El1 Skrevet 21. mai 2011 #1 Skrevet 21. mai 2011 Jeg bruker mye velling til min sønn på 5 mnd men jeg synes at dette er lite utbredt, ingen andre jeg kjenner som gir det. Det er kjempelett også slår jeg to fluer i en smekk med grøt og mjølk, lite søl osv. Hvorfor gir ikke flere velling?
Trollmor til 2 Skrevet 21. mai 2011 #2 Skrevet 21. mai 2011 Jeg kommer til å gi velling når den tid blir aktuell hos oss. Stor fan av velling! Eller villing som vi sier der jeg kommer fra =) Lager havrevilling til meg selv når jeg er syk og jeg =)
El1 Skrevet 21. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 21. mai 2011 Hehe, jeg sier egentlig også villing, men trodde det var en "talefeil" i familien. Så bra, jeg begynte ganske tidlig med det og det fungerer supert! Lykke til
LL♥10♥13♥ Skrevet 21. mai 2011 #4 Skrevet 21. mai 2011 hvordan lager du det og hvordan gir du det uten masse søl? Synes det blir masse søl med en gang grøten er litt for tynn...
El1 Skrevet 21. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 21. mai 2011 Jeg gir det på flaske med egen vellingsmokk, bruker en skje mindre grøt enn mme, lager flaske med 210 ml som har 7 skjeer mme og 6 skjeer risgrøt. Nam...og null søl.
lillenims Skrevet 21. mai 2011 #6 Skrevet 21. mai 2011 Vi gav ei flaske velling fra hun var ca 5 mnd, brukte ca 1 ts Holle-grøtpulver (ris eller hirse) pr måleskje MME (Småfolk), og korrekt mengde vann i forhold til MME-pulveret. Det skle ned, ja Jeg er derimot ikke sikker på om jeg vil gjøre det med nestemann, da tror jeg heller vi er litt mer tålmodige med grøt-introduksjonen, og da altså bruker skje. Hun ville ikke ha tilsvarende mengde grøt (altså samme mengde grøtpulver) eller annen skje-mat før hun var over 7 mnd. I Sverige gir "alle" velling, og det fortsetter de med i flere år så vidt jeg har skjønt. Antar (håper) de bruker kopp etterhvert (Ergo er Sverige et bra tips om man trenger "vellingutstyr", feks. vellingsmokk eller vellingpulver (men det er bare å blande grøtpulver som ikke inneholder melk med melk, da). Barnas Hus har forøvrig vellingsmokk fra Avent, den har en sprekk i stedet for hull, så avhengig av hvilken side av smokken som er opp er kommer det litt, mye eller veldig mye velling.)
Lemonia Skrevet 21. mai 2011 #7 Skrevet 21. mai 2011 Jeg har aldri gitt velling. Grunnen er at jeg ikke ser poenget. Fram til 4 mnd skal de bare ha melk uansett. Etter det kan man begynne med grøt og jeg foretrekker det. Synes ikke det er sølete i det hele tatt. Ser ingen grunn til å gi flaskemåltider når de kan spise fra skje.
El1 Skrevet 21. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 21. mai 2011 Jeg gir 3 til 4 måltider med skje hver dag, og DET blir søl. Jeg får han heller ikke til å drikke mer enn 60ml mjølk pr måltid og da er det lurt med velling. Gir det på natta, fungerer strålende
Evigheten Skrevet 21. mai 2011 #9 Skrevet 21. mai 2011 Vi gir velling! Vi bor i Sverige, og her er det velling i stedet for mme så fort de har passert 5-6 mnd. Mini er ikke glad i grøt, men vellinga går ned på høykant
El1 Skrevet 21. mai 2011 Forfatter #10 Skrevet 21. mai 2011 Er det egen pakke med dette? Vi har kjøpt mye barnemat i Sverige, mye større utvalg. Kanskje jeg burde flytte... Sønnen vår elsker grøt, men jeg synes det er enkelt med velling når vi er på besøk hos noen feks. Gir en flaske som metter godt uten klunder.
Flaggermusa Skrevet 21. mai 2011 #11 Skrevet 21. mai 2011 Jeg gikk rett på grøt jeg. Føler liksom at velling er litt bortkasta når man liksågodt kan gi grøt. Akkurat som å mellomlande med fly når man kunne flydd direkte hehe
Evigheten Skrevet 21. mai 2011 #12 Skrevet 21. mai 2011 Veldig enkelt når man er på farta ja Her er det masse utvalg i velling, både pulver og ferdigblanda. Vi var en tur i Norge for noen uker sia, og jeg tenkte ikke på at det ikke er så vanlig med velling der, så vi tok ikke med noe hjemmefra.. Fikk litt panikk når vi hadde vært innom 6 butikker og det eneste vi fant var én eneste type: Fullkornsvelling fra 12 mnd! Heldigvis godtok ho under tvil å spise grøt i stedet den uka
El1 Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #13 Skrevet 22. mai 2011 Takk for svar. Så bra. Vi skal på ferie til Sverige snart og da skal jeg sjekke ut velling! Vil også presisere at jeg gir ett til to måltider grøt med skje hver dag vi er hjemme så jeg er ikke imot å gi mat med skje... Synes bare det er synd at det ikke er mer utbredt og at man ikke ser at dette er enkelt.
Trollmor til 2 Skrevet 22. mai 2011 #14 Skrevet 22. mai 2011 Man lager bare veldig tynn grøt egentlig og gir det med flaske. Ellers kan man koke velling av havregryn. Da koker man bare opp havregryn med vann og siler av etterpå. Havregryn gir mye energi, det er billig og det er godt. Havregrynene som blir igjen etter avsilingen kan jo brukes til grøt senere for eksempel. Jeg brukte velling i en overgangsperiode, sånn for å venne snuppa mi til en annen smak enn bare me/mme. Og siden brukte vi det når hun var syk og ikke orket å spise noe særlig.
Achieved my Everest79-♀2010 Skrevet 22. mai 2011 #15 Skrevet 22. mai 2011 Välling e stor favoriten här i huset.. men ger det inte som eget måltid utan mer som morgon å kvällskos. Lillan vet inge bättre än å få 100ml välling innan hon skall sova, gott å sövandes. Plus att när lillfisen var sjuk i 2 mnd så var välling räddningen för oss, var det enda hon fick i sej och det är väldigt näringsrikt om man köper den ordentliga vällingen i sverige. Så vi kommer ge välling så länge hon vill ha det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå