LeMaRa Skrevet 20. mai 2011 #1 Skrevet 20. mai 2011 Heisann. Har ei snuppe på 1 år som bare skal spise seg mett på MME på flaske. Jeg for min del begynner å bli lei flaskestyret til hvert måltid (hver 2-3 time...) og det å måtte pakke ned og ha med bort på tur. Og for hennes del synes jeg at hun kanskje hadde hatt godt av litt mer variert kost nå som hun er blitt såpass "stor". Hun kan spise litt brødskive med kaviar, eller ei pølse uten skinn, men sjelden hun vil spise seg mett på det. Da skal hun ha flaska etterpå. Er i gang med å gå over til Helmelk på flaska i stede for MME, og har fått noen tips til dette etter å ha lest inne her. Men hvordan skal jeg få i henne annen mat enn melk på flaske??? Som hun kan spise seg mett på??? Hun kan spise 4-5 skjeer med grøt, pasta eller annen middag vi har (nekter å spise middag fra glass eller mat som er most).... Hun skal smake på alt, men ikke spise seg mett på det... Noen tips???? Noen mattips??? Blir veldig glad for svar!!!!!
Annci<3 Skrevet 20. mai 2011 #2 Skrevet 20. mai 2011 Har en veldig melkeglad gutt selv, men han er veldig glad i mat generelt også, så her går det meste ned på høykant. I ditt tilfelle hadde jeg prøvd med feks yoghurt eller fruktmos. Det liker jo de fleste. Det er vel kanskje ikke det som de skal ha mest av, men bare for å gjøre henne vant med å få mat fra skje slik at hun forstår at ikke alt det gode er det som kommer fra flaske Det er kanskje kjekkere å spise fra skje når det er noe virkelig godt, ikke bare middag eller grøt. Prøvd å gi henne skive HEL med noe godt? Feks leverpostei eller prim.. De synes jo ofte det er gøy å spise når de kan holde maten selv.
*LillaMeg* Skrevet 20. mai 2011 #3 Skrevet 20. mai 2011 Har du prøvd å la henne spise selv? Bare la henne sitte å holde på selv under ett måltid mens dere spiser og snakker med henne og hverandre? Eller gi henne mindre melk, og prøve å dra ut neste måltid? Slik at hun blir skikkelig sulten.. Ikke la ho drikke seg mett på melken. Det er det eneste som funker her. Middag er stress å få i han, og han må spise selv, hvis ikke blir han illsinna. Brød må spises under lek, eller på tur i vogn, hvis ikke vil han ikke spise.. (Jada, dårlige uvaner, men eneste måten å få lurt i han mat på.. )
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #4 Skrevet 21. mai 2011 Så lenge du gir henne mme så skjønner hun at hun blir mett på det og derfor ikke trenger å spise annen mat. Jeg gikk over til vanlig melk da hun var 11 måneder og hun spiste mye mer etter det. Til middag får hun vann å drikke. Når hun er 1 år trenger hun ikke mme lengre så du kan fint gå over til vanlig melk og vann til maten. Kanskje hun blir litt sulten noen dager, men det gjør ikke noe for hun vil fort skjønne at hun må spise mat for å bli mett. Når det gjelder middag så gjør som en anne her foreslår: La henne spise selv. Ja, det blir litt gris, men her har snuppa fått spise middag selv siden hun var 7 måneder og syns det er veldig morsomt. Nå begynner hun å få dreis på å spise med skje. Om hun ikke spise brød så prøv med Prim. Prim er ikke det sunneste, men det funker for å venne barnet til å spise brød og så kan man utvide til mer sunnere pålegg etterhvert.
LeMaRa Skrevet 23. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 23. mai 2011 Takk for svar. Ja hun får spise selv både med og uten pålegg på, og hun spiser litt kjeks. Til brødmat eller middag får hun enten H-melk eller vann. Men etter å ha spist en halvskive, og druket litt, er hun ferdig, skal ned på gulvet og så begynner hun å trasse på flaska. Skjønner at vi bare må gjøre oss litt harde og la henne trasse, og så tilby henne mer brødskive eller annen mat. Har bestemt meg for å ikke kjøpe inn mer MME så nå får hun litt innimellom til det er tomt, ellers har jeg begynt med litt h-melk på flaska også. Da er det bare å holde ut avvenningsperioden og håpe på bedre matlyst etterhvert har jeg skjønt Ps. Hun elsker mammas taco-nudler! ...av alle ting... kan ikke fore opp ungen på nudler heller hehehe...
Sunniva10Jonas12<3 Skrevet 24. mai 2011 #6 Skrevet 24. mai 2011 Jeg har ei jente på et år(12.05) som er veldig glad i mat! Men svarer likevel. Vi har vært veldig "strenge" på hva hun skal spise, det vil si hun har fått alt, alltid! Melk har vi vært litt mer restriktive med. Nå som hun er over 1 år, er hun blitt ganske stor jente, og kan lære seg å gjøre ting vi gjør. Samme dag det var tomt for MME-pulver, pakket jeg bort flaskene med en gang. Hun drikker av helt vanlig kopp, og det brukte hun et par tre ganger på å skjønne hvordan det fungerte. Kanskje det kan være en ide? Det er sikkert veldig lett for hun å drikke seg mett på melk, men nå er hun blitt stor, og trenger annen mat. Men jeg vet ikke helt om jeg har noe jeg skulle ha sagt,siden min jente satt og spiste sardiner på brødskiva når jeg kom fra nattevakt imorgen
LeMaRa Skrevet 24. mai 2011 Forfatter #7 Skrevet 24. mai 2011 Hehehe... Sardiner ja Jum... hehe.. Hun drikker fint fra andre slags flasker og kopper, vann og melk. Ja kanskje jeg rett og slett burde tenke på å rydde bort alle flaskene! Hmm... Litt vemodig he he..
Sunniva10Jonas12<3 Skrevet 25. mai 2011 #8 Skrevet 25. mai 2011 Ja, det er litt vemodig Jeg tenkte bare på at jeg nå har en stor og fin jente, som jeg må lære å bli selvstendig Og nå som hun er liten, tror jeg det er lettere å avvende henne flaske, enn for eksempel om et års tid. Det har ikke vært noe problem her, og skjønner hvor drikken kommer fra Peker på glasset sitt, og sier mhm når hun er tørst Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå