mamsien Skrevet 20. mai 2011 #1 Skrevet 20. mai 2011 Jeg har lest på nettet at noen anbefaler å gi barnet grøt hvis det skal legge på seg mens andre anbefaler å gi grøt for at de skal gå ned i vekt. Noen som vet noe om dette eller har erfaring med grøt og vekt økning/reduksjon?
enits40 Skrevet 20. mai 2011 #2 Skrevet 20. mai 2011 Jeg er ingen fagperson på dette, men min har i alle fall gått opp i vekt etter at han begynte med grøt.Altså mer opp i vekt nå enn da han bare fikk melk.
Evigheten Skrevet 20. mai 2011 #3 Skrevet 20. mai 2011 Her var det omvendt. Mini la på seg veldig mye da jeg slutta med amming og begynte med mme. Men da vi kutta ut et par flasker og erstatta dem med grøt stabiliserte vekta seg igjen. Mulig de går opp hvis de får mm, men at det flater ut om de er vant til mme? Aner ikke, bare en spekulasjon
mamsien Skrevet 20. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 20. mai 2011 Det kommer sikkert an på hvor lenge grøten metter da med tanke på hvor mye mme de har ved siden av? Hmm.. synes bare det er så rart at noen helsesøstre anbefaler grøt for å gå opp i vekt mens andre anbefaler det for å gå ned i vekt. Mye motstridende råd hele tiden! :-)
Gullblomst Skrevet 20. mai 2011 #5 Skrevet 20. mai 2011 Min erfaring er at dette kommer ann på situasjonen. Jeg har 2 gutter og 2 ulike erfaringer. Nr 1 la på seg under anbefalt vektøkning hele veien fram til vi begynte med grøt ved 6 mnd. (Fikk bare morsmelk fram til da.) Han begynte omsider å legge på seg anbefalt gram da grøten ble introdusert. Nr 2 er en puppeglad og matgrisk gutt som raste opp i vekt mens vi fullammet til 6 mnd. Han la på seg mye mer enn gjennomsnittet og vekten flatet ut når grøten ble introdusert. Min teori er at mm inneholder flere kalorier pr. metthetsfølelse enn grøt, om du skjønner hva jeg mener? Det vil si at min matglade gutt fikk i seg mindre kalorier når grøten mettet mer i magen enn da han måtte spise mm hele tiden for å holde seg mett. Gutt nr 1 som ikke var særlig matglad, fikk derimot i seg flere kalorier ved grøt siden han i utgangspunktet ikke var sulten nok til å spise så mye pupp, mens det gikk helt greit å pakke i han masse grøt. (Altså jeg som styrte hvor mye han spiste. Han kunne sikkert vært fornøyd med 1/2 porsjon, mens jeg ga han en hel porsjon.)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. mai 2011 #6 Skrevet 20. mai 2011 Grøt inneholder mer kalorier enn MME per deciliter, så i teorien skal vektøkningen bli større når man begynner med grøt. Vår eldste var flaskebarn med dårlig apetitt og lav vektoppgang, så derfor ble vi "beordret" til å starte med grøt så fort som mulig- da jenta var akkurat 4 mnd gammel, nettopp for å øke vektoppgangen hennes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå