Gå til innhold

Mulig å ha et bryllup med 100 gjester, og fri bar for 20 000??? Svar:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp :D..vi jukser litt da, for svigerfar er kokk, så han ville kjøpe og lage maten! Venninnen min er syerske, og skal sy brudekjolen min og vest til samboeren i bryllupsgave..skal bare betale stoffet selv. Svigermor skal kjøpe dress til han, og min mor betaler lokalet, (som vi forøvrig fikk veeeldig billig, 3000 for en hel helg, med fint service, det er ballsal med scene, garderobe, wc osv...) Svogeren min har nettop hatt konfirmasjon, så svigermor har MASSE duker, hvite og svarte vi kunne bruke.. Mamma jobber et sted hvor hun har fri tilgang på lys, så hun skal ta med kubbelys og lanterner fra jobben!

Så da har vi beregnet det ca slik:

Drar til Tyskland og kjøper drikke, budsjett: 15000,-

Jeg lager innvitasjoner og bordkort, budsjett: 1500,-

Stoff til kjole og vest, budsjett: 3000,-

Vi er kjempeheldige..og jeg gleder meg så innmari.

Skrevet

Kanskje mulig, men budsjettet ditt mangler masse som er vanlig å ha med i et i bryllup...

Hvem skal ordne håret ditt og sminke?

Hva med blomster? Du trenger brudebukett, blomster til kirken, knapphullsblomster til mannfolka og blomster til lfestokale.

Hva med fotograf?

Transport til og fra kirken?

Bordkort og sanghefter koster også penger...

Overnatting første natten som gift?

Bryllupsreise?

Sikkert mer også som jeg ikke husker...

Skrevet

Ja, kom på mer...

Reise til Tyskland er ikke gratis...

Hva med kjøkkenhjelp og servitører?

Med 100 gjester så trenger du en del av dem...

Skrevet

Dere må forholde dere til kvoten, om ikke kan det bli veldig dyrt. Dere kan ta med en flaske brennevin hver, eller toflasker vin.

Er ikke sikker på om det lønner seg å dra til tyskland for fire flasker vin?

Det er vanlig å kjøpe en flaske hver gang man reiser utenlands i lengre tid før bryllupet skal stå, særlig og da med folk som reiser ofte. be dem ta med, så samler man seg opp.

Men det er litt vanskelig om dere skal gifte dere i sommer.

Skrevet

20 000 vil nok IKKE holde, men dere er så langt på vei at resten kan sikkert dekkes opp som løpende"ekstrakostnader" i måneden fremover :o)

Stoffet til kjolen din og vest til manne, kan fort komme over 3000..Mer enn bare stoff, sytråder, kanskje perler og annen"pynt" til kjolen din, tiara, veske, hårpynt til deg???

Blomster kan gjøres billig, men regn minimum en 1000-1500. Da må dere mulig mikse med villblomster og ta "sesongblomster" i blomsterbutikk..Men vet at ICA her hele året far 10 roser til 49 og 39 kr pk...Tre for 79..Og de står seg i ukesvis og fåes i alle mulige farger:O)

Musikk. Vi hadde vansker med og komme under 10 000.....Levende musikk eller DJ...Det er EN person, eller FLERE personer, som bruker hele helga si for å spille noen timer, stiller med utstyr verdt kanskej 100 000-er, og kjører kanskje et godt stykke, samt må overnatte....De vil jo minst ha dekt kostnadene og da blir selv billige band/DJ fort litt kostbare.

SElv med privat fotograf må man ta ut bilder og lage takkekort:o)

Som andre har nevnt; frisør, sminke, SKO (herrejemminie, GODE sko til brud og brudgom., man kan bare ikke risikere såre føtter før man er ferdig med kirka. Der fyker det fort lilla lapper..)...

Men dog, det BLIR billig, og det vil bli bare drikken og musikken som "Koster så det kjennes", for resten av utgiftene tar dere fortløpende..Og siden de er så små, så er "Merker man det ikke".....VI har et bryllup til ca100 000......Men alt betales litt etter litt, og hittil har vi brukt 50 000, men har ikke merket annet enn brennevinkostnader på 12000 som den eneste "storutgift" enn så lenge..Og har en del småutgifter som taes etterhvert med vanlig lønnsutbetaling...NEste storutgift er maten på 30000, og musikk på 10000. Men det får vi delvis dekt med spons:O)

Så med litt planlegging, litt sparing i hverdagen og TID frem til bryllupet, så trenger ikke et bryllup til 100 000 bli så "dyrt"..FOr å si det sånn...Men HI,. dere er VIRKELIG heldige da:o)

Skrevet

Brylluoet koster ikke bare 20 000 så lenge andre betaler regningene for dere. Dessutten er det mye du har glemt.

Og sist men ikke minst, gleder meg til første klageinnlegg etter at du har blitt stoppet i tollen hjem fra Tyskland.

Så nei det er ikke mulig å arrangere brylupp med 100 gjester og fri bar for 20 000,-

Skrevet

Enig med 09.37, det er ikke mulig. brylluppet koster mer fordi om dere ikke betaler alt selv. så det blir feil å si det.

gå inn på bryllupsvenner.no og se på listene der, så ser du hvor mye du faktisk har glemt.

vi skal gifte oss til neste sommer og har 50 000 som budsjett, er 120 gjester der ca. blir hardt det også, men det går!

Skrevet

Vær litt internasjonal å lag gatebrylupp, hehe. Jeg bor i utlandet og her arrangeres det brylupp i 4 dager med gjerne 2000gjester totalt. Kostnadene vil jeg tro kommer på under 20.000NOK

Lokale er gratis (gata, nabolaget)

Maten er gjerne en svær gryterett

Brudekjole og klær til mannen er nok det dyreste å kommer på rundt 3-4000kr.

Overnatting; folk sover der det er plass.

Musikk; finnes alltid noen i slekta som spiller gitat og alle kan synge.

Takkekort?

Skrevet

Klart det er mulig, selv om man betaler alt selv. Mannen bruker dressen sin, dama kjøper seg en pen hvit kjole til maks 800 kr. på ebay laget i kina. Man dropper fotograf. Få en venninne til å ta bilder med et godt kamera. Blomster kjøper man på ica eller coop. Brudebukett er vel strengt tatt ikke nødvendig, men vil man ha det så sett av 200 kr til det og lag den selv. Sett av 1000 kr til bordpynt, invitasjoner o.l. Det meste kan man lage selv ved hjelp av ustyr fra nille pg europris.

Kjøp billig vin og øl. Sprit kan man klare seg uten. Skal veldig mye til for at det skal svare seg å reise til tyskland og kjøpe drikkevarer. Reisen og fortolling vil nok ødelegge for besparelsen. Middag kan man lage selv. En gryterett med salat og brød. Handle på rema 1000 og lag maten dagen før. Så kan dere ha en kjøkkenhjelp eller to til å varme dette opp. Så leier man lokale til 1000-3000 kr og ingenting er bedre enn musikk fra en Ipod. De aller fleste levende-musikk-band folk flest har råd til høres ut som bakgrunnstøy man helst skulle ønske man ble kvitt.

Skrevet

Bryllup med 1000 gjester kan koste kr 0 så lenge noen andre tar regninga. Det koster jo likevel penger, da...

Skrevet

og du må ha en superkokk av en far om han skal klare å lage mat til 100 pers alene...det går aldri.

ellers lykke til...du kommer tidsnok ned på jorden igjen.....

Skrevet

Haha.. HI her... jeg skrev jo at vi jukset litt da! Men jeg ser jo selv at jeg ikke skrev et utfyllende innleg nok for at dere skal se helheten i det!

Har ei venninne som går på fotoskole, hun lurte på om hun kunne ta bildene i bryllupet og bruke det som eksamensoppgaven, hun skulle ikke ha noe for det, og det er bryllupsgaven fra henne i tilleg! Vi har en super fotoskriver her hjemme, så takkekort kommer på MAX (!!) 200 kr, jeg har gått grafisk design, så skal klare å lage noe fint! Dette gjelder også sanghefter osv..vi har jo skriveren, blekket og fotopapiret, så ser ikke på det som en utgift

Blomster: Vil ikke ha, skal kjøpe roseblader i stoff fra ebay, koster rett under 50-lappen for 1000 stk med frakt..kjøpe et par sånne pakker..og det ser ikke jeg på som noe spesiell utgift, 150 på en mnd er liksom 2 røykpakker.. Jeg skal ikke ha brudebukett!!! En enkel rød rose holder leeenge for meg!

Svigerfar er vant til å lage mat til mange mennesker! Han lager støtt og stsdig gode middager til bryllup/dåp osv... Han lager såklart det som kan stå litt dagen i forveien!

Turen til Tyskland...vi kjører, ja..det kommer til ¨å koste litt i bensin, men vi pakker med oss mat i en kjølebag og tar det som en "dagstur".. Min far har campingvogn i Sverige, vi setter det som er over kvoten der, og henter litt i ny og ne, samt at pappa tar med de helgene han drar dit.

Håret og sminken ordner jeg selv, blir aldri fornøyd når andre gjør det, og syns da at det blir bare tull og bruke penger på det.

Kaken er det ingen som har nevnt, men jeg gjør det selv: Jeg baker den! Har laget bryllupskaker før, og elsker å bake! Denne utgiften blir heller ikke nevnverdig stor, og jeg handler det inn sammen med mat vi allikevel skal ha på¨butikken. Resten av kakene, her gjør vi som vi pleier å gjøre i dåp og konfirmasjon, alle baker litt! "alle"..de som vil såklart!

Kjolen og vesten: Vi skal BARE kjøpe stoffet, hun kjøper gjennom sine leverandører, og vi betaler tilbake.. nål,tråd, perler osv hadde hun fra før, og ville ikke at vi skulle tenke på det!

Band/musikk: Vi er litt sære der, så det blir en del rock! Det er annlegg der, og vi kommer til å brenne en del cd'er samt ha noen band ila kvelden. Vi har en del venner som spiller i band, og var mer enn villige til å gjøre det for gratis drikke. Vet ikke om dere har hørt om bl.a Kalashnikov??

Servitører, jada, vi har ordnet oss servitører...og en bartender. Også bekjente som egentlig ikke skulle i bryllupet, men som får betalt med drinker etter de er ferdige med jobbene sine.

Det blir et litt "gotisk" bryllup, med hvite og svarte duker, MASSE kubbelys, og mørkerøde roseblader på bordene... Skal også ha lanterner rundt omkring! Jeg skal ha hvit kjole i blondestoff, med korsettrygg av svarte silkebånd. Samboeren skal ha svart skjorte, svart vest ala sweeney todd, men med mønster i mørke,mørkegrått, lommeur og stokk! Tror det blir kjempebra jeg :D

Skrevet

Glemte transport fra kirke til festlokale: Stefaren til min samboer eier en rød 66 Mustang Hardtop, og har tilbydt å kjøre oss! Bryllupsreise avventer vi med , for junior er bare 1,5 år da vi gifter oss, så vil ikke være sååå lenge borte vfra han enda da :) Vi sover hjemme første natten, men dagen etterpå har vi 2 dager på hotell i bryllupsgave av pappa og hans kone!

Skrevet

mmm....sikkert kjempebra....dette er jo et snyltebryllup deluxe....

men dere får jobbe på.....eller får jeg si lur flere......

Skrevet

Har så absolutt ikke lurt noen!!!! At noen tilbyr seg hjelp er noe helt annet!

Skrevet

Ja her er det nok mer som må på listen, det er sikkert mulig men du må være kreativ. Når det gjelder pynting, er jo dette den beste tiden av året til å finne mye vakkert i naturen. Forsøk å lage en kjøreplan for alle forbredelser, da vil du se at du må også lage en del ting som: kirkeprogram, menykort, bordkort etc (dette kan du gjøre enkelt og rimelig på PC). Dropp bryllupskaken, den er det ingen som spiser og sats på enkel nattmatt i stedet.

Skrevet

SNyltebryllup??

Hallo, mennesker..Ikke skal man gifte seg om man ikke har råd til og invitere ALLE man selv har vært i bryllup til, ikke må man gifte seg om man ikke har råd til fri bar, ikke må man bruke mer enn man har råd til..

Og når man har snill slekt og snille venner, så må man for guds skyld ikke "Utnytte" disse? Man SKAL betale alt selv.....

VI må koste hele bryllupet selv(men det er av eget valg, hvor og hvordan vi skal gjøre det). Men har vært i "snyltebryllup" som dette, og blir som regel helt fantastisk..Folk bidrar der de kan. Foreldre med litt penger, musikervenner med musikk, frisrøvenner med hår osv osv...Og det fungerer ofte sånn at de som får masse hjelp i sitt bryllup er MED Og hjelper til når ANDRE i omgangskretsen gifter seg..SÅ enkelt og så greit....Hver sin tur, på en måte.Så neste år er det kanskje "fotografvenninden " til HI som gifter seg, og da kanskej HI stiller med musikk (graits) om hun synger i band...Det er sånn det fungerer melom venner....Man snylter ikke på bekjentskapet sitt, man får HJELP også HJELPER man selv..

Det er nesten umulig og få folk til å stille opp for seg på slike ting om man ikke er en type som SELV stiller opp for venner og familie.SÅ de som mener dette er utnytting, er nok ikke av den hjelpsomme typen selv, tenker jeg da...

Skrevet

11.21: Takk for hjelp med ordlegging..hehe! Ja, jeg trodde det var vanlig å hjelpe til der man kan jeg. I bryllupet til ei annen venninne lagde jeg innvitasjoner og bordkort... tok ikke noe for det, for sånt gjør man!

Og gratulerer så mye med bryllup to be :D

Og hun som skal sy kjolen min er min bestevenninne...jeg hjelper henne med det jeg kan hvis hun trenger det. Nå har hun operert hendene, og får egentlig ikke gjort noenting, så jeg er og lager middag til henne og de 2 barna hennes. Hjelper til med handling, kjøring av barna osv. Trodde dette var helt vanlig. Og dere som sier jeg snylter, glad dere ikke er i min vennekrets, for å si det sånn!

Skrevet

Dere har vel glemt toll på drikkevarene?

Undertøy og strømper til deg?

Resten av klærne til brudgomen?

Sko?

Hår?

Sminke?

Fotogrfering og takkekort?

Serverings og ryddehjelp?

Musikk i kirken og på festen?

Transport til kirken, til festlokalet og hjem etterfesten?

Brudebukett?

Blomster på bord ol?

Morgengaver?

Bryllupskake?

Kaffe/Te?

osv

Jeg tror nok du kommer til å innseat dere i praksis minst må doble budsjettet, selv om dere er godt i gang og gjør ting rimelig.

Det blir sikkert en flott dag, men det ser ut til at det er en del utgifter dere har glemt å regne med.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

All ære til folk som prøver å holde kostnaden nede, bryllup til 200 000 synes jeg er usmakelig bruk av penger som kunne gått til barna, innskudd i leilighet osv....

Men om jeg hadde hatt 20 000 til rådighet hadde jeg da aldri i livet brukt 15 av dem på alkohol, virker som det er bare for å tekkes gjestene? Jeg hadde heller gjort omvendt, 15 000 til bryllupet, og 5 til gjestenes bakrus (som jeg egentlig mener alle bør ha skam nok i livet til å betale selv.)

Hilsen ikke-anti-alkohol ;-)

Skrevet

anno 10.20

Å lage mat til 100 stk når man er kokk er da en helt kurant oppgave.

Jeg er ikke kokk, men laget mat til over 30 mennesker i konfirmasjon for to uker siden helt alene. Hadde fint doblet antall kuverter hvis det hadde vært aktuelt.

Skrevet

lykke til på¨den store dagen,

dere klarer det fint om dere får hjelp som du sier,. alt er hva man ordner det til selv. :-)

alt må IKKE være så fancy og man må ikke alle de små tingene alle sier

Skrevet

Høres ut som om dette blir et perfekt bryllup for dere :) Må være herlig å ha så mange gode venner og familie rundt deg som gjerne hjelper til og skjønner fra tidligere innlegg at du er ikke vond å be du heller:)

Er selv fra en liten plass der det også er vanlig at foreldre og venner bidrar mer enn gjerne, og det gir jo litt glede å vite at enn har hvert med på å gjøre dagen til brudeparet minneverdig.

Jeg er negledesigner og hudpleier så blir ofte spurt om å ordne sminke og negler både til venner og bekjendte på deres store dag. Jeg syns ihvertfall det er stor stas når jeg da ser hvor fornøyde dei blir og dette blir jo godt foreviget(bilder). Det er "lønn" nok :)

Vi valgte å ha destinasjonsbryllup med kun dei nærmeste, da vi ikke er så priviligert med mange som kunne bidra.

Kjempestor slekt som vi ikke kjenner så godt men har hvert bedt i mangen av deres bryllup og da måtte vi bedt alle , dette hadde betydd et gjesteantall på rundt 200..og mangen av dei drikker og spiser for tre..;) og holdningen deres for bryllup er "fyllefest" og det ville jeg absolutt ikke ha..

Så valget vårt var enkelt, og det ble en perfekt opplevelse for oss og dei få som fikk dele dagen og en ukes sightseeing i italia med oss:)

Vi betalte for oppholdet til gjestene på capri, sightseeingturen valgte dei å bli med på selv(uken før bryllupet),håret mitt ordnet søsteren min,sminke sto jeg for selv,svigerinnen min er fotograf og ville gi oss bilder i gave, svigerfar overrasket oss med å ta regningen på mat og drikke(italia er heldigvis ikke så dyrt så slapp unna med 4 lapper for fire retters middag med alkohol for 8pers). Så alle bidro med sitt for oss også:)

(kjole hadde jeg med fra norge,vielse og booking av "lokale" m.m. var ordnet i god tid i forveien)

Lykke til med den videre planleggingen og den store dagen!!

Blir nok en toppers dag :)

Skrevet

UndrendeUllteppe:

Hvorfor gidder du å legge deg opp i hvordan HI har valgt å bruke pengene hun har til rådighet? Om hun ønsker å bruke 15 000 kr på alkohol så er nok det noe som er nøye gjennomtenkt og ikke noe hun kommer til å ombestemme seg på bare fordi at du påpeker hvor håpløste det er.

Og hva er det egentlig med alle dere over her som kun er ute etter å kritisere? Det er da vel ikke snylting at venner og familie bidrar til bryllupet vel? En bryllupsgave i form av en tjeneste er da vel en like ok gave som penger eller bestikk?

Lykke til med bryllupet HI!:)

Skrevet

da må jeg spørre om hva slags mat en person kan klare å lage til 100 stk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...