Håpefull77 Skrevet 20. mai 2011 #1 Skrevet 20. mai 2011 Jeg har dessverre ikke nok melk og må derfor gi mme. Men jenta vår sovner ikke hvis hun ikke får sovne til puppen eller med flaske i munnen. Tok det opp med helsesøster og hun mente at man ikke kan skjemme bort en nyfødt. Og at vi skulle se på leggerutiner når hun blir ca 3 mdn. Gjør vi oss selv en bjørnetjeneste ved og ikke ta kampen nå? Hun bare gråter og gråter hvis hun ikke får puppen eller flaske i munnen. Prøver først med puppen, men er den tom, må vi til med flaske. Noen ganger sovner hun etter et min. Har prøvd smukk, og den vil hun ikke ha lengre. Hun ville ha den noen dager, men nå vil hun ikke ha den. Er det lettere å få til legge rutiner etter hvert? Mannen og jeg har forsøkt å roe henne uten å tilby pupp eller flaske, men hun gir seg ikke med å skrike.
solskinn1980 Skrevet 20. mai 2011 #2 Skrevet 20. mai 2011 slik var det med tulla vår og. Hun måtte ammes i søvn og hun ville ha pupp konstant. Vi ventet til hun var tre mnd og da begynte vi med rutiner og lære henne å sovne av seg selv. Gikk veldig fint. Brukte 4-5 dager på det. Nå er hun 5 mnd og sover 1930 til 08:-)) Det hadde vi aldri trodd da hun var et par uker. Så hadde jeg vært dere så hadde jeg ventet til hun er klar for rutiner (3 mnd). Funket veldig fint her.
tine0810 Skrevet 20. mai 2011 #3 Skrevet 20. mai 2011 nei, det synes jeg absolutt ikke. La jenta di få sovne til puppen. Trygt og godt. Min erfaring er at det ikke har skapt noe problemer senere, heller tvert i mot.
littlefairy Skrevet 20. mai 2011 #4 Skrevet 20. mai 2011 Tror du kan slappe helt av og bare prøve å nyte tiden... De vokser så fort! Og man tenker alt for mye på om man gjør ting riktig i forhold til å venne de til diverse ting, Men 3uker gammel så ville jeg ikke blunket Hvis puppen/flaska er det hun roer seg med så er det det hun trenger Det vil nok gå seg til etterhvert, bare fortsett å prøv å venn henne til smokk så skal du se det ordner seg, enten med eller uten smokk! Og det stemmer det helsesøster sier, går ikke an å skjemme bort nyfødte:D Og kos, varme og kjærlighet kan dem aldri blir skjemt bort av, uansett alder:)
Høna08 Skrevet 20. mai 2011 #5 Skrevet 20. mai 2011 I fare for å kuppe tråden, så lurer jeg på hvordan dere gikk frem for å lære henne å sovne av seg selv? Begynner å nærme meg 3mnd selv og tar gjerne imot tips ;-)
littlefairy Skrevet 20. mai 2011 #6 Skrevet 20. mai 2011 Tror du kan slappe helt av og bare prøve å nyte tiden... De vokser så fort! Og man tenker alt for mye på om man gjør ting riktig i forhold til å venne de til diverse ting, Men 3uker gammel så ville jeg ikke blunket Hvis puppen/flaska er det hun roer seg med så er det det hun trenger Det vil nok gå seg til etterhvert, bare fortsett å prøv å venn henne til smokk så skal du se det ordner seg, enten med eller uten smokk! Og det stemmer det helsesøster sier, går ikke an å skjemme bort nyfødte:D Og kos, varme og kjærlighet kan dem aldri blir skjemt bort av, uansett alder:)
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 20. mai 2011 #7 Skrevet 20. mai 2011 Enig med de over her. Her hos oss sovnet han med flaska i munnen, drakk melk i søvne. Han har fått mme etter at vi kom hjem fra sykehuset. Spiste jevnt og trutt rundt hver 3. time til han plutselig en helg sov over nattmåltider. Mini her har aldri villet ha smukk. Han er prematurfødt, men når vi regnet tre uker etter termin, så fikk han flaske hver tredje time, sovnet og ble lagt etterpå. Sov da frem til neste flaske:) Kunne stille klokka etter det.... Så la din mini få flaske eller pupp som kos, matkilde og smukk:) Vips, en dag knekker de den koden selv at de sover og hopper over måltider. Da er det lettere og komme inn i rutiner..... En veldig rar opplevelse når mini plutselig sov igjennom sin første natt, og bare fortsatte med det:) han har lenge sovet 12-14 timer på natt:) Han er nå snart 7 mnd. men 4 mnd. etter termin:)
Adrianne1 Skrevet 20. mai 2011 #8 Skrevet 20. mai 2011 Jeg ammet vår lille tass i søvn de første 2,5 mnd. Dette var hovedsakelig når jeg la han for kvelden. På dagtid fikk vi han til å sove på andre måter også (men det måtte innebære bevegelse - trilling, bæresjal, byssing etc). Etter ca 2,5 - 3 mnd sluttet jeg å amme han i søvn, og samtidig sluttet vi å samsove. Den første tiden var jeg nødt til å bysse han i søvn (rugget han fram og tilbake på lårene mine til han sovnet). Dette var ikke optimalt, men gjorde i alle fall at den lille ikke var avhengig av puppen (dvs MEG) for å sovne. Vi forsøkte alltid å legge han i senga si først, i våken tilstand. Tok han bare opp hvis han gråt. Da han var ca 3,5 mnd sluttet han plutselig å klage når han ble lagt i senga, og lå heller å pludret i 15-30 minutt før han sovnet av seg selv Min erfaring er altså at dette går seg til av seg selv, og jeg tror ikke dere gjør dere selv en bjørnetjeneste Jeg ser ikke noe problem med å amme henne i søvn frem til hun er gammel nok for rutiner.
Håpefull77 Skrevet 20. mai 2011 Forfatter #9 Skrevet 20. mai 2011 takker for svar:) da kommer jeg/vi til å la henne sovne til puppen/flasken litt til! Veldig godt å få andres erfaringer:) Som nybakt og kanskje hønemor, ønsker man jo å gjøre alt riktig:)
TiNi88 Skrevet 20. mai 2011 #10 Skrevet 20. mai 2011 Her sovner han som regel bare med pupp eller flaske, men vi har problemer med å få til raping etter han har sovnet! Enten vokner han igjen og vil ha mere mat, ellers går vi lenge med han på skuldra uten å få til rapen! Da våkner han ofte litt senere på grunn av at lufta er på vei opp. For noen dager siden fikk han gulp i vranga og holdt på å kveles! Heldigvis hadde ikke jeg sovnet helt enda og fikk han over på siden og fikk banket han i ryggen så han fikk puste igjen! Hvordan gjør dere det? Får de bare sove eller får dere til rapen selv om de sover?
Håpefull77 Skrevet 20. mai 2011 Forfatter #11 Skrevet 20. mai 2011 Vi tar ofte pauser og raper gjennom måltidet og jeg ser etter om hun holder på å sovne, da tar vi en rap før vi fortsetter matingen. Det går vedlig sakte på slutten og hun får ikke i seg mye melk, derfor er jeg ikke så redd for den siste rapen. Men det hender jo at hun gulper litt. Men stort sett går det veldig greit. Det hender jo at hun sovner under raping også da, men det er jo under måltidet. Og da har hun mer eller mindre sovnet med flasken i munnen også løfter vi henne opp for raping. Noen ganger våkner hun til og skal ha mer mat, andre ganger sover hun videre og vi kan legge henne over i sengen.
tina 79:) Skrevet 21. mai 2011 #12 Skrevet 21. mai 2011 Hei, kjære deg. Dette var en tråd jeg gjerne ville svare på... Sitter nå med en liten gutt på 5 uker på fanget, men ville fortelle om vår nyydelige 4-åring som var en flaske/pupp sovner leeenge. Det falt meg faktisk ikke inn at dette var et problem sist. Vår lille snuppe koste seg med pupp og flaske, og sovnet alltid greit sånn som du beskriver. Vi brukte også omtrent samme teknikk i forhold til raping og sånn som dere. Jenta vår fikk sove med flaske til hun var halvannet år ca, da sluttet hun på en måte av seg selv. Tannpuss gjorde vi til faste tidspunkter hver dag, og vi har fått skryt av tannlege for gode tenner. Det var mange fordeler med at hun fikk flaske når hun skulle sove. Det ble trygt og godt, og hun sov godt og lenge på full mage. Det var helt tydelig at hun koste seg med dette selv, og derfor avvente vi ikke henne med dette. Jeg forstår at du som førstegangs mamma er stressa for alt som er "galt", men jeg ville bare fortelle at alt trenger ikke å være en "kamp". Jeg har opplevd mange ganger at ting som vi har vært tenkt på som "uvaner" eller ting som oppfattes som å "skjemme bort" barnet har jenta vår selv sluttet med når hun har blitt stor nok til at hun var ferdig med det. Bare la jenta di kose seg du, og vær glad for at du har en unge som sovner når hun er mett. Vår lille gutt hyyyler når han er mett, og slapper overhodet ikke av med matingen. Må innrømme at jeg savner ro rundt måltidene... Jeg hadde ikke stresset med å avvenne henne fra dette senere heller, det gjør hun sikkert selv når hun er stor nok til det. Masse lykke til, du er sikkert en super mamma, akkurat som alle andre her inne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå