Tildur77 Skrevet 20. mai 2011 #1 Skrevet 20. mai 2011 Heisann, Min datter er nå 11 uker. Hun sover godt om natten og har laget soverutiner for natten selv. Nå sover hun stort sett mellom 20 og 8 - med to (avogtil en) mating imellom. Hun har sovet slik ca 4 uker nå. Men er det et strev å få henne til å sovne. Jeg merker at hun blir trøtt når hun har vært våken mellom 1 og 11/2 time, men uansett hva jeg gjør vil hun ikke sove, og legger jeg henne ned i sengen eller i vognen, begynner hun å grine og hyle. Tidligere har det ikke vært noe problem å legge henne i vognen (men måtte bysses i søvn), men nå griner hun eller stresser seg opp med fekting av armer etc. Dette er ikke noe kjekt, for jeg ser hun trenger søvnen (hun blir sur og grinete hvis hun ikke får søvnen). Jeg får tilslutt roet henne i vognen, ved å bare holde vognen i bevegelse og snuppa sovner tilslutt. Vanligvis sover hun da bare i 30 min, bortsett fra hovedsovingen (rundt kl 11), da sover hun gjerne et par-tre timer (aller helst skal vognen være i bevegelse, men nå øver vi på å la vognen stå i ro og bysse vognen når vi merker at hun starter å våkne - dette hjelper ikke på de korte lurene hennes). Forsøker å legge henne ned før hun blir overtrøtt, men hun vil bare opp og bli bært rundt:) Jeg vet dette er et luksusproblem iogmed at hun sover godt på natten, men jeg har problemer med å høre prinsessen min gråte (hun slutter når vi tar henne opp og trøster henne) og nå merker jeg at dette går på psyken min... Alt jeg tenker på er hvordan jeg kan legge til rette at hun kan få sove og når hun skal sove og jeg merker jeg begynner å grue meg til å få besøk/gå i besøk når jeg vet hun skal sove og jeg må bysse vognen (gå på tur) for at hun skal sove. Hun nekter å sove på meg. Vår dag ser slik ut: 08: våkne og amme, stelle/leke/kose 09 (et sted mellom 09 og 10, blir nærmere 10): sove 30 min - deretter amme/leke/kose 11: i vognen for å sove 14: amme/leke/kose - deretter går dagen med å sove i 30 min etter å ha vært våken i 11/2 time. Ble kanskje litt rotete innlegg, men men... Håper på gode råd og om dette er normalt? Naboene ler av meg når jeg kommer på min femte tur om dagen:) Foreldre og svigerforeldre mener at prinsessen vår sovner av seg selv bare hun blir lagt ned og får ligge i ro, men det ser ikke jeg.... Har hørt at barn på denne alderen trenger mye nærhet og kos, men hun er stort sett aldri alene og vi er rundt henne. Tusen takk for svar:)
lillenims Skrevet 21. mai 2011 #2 Skrevet 21. mai 2011 Har du forsøkt med bæresjal/bæredings? Da får hun nærheten uten at du trenger bruke armene til å holde henne, og kanskje klarer hun sove der også? Du kan også forsøke å pakke henne stramt inn i et teppe, det vet jeg mange har hatt stort hell med. Søk etter "burrito wrap baby" eller swaddling på youtube, så finner du masse videoer som viser hvordan det kan gjøres. Ofte er det ikke nok at mamma eller pappa er i nærheten, de må være virkelig nær, slik at det strammer. Eller at teppet strammer...
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 22. mai 2011 #3 Skrevet 22. mai 2011 Jeg opplevde en endring av sovemønster ved 3 mnd, min gutt begynte å sove veldig lett på dagtid og ville ikke roe seg i vogna lenger. Når han forlenget natta till 11 timer,kuttet han først ned dagsoveøkten fra 3 til 1 time, og sovnet ofte under amming. Våkner alltid når jeg forsøker flytte ham. En uke senere nekter han å sovne i vogna men slokner ca 3 x 30 min på fanget eller i bilen i la dagen. Jeg syns det høres ut som din baby får mye søvn, og har hørt om flere som endrer vanene sine i den alderen.
Tildur77 Skrevet 23. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 23. mai 2011 Hei Februarmamma 2011 Kan babyer få for mye søvn? jeg merker at jenten min gjesper og knir seg i øynene etter 1 1/2 time og blir gjerne sutrete og grinete etter det, er det ikke da riktig å legge dem? Tar jeg feil?
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 23. mai 2011 #5 Skrevet 23. mai 2011 Ikke FOR mye, bare mye i forhold til mange andre. Hvis hun sover 12 timer på natta og 3 timer på dagen så er det veldig bra. Jeg skulle ønske gutten min ville sove så lenge på dagen. Han gjorde det frem til 2,5 mnd men nå har han samlet litt av dagsovinga til nattestid. Men hvis hun virker veldig trøtt og grine mot slutten av dagen, så gjør du jo helt rett i å prøve å få henne til å sove mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå