Gå til innhold

Fødselssamtale med jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt om flere venninner som har hatt det, men har egentlig ikke hatt en slik samtale min jordmor. Synes min jordmor har vært veldig tafatt på våre timer, hun har ikke tatt initiativ til noe samtaleemne og jeg vet jo ikke hva jeg skal spørre om (førstegangs) Nå har jeg bare en uke til termin, og skal ikke tilbake til jordmor, kun lege....

Så dere som har hatt slike samtaler med jordmor, hva snakket hun om?

Er det noe spesielt jeg burde ta opp med legen min nå så tett på termin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde en samtale hvor både jeg og mannen var til stede. Sist hadde jeg ikke, men begynte å grue meg til fødselen, så hun syntes vi skulle snakke skikkelig om det. Hun var råd til meg og mannen, snakket om hvilke smertestillende jeg evt ønsket, stillinger, det å gå osv. Anbefalte å f.eks opp og bruke prekestolen hvis jeg orket for å være litt aktiv, og å prøve å bli sint på smertene fremfor redd og begynne å stresse. Så får vi se.. ;o)

Det er litt vanskelig å snakke om fødsel siden man ikke aner hvordan det blir. Men du kan jo dele hvis du har noen tanker, og evt spørre om legen har gode råd.

Skrevet

kan ikke huske vi hadde noe spess samtale første gang. Husker jeg følte at ingen fortalte meg noen ting og eg viste heller ikke hva jeg skulle spørre om. Men eg leste mye på nett og lånte bøker på biblioteket, og følte meg ganske forbredt på å ta imot denne nye skapningen.

og nå i ettertid så er det ingen som kunne sakt noe om noe fødsel, for det går ikke som planlagt og du kan ikke fårestille deg det du skal igjennom..

Eneste jeg kan anbeale er å puste riktig. Det vil helpe deg mye.

hvis det er noe du ønsker veldig så skriv det ned på en lapp/brev og legg ved helsekortet ditt.

De er så søte og snille de jm på sykhuset og legger ting til rette for deg når du er der..Dere finner ut hva som passer for dere vet du:))

Det kommer til å gå så bra.når du er ferdig så vil du tenke at det ikke var noe å grue seg til: Lover deg det :)) Og du kan ikke sjønne hvor mye det er verd det til du sitter der med den lille i armene dine.

Vener nr 2 nå, og gleder meg. (Hadde en tung 1 fødsel)

Masse lykke til.

Skrevet

Kan du ikke ringe jm å spørre om å få en slik time?

Da kan hun fortelle deg om fødselsforløpet, vise hva som skjer osv, hvilke smertestillende en kan få osv osv. Noe jordmoren min forklarte meg om var pusting og avspenning, dette hjalp meg utrolig mye selv om jeg hadde en hard fødsel!

I tillegg kan du jo spørre om hva du lurer på, har du ikke født før så er det litt en lurer på!

Skrevet

Takk for svar alle sammen :-) Ble litt rolig når jeg leste svarene deres, fordi jeg har nok vært innom disse temaene med enten jm, lege eller venninner og internett i løpet av svangerskapet, de har bare ikke kommet i en og samme samtale :-)

Storegull_09 * Lillegull_11, takk for fine ord :-) Jeg har følt litt som deg. at jeg ikke har blitt fortalt alt, og at jeg heller ikke vet hva jeg skal spørre om.

Men som jeg etterhvert har forstått, er ikke lett å forberede seg på en fødsel, da alle har ulike opplevelser. Uansett gleder jeg meg til å treffe junior! Håper bare han kommer ut med navn i panna ;-)

Lykke til til dere alle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...