglakken fra og med 2 års dagen senest. Lykke til - jeg synes dette er veldig frustrerende! (og flaut)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #3 Skrevet 21. mai 2011 Jeg ønsker jo at han skal slutte i god tid før de permanente tennene kommer opp, det er jo da evt problemer kan oppstå, men så lenge han bare har melketenner var det altså ingen fare for tannstillingen. LIkevel er det jo som sagt greit at dette er overstått i god tid før den bekymringen kan komme opp. Vi snakket litt sammen i morges om at ha var så stor gutt at han måtte slutte med det. Problemet er at på dagtid kan jeg følge opp og stoppe ham når han skal gjøre det, men jeg har jo ingen kontroll på hva han gjør når han skal sovne/sover. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Takk for svar i allefall. Greit å se at flere synes det er vanskelig å finne gode løsninger. Håper noen har gode idéer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå