Multebæra Skrevet 20. mai 2011 #1 Skrevet 20. mai 2011 Hvor lenge før termindatoen satt på den ordinære ultralyden fikk dere dato for keisersnitt? Jeg skal inn på ultralyd om to uker å får da dato for planlagt keisersnitt, er så spent
S+C - KS 27.05.11 Skrevet 20. mai 2011 #2 Skrevet 20. mai 2011 Jeg skal ha KS 8 dager før termin. Litt stressa nå, førstemann kom 17 dager før, og håper veldig dette ikke starter før ks dato.
Multebæra Skrevet 20. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 20. mai 2011 Såpass, er det slik at det blir hastesnitt hvis fødselen starter av seg selv, vet du rutinene på dette?
S+C - KS 27.05.11 Skrevet 20. mai 2011 #5 Skrevet 20. mai 2011 Iflg legen her blir det hastesnitt, men selvfølgelig ikke med like mye stress som om man avbryter en fødsel langt ut i fødselsforløpet. Jeg skal ta kontakt umiddelbart hvis noe skjer. Største greia er jo at hvis det starter selv blir det ks uten at man kommer fastende, pluss at man ikke får tatt de blodprøver ol som skal taes en til to dager før. Her jeg skal føde er det vanlig at planlagte ks gjøres i uke 39, men snakket nettopp med ei venninne, hun fikk sitt tre uker før termin. Så sikkert forskjell fra sted til sted.
Multebæra Skrevet 20. mai 2011 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2011 Jeg håper jo at jeg får opp til 9-12 dager før termin hvis det lar seg gjøre Jeg gikk 10 dager over termin sist så skal bli godt å slippe det igjen Er det slik at de setter keisersnittdato utfra hvor stor babyen er når de tar ultralyden? Siden det er slik at man skal på ultralyd før de setter dato. Hvorfor skal man ta blodprøver to dager før? Her ble det mange spørsmål.
S+C - KS 27.05.11 Skrevet 20. mai 2011 #7 Skrevet 20. mai 2011 Vet ikke hvorfor de tar de prøvene, fikk bare beskjed om at det skulle gjøres. Vet ikke hva slags prøver det er en gang. UL opplevde jeg egentlig mest som noe de gjorde for å sjekke str mht om det ville ha noe å si for utfallet av søknaden om ks, altså liten unge ville for min del gå greiere å føde vaginalt. Tipper de kan ta de som blir store litt tidligere, men her jeg skal vil de uansett ikke ta planlagt ks før uke 38. Vet ikke hvorfor, bare at ei venninne av meg prøvde å få det pga ekstremt mye plager, og da måtte hun på et annet sykehus. Og jeg tror de har litt forskjellige rutiner, men det vanlige er vel inntil to uker før. Kjenner faktisk også de som har fått ks dato etter termin, men det tilhører vel sjeldenhetene.
LilleMalin Skrevet 21. mai 2011 #8 Skrevet 21. mai 2011 Dato for planlagt KS ble satt i uke 24, så jeg slapp å bekymre meg så mye. Mitt KS er 9 dager før termin.
VilleVapp Skrevet 21. mai 2011 #9 Skrevet 21. mai 2011 Har dato 10 dager før ul termin. Fikk dato i uke 22/23. Trenden er vel 7-10 dager før termin.
Andie82*tobarnsmor* Skrevet 21. mai 2011 #10 Skrevet 21. mai 2011 Er nok veldig mange faktorer som spiller inn her fra sykehus til sykehus, jeg har fått mitt KS planlagt 2 dager før termin,noe jeg selv synes er ganske sent, men det er rett og slett fordi det er fullt på operasjonskalenderen. Så da får vi knipe igjen i 6 dager til, selv om jeg har sterke mistanker om at vannet mitt har begynnt og trille ut.......
Multebæra Skrevet 21. mai 2011 Forfatter #11 Skrevet 21. mai 2011 Så tidlig dere har fått dato, jeg skal inn om nesten to uker, jeg er 30 uker på vei nå. Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt til føden med mine mistanker om vannavgang. Slike ting burde jo sjekkes opp, i allefall med tanke på innfeksjoner. Syns også 2 dager før termin hørtes sent ut med tanke på planlagt keisersnitt.
S+C - KS 27.05.11 Skrevet 21. mai 2011 #12 Skrevet 21. mai 2011 Jeg fikk ikke mitt innvilget før jeg var 36 uker. Men det kommer vel også litt an på årsaken. Noen ganger er det jo opplagt helt fra starten av at det blir ks, andre ganger vet man det jo ikke før mot slutten av svangerskapet.
Drømmen om 2 små oppfylt Skrevet 21. mai 2011 #13 Skrevet 21. mai 2011 Det kommer nok an på om du er første- eller flergangsfødende/keisersnittende. Jeg hadde fødsel som endte i hastesnitt med nr 1, etter å ha gått 14 dager over. Og fordi jeg gikk 14 dager over med baby 1, tror ikke legen min at jeg vil føde før tiden denne gangen heller. Så mitt keisersnitt med nr 2 blir på termindato - om ikke fødselen setter i gang av seg selv før, da flyttes datoen for keisersnitt til umiddelbart. Ved Ullevål kjører de i hvert fall slik at dersom det er bestemt at du får keisersnitt, så får du det. Datoen spiller i så måte mindre rolle - og når den settes. Om det blir bestemt at du får keisersnitt i uke 38, f.eks, og fødsel starter uke 37, så flytter de keisersnittet.
Multebæra Skrevet 21. mai 2011 Forfatter #14 Skrevet 21. mai 2011 Jeg har vist siden uke 10 at jeg skulle ha keisersnitt, dette er mitt tredje barn, med første ble det hastesnitt grunnet svangerskapsforgiftning, med andre gikk jeg 10 dager over og det endte med en dramatisk vakumforløsning, oppstod en del komplikasjoner under og etter fødsel, så de har anbefalt at jeg burde ha planlagt keisersnitt denne gangen. Blir spennende å se når jeg får datoen min Blir fryktelig rart å vite denne gangen når det skal skje. Tusen takk for svar alle sammen
mammaTkajaÅthea Skrevet 21. mai 2011 #15 Skrevet 21. mai 2011 Til Har 1, drømmer om 2.. synes det var seint med termindatoen.... Jeg gikk også 16 dager over termin og havnet med hasteks... 2 gangen gikk vannet 2 dager før termin,men endte i ks da også til slutt... Kjedeli å gå så lenge når man vet at man skal ha ks... Jeg håper så på 14 dager før......... lurer på hva kriteriene er for å få det.. skal også inn om 14 dager å få ks dato til sistemann....
mammantilguttensin Skrevet 21. mai 2011 #16 Skrevet 21. mai 2011 Jeg fikk innvilget KS i uke 20, og det skal skje 10 dager før termin. Jeg leste meg opp på KS før jeg fikk det innvilget og 10 dager er vel det lengste før termin det er anbefalt å ta planlagt KS. Dette da det er noe større risiko for luftveisproblemer med barn født før dette.
Multebæra Skrevet 23. mai 2011 Forfatter #17 Skrevet 23. mai 2011 Takk for svar, jeg er så spent at jeg klarer nesten ikke vente ) Og det blir morsomt å få en sniktitt igjen på babyen, håper den som tar ultralyden er snill og tar seg tid til å la oss se litt ekstra. Har hørt om de som møter på en sur og sliten person som bare vil hjem og haster gjennom alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå