Honningmelon Skrevet 21. mai 2011 #1 Skrevet 21. mai 2011 Det er jo litt viktig at bebisen tar flaske da. Min er 3 uker og jeg har ikke prøvd flaske enda. Men, vil gjerne venne henne til å ta flaske slik at jeg har friheten til å komme meg ut litt av og til. Bør jeg begynne å venne henne til flaske nå? Og når dere er ute uten bebis, har dere med pumpe og pumper dere, eller håndmelker dere om dere får spreng? Og det blir vel ikke kluss med melkeproduksjonen om man hopper over et måltid en gang i blant?
*smula* Skrevet 21. mai 2011 #2 Skrevet 21. mai 2011 Hvis hun suger godt på brystet, kan du godt prøve med flaske nå. Vær obs på at det kan hende hun vil foretrekke flaske etterpå, noen får gjør det. Et tips når dere skal prøve flaske, er at du ikke er der. Babyen kan ha problemer å forstå hvorfor flaske og ikke pupp når puppen er rett i nærheten. Når jeg er ute på tur, går det fint å hoppe over ett måltid, men for min del, fungerer det dårlig å hoppe over flere. Da har jeg med pumpe. Ha alltid et måltid mer enn du regner med de hjemme trenger (mme i bakhånd).
Honningmelon Skrevet 21. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 21. mai 2011 Å nei, får jo ikke opp alle svarene. møkka dib! Men, når du hopper over et måltid, får du spreng da?
mlkg Skrevet 21. mai 2011 #4 Skrevet 21. mai 2011 Ingen av mine barn har villet ha flaske, så jeg har hatt gleden av å ha med meg babyene hvor enn jeg går. Men tiden flyr. Plutselig er de 6 mnd og spiser grøt :-)
lillenims Skrevet 21. mai 2011 #5 Skrevet 21. mai 2011 Ammingen bør iallfall være veletablert før du prøver med flaske, for som andre sier så kan ungen foretrekke flaska (som regel fordi melka kommer så fort der). Definisjonen på veletablert er vag, jeg har vel tidligere antydet 4 uker med lite komplisert amming, altså uten problemer relatert til barnet (sugesvakt, sugetak, lite sugevillig, brystvegring etc). Et bra alternativ til flaske er å gi med kopp, se etter video om koppmating hos ammehjelpen.no. Dette vil ikke gi sugeforvirring slik som flaske kan, og ofte vil barnet ha kopp om det avviser flaska også. Såpass tidlig i ammeforløpet som du er (opptil 3 mnd, vil jeg si) er det absolutt å foretrekke å ikke hoppe over måltider, dvs ikke la det gå særlig mer enn 3-4 timer mellom to amminger eller pumpinger. Spreng kan gi tilstoppede melkeganger som gir økt risiko for brystbetennelse. Ofte er det ikke så mye som skal til, lindrer du sprengen så er som regel problemet løst også - altså kan du håndmelke litt i do eller i tørkepapir feks, iallfall om det er snakk om 3-5 timer. Når du begynner nærme deg måltid nr 2 vil jeg kanskje si at du bør ha med deg pumpe, slik at brystet blir tømt skikkelig, og du opprettholder produksjonen. Den vil ikke gå MYE ned på 6 timer, men du risikerer at det blir behov for en økenatt/økedag etterpå. Det er enklere å unngå dess lengre du har ammet. Men det er altså ikke noe STORT problem å gå ut uten barnet, så lenge du vet at barnet enten får i seg mat på annet vis (flaske/kopp, få far til å prøve!) eller du kan komme raskt hjem om det trengs. Ang alkohol så anbefales det å ikke drikke de første 6 ukene etter termindato, deretter går det bra å ta en øl eller et glass vin og så amme. Munkholm eller kefir har 0.1-0.2% alkohol (1-2 promille), melka di har etter en halvliter øl ca 0.05% alkohol (en halv promille), altså veldig lite.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 21. mai 2011 #6 Skrevet 21. mai 2011 minsten her tok flaske på den tiden, men så gikk det noen mnd uten at vi hadde behov for flaske å når jeg da plutselig var vekke en kveld tok han ikke flaske :/ Han er nå 9mnd å klarer å drikke litt av tutekopp/flaske nå. Så om barnet ta flaske når det er 1 mnd å det går lang tid uten at dere bruker dte å du kansje skal ut når barnet er 3 mnd så vært obs på at det ikke er sikkert det da tar flaske..
Solstråle_76 Skrevet 22. mai 2011 #7 Skrevet 22. mai 2011 Viktig å være obs på det Meg & Vesla skriver. Småtten min tok flaske i beg av april, da jeg skulle bort (da var han 1 1/2 mnd), ca 2 uker senere var det totalnekt og hyling. Nå har vi brukt noen uker på å tilvenne igjen (litt sporadisk), men i kveld fant sambo ut at om småtten lå på rygg og han hjalp til litt med å skvise ut melka, fikk han i seg det som var på flaska:-D Så nå skal et måltid om dagen/annen hver dag, mates med flaske - skal i bryllup om et par uker og det hadde vært litt enklere om han tar flaske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå