Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det blitt helt vanlig å ta duotest for alle??? jeg hadde ikke tenkt å ta det i utgangspunktet..men nå tviler jeg litt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du ta duotesten da?

Det er ikke standard at alle tar det nei..... Men du bør tenke gjennom hvorfor du ønsker å ta den, og hva du vil gjøre med svaret du får!

Duotesten gir jo bare svar på om barnet har trisomi 13 og 18 og en diagnose til.

Tenk på alle andre diagnoser barnet kan ha da? Og hvor stor er risikoen for trisomi?

Det er jo hundrevis av syndromer barnet kan bli rammet av....

Jeg synes vi skal ta i mot de barna som kommer - uansett!

Har selv et barn med sjeldent syndrom og alvorlig hjertefeil - har krav på ekstra oppfølgning under svangerskapet.. Bli sendt til Riksen for utvidet ultralyd osv osv. Jeg takker nei til alt! Jeg ville ikke valgt bort barnet uansett - og vil ikke da utsette meg og fosteret for alle de undersøkelsene.

Det å få et anderledes barn er altoppslukende - men også noe av det beste som har skjedd oss! Vi elsker han!!!!! Jeg synes folk har for store valgmuligheter - og liker ikke det sorteringssamfunnet vi lever i...

Nå venter vi nr 4 - og jeg håper selvsagt alt går bra....tiden vil vise ;-)

Lykke til med ditt valg - klem fra meg

Skrevet

Det er kun de som er over 38 år ved termin eller har andre ting som øker risikoen (tidl født barn med sykdom, sykdom i familien etc) som får duotest så så lenge du er ung og frisk er ikke dette en problemstilling du trenger å bekymre deg for mflette... Du kan ta en ul i uke 11-12, men den som utfører ul har egentlig ikke lov å undersøke nakkefold - det er det kun leger ved et av fosterdiagnostikk senterene som gjør.. Den som undersøker har uansett plikt til å sende deg videre om han/hun ser noe som gir grunn til bekymring.... (men har altså egentlig ikke lov til å spesifikt sjekke for f.eks downs - men her syndes det veldig mange steder.. )

Skrevet

Jeg skal ikke ta det ,men jeg har forståelse for hvorfor flere velger å gjøre det og hvorfor andre velger å la det være. Jeg synes spørsmålet om å beholde eller ikke er så ufattlig vanskelig fordi jeg synes ikke det er riktig og velge bort noe som er anderledes.

Jeg ønsker heller ikke å sette til livet noe som trenger sykehusbesøk hver uke i ønske om at barnet skal leve lengst mulig.

Men sett fra en annen vinkel. Jeg har bodd to år på folkehøyskole med funksjonshemmede, og lærte at jeg aldri kan jobbe med funksjonshemmede fordi jeg ikke eier tolmodigheten som skal til.

Alt det blir sikkert helt anderledes når det blir mitt eget barn , jeg tror jeg vil være villig til å endre kropp og sjel for barna mine...

Lykke til med ditt valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...