Gå til innhold

Å snitte tungebåndet på "eldre" barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfart hvordan prosessen rundt det å snitte tungebåndet er på barn eldre enn 3-4år?

Blir veldig takknemlig om noen kan fortelle hvorfor dette inngrepet ble gjort, og hvordan det gjøres. Er det en omfattende prosess?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Skjønner du setter pris på stillhet og fravær av mas, men er ikke dette å gå litt for langt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke stillheten til min sønn. Nettopp derfor tungebåndet skal snittes. Han skal lære å snakke i en alder av 4år.

 

H.I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en som snittet tungebåndet når han var ca18år... Det var en enkel ting å gjøre selvom han var såpass gammel. Jeg vet ikke egentlig hvorfor han gjorde det, men han gjorde det ikke så lenge etter han fikk sin første ordentlige kjæreste...;-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært stramt tungebånd kan være ubehagelig, og kan dessuten gi talefeil. Inngrepet er enkelt - tungebåndet bedøves og klippes, gjort i en fei dersom barnet samarbeider ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

datten min har klipt tungebåndet. hun ble ikke bedøvd, men det var ett kutt så var det overstått. hun har nå 3 år etterpå fortsatt talefeil så vi skal ta henne med på ny vurdering ettersom legen på sykehuset sa at enkelte måtte kutte flere ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortsetter fra over: han sa også at hvis ungen blir hysterisk legger de dem i narkose, men det var utrolig sjelden at det var nødvendig ettersom det er så fort gjort å klippe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet tungebåndet som voksen, fordi det ofte var vondt. Fikk lokalbedøvelse, snitt, snitt og noen sting. Ikke spesielt vondt etterpå - gikk rett på jobb. Men lespet litt et par dager.

Kan hende det er litt annen fremgangsmåte på barn - jeg vet ikke.

 

(Og hvis noen lurer; jeg hadde hatt "ordentlig kjæreste" i maaange år før tungebåndet ble kuttet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min sønn klippet tungebåndet når han var ca 2 år, pga veldig stramt tungebånd. Dette ble gjort med lokalbedøvelse, og gikk kjempefort. Selvfølgelig ikke noe gøy for han eller moren der å da, men det virket ikke som at han hadde smerter i det hele tatt etterpå.

 

Fikk da beskjed om at om vi må klippe en gang til når han blir eldre så blir han lagt i narkose, men om det er vanlig å legge de i narkose når de er blitt litt eldre eller om det bare er fordi det ikke er mer tungebånd å klippe hos han så det blir en mer omfattende operasjon (snakk om at de kanskje må gjøre noe med den tykke delen som ligger bak tungebåndet om dere skjønner?) om de må gjøre mer det vet jeg ikke! Håper vi slipper dette, men det kan bli aktuelt om han enda har taleproblemer når han er rundt fem år fikk vi beskjed om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt på 20mnd ble lagt i narkose, våknet etter 20 min :)

Lå på oppvåkning i 4 timer før vi fikk reise hjem. Han måtte også drikke og spise før vi fikk reise.

Den var ekstremt stram, han kunne ikke slikke seg på lippene.

Synd dette vart oppdaget sent, det var en glipp fra sykehuset og helsestasjonen, fordi jeg fikk ikke ammet han. Han klarte jo ikke å få tak stakkaren.

 

synst den er stram enda, han sliter med en del tale feil. skal høre på helsestasjonen nå på 4 års kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei! Har en 4år gammel sønn som skal til vurdering på onsdag.. Han har lenge hatt problemer med å uttale R og S..:/ Og L noen ganger..

 

Har noen av dere hatt så store barn som har måttet kutte tungebåndet? Hvordan gjør de det?

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...