Gå til innhold

Lite melk - slutte å amme?

Anbefalte innlegg

Datteren min er fylt 1 år nå, jeg ammer henne fortsatt to tre ganger om dagen. Jeg har alltid hatt lite melk, og nå er det ca 30 ml hver gang tilsamen på begge brystene (har pumpa det tomt og målt). Hun er veldig mye plaget med forkjølelse. Ellers er ammingen problemfri. Hun liker det (kanskje litt for godt) og jeg liker det. Nå er hun bortreist i en uke med pappan som e i permisjon. Så det jeg lurer på: Er det noe vits å fortsette å amme nå, nå som det er så lite, eller burde jeg bare benytte anledningen til å slutte nå som hun er bortreist?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143245670-lite-melk-slutte-%C3%A5-amme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pumping er sjelden en god indikasjon på mengden melk du har, som regel klarer man pumpe ut (tildels mye) mindre melk enn det barnet klarer å melke ut.

Det er ingen "faglige" grunner til å slutte å amme etter 1 år. WHO anbefaler amming i 2 år og gjerne mer, mens den norske anbefalingen er 1 år eller mer. Melka er fremdeles næringsrik, den inneholder faktisk mer fett og energi pr liter enn den gjorde tidligere i ammeforløpet. I tillegg øker konsentrasjonen av antistoffer (sannsynligvis øker dette uansett når mengden melk minsker, slik at "alle" barn får i seg "nok" antistoffer, det har kanskje ikke noe med alder på barnet å gjøre).

(Barn blir syke selv om de får antistoffer. Om man ser på en stor mengde barn, feks et helt årskull, vil noen prosentpoeng færre ammebarn bli syke i forhold til mmebarn. Det varierer en del hvor stor forskjellen er, men så vidt jeg husker ligger det som regel rundt 10% forskjell, og alltid i ammebarnas favør. 10% forskjell vil si at 36 av 100 ammebarn blir syke i forhold til 40 av 100 mmebarn.)

Så svaret mitt (som Ammehjelper, forøvrig) er helt klart at ja, det er vits i fortsatt amming :) Melka di vil fremdeles ha viktige stoffer for dattera di, selv om den ikke vil utgjøre en stor del av energiinntaket hennes, og statistikken er på ammingens side når det gjelder beskyttelse mot en del vanlige sykdommer som ørebetennelse og diare.

Samtidig befinner vi oss i Norge og har rent vann, vaksiner og helsetilbud. Utover ubehaget vil sykdommene hun uten amming kanskje har noe større risiko for neppe være farlige for henne, og sjansen for å bli syk er jo faktisk *nesten* like stor uansett.

Dersom både du og hun trives med amminga så er det absolutt ikke nødvendig å slutte med det, er min tanke. Om det fungerer bra å amme 2-3 ganger om dagen så går det jo an å fortsette med det, den dagen hun ikke vil ha mer kommer jo en eller annen gang, og du kan jo vurdere selv om du vil oppmuntre til fortsatt amming om hun mister litt interesse etterhvert.

Vær også obs på at når avvente barn blir syke så hender det at de vender tilbake til puppen igjen, og da gjerne KUN får i seg melk fra den. Jeg hadde mine eneste døgn med fullamming da Ungen hadde omgangssyke i vinter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...