Gå til innhold

hva tror dere ? gutten min forteller meg dette .... :/ + atferd

Anbefalte innlegg

skjønner at en ikke kan sette diagnose her seff, men lurer på hva dere tenker om dette barnet mitt sier til meg.

han er 7 år gammel. elsker lego, anatomi og vitenskap.

(elsker alle detaljer innen dette)

han kommer ofte gråtene hjem fra skolen og sier at han ikke har noen å leke ed og at de sier han snakker stygt, gaper og har ekkel stemme. hansier det er vanskelig å sitte stille på pulten (han kan gå ut i ganga om han trenger det sa lærer men han er redd for at læreren blir sint så han har bare gjort det en gang), det bråker i timene så han klarer ikke tenke, det skjer så mye rart ut av vinduene på skolen, er mange tanker hele tia i hodet og det er som en humle som surrer, samt klør inni hodet og prøver klø inni ørene (peker ofte fremme i panna), klør inni benene og på kroppen, å snurre rundt og rundt hjelper mot tankene i hodet for da blir det stille.

*ellers har han utragerende agressjon

*elsker å snurre seg selv , samt snurre på ting

*glemmer ofte

*klarer ikke vite hvodan han rydder rommet og hva han skal starte med, selv om det er lite rot på rommet

*forteller ikke ferdig en historie stort, før neste kommer

* snakker som en foss...ja heeeele tiden omtrent

*avbryter andres samtaler

*hopper inn i leker og samtaler

*sover lite men når han først er trett sover han

*overfølsom

*liker å dele stort sett, men kan ofte bli motvillig ved "feil lune"

*virker som en motor i rumpa...beveger seg på gulvet fem og tilbake som gorillane gjør med alle "4 ben" i full fart en god stund samt hopper og springer å styrer

*høyrøstet

*hører liksom ikke etter, må si ting hundre ganger liksom

*liker mandag-søndag skjema da vet han hva som skjer, ellers blir disse atferdene verre

han har vært slik siden baby. veldig urolig å vanskelig å trøste som spedbarn.

Fortsetter under...

hmm ja nå har jeg googlet det du nevnte... jammen mye likt ja...

men skolen ser ikke dette. de ser en normal gutt... skal jeg be om utredning når de ikke se noe ?

må jo vises på skolen å ....

hmmm...

hi

Hei!

Jeg skrev et lignende innlegg i frustrasjon her om dagen!

Har en datter på 7 som også sliter. Skolen ser ikke dette i det helde tatt, men hun får jo frustrasjonen ut her hjemme, ikke på skolen.

Hun måtte slutte på sfo da hun rett og slett ikke ville dit. Hun er sliten etter skolen og sfo ble for mye for henne...

Nå har vi selv meldt henne til PPT og håper på å få hjelp der!

Er ikke ute etter en diagnose (selv om jeg ser trekk av både det ene og andre) Men det viktigste for oss er at jenta får hjelp slik at skolen ikke lir så negativt for henne.

Håper også på hjelp til hovdan vi best skal håndtere ulike situasjoner her hjemme!

Så mitt tips til deg er rett og slett å melde han til PPT selv! Visste ikke at foreldre kunne gjøre det jeg, men det kan man altså:)

Jeg fant sjema på nettet da jeg googlet "ppt+ vår kommune"

Lykke til!

Annonse

jeg er heller ikke ute en diagnose sånn sett men man begynner jo å lure når man prater med folk samt at det er mye som stemmer osv....

er ikke lett dette nei, for ser han sliter men skolen sier at han har det heeeelt fint.

kanskje jeg ska ta kontakt med ppt ja...men er ikke ppt sånn lese og skrivevansker dem hjelper med ?

hi

jeg er heller ikke ute en diagnose sånn sett men man begynner jo å lure når man prater med folk samt at det er mye som stemmer osv....

er ikke lett dette nei, for ser han sliter men skolen sier at han har det heeeelt fint.

kanskje jeg ska ta kontakt med ppt ja...men er ikke ppt sånn lese og skrivevansker dem hjelper med ?

hi

takk folkens .

å herlighet såååååå lenge !! hva i alle dager...hvorfor så lang tid,detkan ikke gå an ?

vet ikke om jeg orker det, men men alt for barna skal få det bedre.

skal spørre jeg ja . takk for det.

et spørsmål heh det er :

han sier han tør ikke være sånn på skolen som hjemme at han holder seg for han vil være som de andre...er det vanlig ved adhd på enkelte ? eller er det umulig å gå an liksom....ungen min er en liten professor og veldig veslevoksen så...hmm han sier også at jeg hjelper han.

kan et barn på 7 år ha en så god ressurs og "iq" klare å gjøre dette om det evt skulle vært adhd ?

hi

• 3 uker senere...

Jeg kjenner igjen mye fra både egen barndom, og min sønns adferd her. Først vil jeg si at jeg tror absolutt ikke det dreier seg om Asberger syndrom - jeg har jobbet med et par barn med denne diagnosen. Da ville skole og barnehage reagert, og han ville ikke utvist den sorgen over mangel på venner. Men det kan dreie seg om ADHD. Jeg har selv en gutt på 5,5 år og ser etterhvert at jeg nok må innse det jeg helst ikke ville. Han skal i første omgang utredes for allergi, og det anbefaler jeg andre også å gjøre. Jeg har nå bestilt en haug med bøker fra biblioteket for å lese meg opp på nyere forskning på temaet. Du kan jo se på det selv. Kan nevne søkeord Feingold (som er en diett basert på Dr.Feingolds forskning). Selv vil jeg helst unngå medisinering, og vil heller se på kostholdsendring, og eventuelt alternativ medisin først. PP-tjenesten baserer seg på hjelp til å styrke barn og ungdom i en vanskelig situasjon - det være seg psykisk, lærevansker etc. Du skal ikke kaste deg på asberger-diagnose bare fordi sønnen din er intelligent. Det som kan hjelpe veldig om du har med deg ppt er at dette "tvinger" skolen til å ta hensyn til gutten din. Lykke til.

Gutten min er sterkt preget av ADHD. Han kjenner også "noe" fremme i panna, rydder ikke, snakker hele tiden, avbryter samtaler, innsovningsproblemer, overfølsom, høyrøstet, er overalt, må ha mange beskjeder, urolig fra 1 årsalderen.

Han ble henvist til et habiliteringssenter hvor psykolog, fysioterapeut, språkpedagog og overlege jobbet i et team og fant ut etter tre dager med observasjoner og tester at han hadde ADHD.

Hvis det er en trøst er det ganske vanlig at barn med ADHD er intelligente og lærevillige. Ofte finner de seg noen få interesser som de virkelig går inn for å lære mer om. Stikkorden for en med ADHD for å klare å konsentrere seg om og lære det stoffet de ser seg ut er interesse. Det de ikke ser på som veldig interessant kan være tøft og vanskelig å forstå.

Jeg har ADHD (diagnotisert i voksen alder), og jeg har mine mistanker om at snuppa også har det. Så langt har jeg latt det flyte, for hun er jo bare 4 år, og som mange sier er det nærmest umulig å få så små barn inn i systemet. Det eneste vi allerede har bestemt oss for på bakgrunn av diverse symptomer og høy intelligens er at hun ikke skal gå på offentlig skole - det tok drepen på min skoleinteresse i en alder av 8 at jeg ikke ble fanget opp og forstått. Tror mye hadde vært mye lettere hadde man vist at det var noe "galt" og man hadde fått den hjelpen og oppfølgingen man trengte

• 1 måned senere...

Annonse

Hei, håper du ser dette svaret! :)

Jeg syns absolutt det kan høres ut som asperger. Jeg kjenner igjen mye i min sønn, men han er ikke fullt så flink til å sette ord på sine følelser.

Sønnen min har autisme, men skolen sier de ikke merker NOE til dette. Sønnen min hater skolen og sfo, gruer seg hver dag til å dra dit. Han leker aldri med noen på fritida og er veldig usikker generelt. Skolen hevder fortsatt at han er strålende glad på skolen hver dag og har mange venner. Veldig merkelig...

Mitt poeng er at jeg ville dessverre ALDRI stolt på skolen i et slikt tilfelle. De har så mange barn å se etter og så lenge barnet er stille og rolig så ser de ikke noe annerledes med det. De ser ikke at barnet viser et kroppsspråk som skriker "angst" i visse situasjoner. De ser ikke at barnet kanskje ikke henger med i jevngamles samtaler, for de er ikke i nærheten av det rolige barnet mye nok til å høre slikt.

Ta kontakt med fastlegen som kan henvise dere videre,muligens til ppt, men helst bup tror jeg.

Lykke til! Og jo, selv barn med autisme kan ta seg sammen i redsel for å være annerledes eller i redsel for negative reaksjoner fra andre. Og jo, selv barn med autisme kan savne sosial kontakt. De ser jo at andre er sosiale og ser at det skal være noe bra. og min sønn feks trenger andre barn å knytte seg til på skolen for å bevare en liten gnutte trygghet.

hei igjen folkens takk for svar. har glemt å stikke innom men er her nå :)

ser at det kan evt være adhd og noen nevner asperger (mye som er likt med dere som skrev ja)...men mest trolig adhd....jeg ønsker ikke ungen syk men håper det er "noe" for "noe" bør det være siden ungen snakker slikt å sier det han sier osv.... jeg kaster meg ikke på en diagnose på noe, men jeg leser jo her å der samt snakker med folk som har barn med ulike diagoser så det blir at man antar litt....

familiekonsulent og Bup ler meg opp i trynet og sier "vi er bekymret over at du mener dette derfor ønsker vi at vi kopler inn barnevernet siden du sykeliggjør ungen din" jeg gjør jo ikke det *grine* ... jeg vil jo bare hjelpe gutten jooooo. han sier jo at han sliter, gråter og sier han har det vondt...hva skal ellers en mor gjøre ? er man en god mor ønsker man å hjelpa barna sine... ps barnevernet er ikke koplet inn enda å nå har det gått minst 2-3 mnd....

sønnen min er utredet for allergi og astma og har ingen ting der :)

jeg vil også unngå medisinering om det er mulig ved evt adhd.... problemet er at vi startet med IQ....men min unge ble VERRE av dette !! trodde det skulle virke motsatt hehe. men jeg fikk hørt at om det blir verre kan det ha sin årsak som evt adhd ?

jeg har nå kontaktet fastlegen å nå er vi igang hos en privat psykolog da ingen andre her i kommunen gidder å høre på sønnen min. de bare sier at det er normalt at sønnen min har det sånn, men legen mener det ikke er normalt... :/

nå skal vi ta ny snap IV test så ser vi....er bare så lei meg når jeg er hjelpesløs overnfor sønnen min :(

han sier til meg også "mamma det er så vondt det der i hodet mitt og det hjelper å snurre rundt å rundt elelr se på vaskemaskinen når den snurrer fort for da forsvinner tankene mine og det i hodet. så vondt det klør inni hodet og beina mamma...vondt å sitte stille...mamma når ska dama hjelpe meg ? "

jeg gråter når han ikke er tilstede over dette for jeg blir så lei meg....tenk at ingen hører på sønnen min i norges land !

hi

Tenkte som deg at offentlig skole ikke var tingen og valgte privat - verste valget vi kunne ha gjort - der var de kun ute etter penger - og alle barn med spesiell behov ble skviset ut på grusomt vis (mitt barn + 3 andre hittil som vi vet om, til tross for at alle får ekstratimer/assistent dekket av kommunen). Vær VELDIG nøye med valg av skole, for vårt barn er skadet for livet etter denne erfaringen. Har kommet over i offetlig skole etter hvert, og selv om utfordringene også her står i kø, så er ihvertfall grunntanken at de er her for barna, ikke at budsjettet skal se fint ut, og det er mye lettere å få tilgang til ressursene i systemet ettersom alle de andre instansene er kommunale.

Ha tett samarbeid med PPT/BUP og hør på deres råd - etter vårt barns (og de andre på den skolens) erfaringer er BUPs råd i denne kommunen å IKKE velge alternativt - de er sjokkert over behandlingen disse barna har fått.

• 4 uker senere...

Har bare skummet alle innleggene, og vil si at svært mye av det du skriver minner om min datter. Hun har asperger syndrom og ADHD. Skolen sier at de ikke merker så stor forskjell på henne og de andre (minst modne) elevene, annet enn at hun er ukonsentrert. De sier også at hun stort sett har mange å leke med. Jenta mi sier også at hun ikke tørr å være sånn på skolen som hun er hjemme, fordi hun er engstelig for hva de andre vil tenke, så hun holder aggresjonen og redselen inni seg til hun kommer hjem og utagerer hjemme. Grusomt slitsomt. Det med å ikke få hjelp, høres veldig kjent ut. Vi strevde i mange år med BUP som trodde at det var vår feil at hun var som hun var, før vi endelig kom til en som hadde peiling på asperger syndrom, og han kunne med en gang si hva som var galt. Han så først en liten filmsnutt av henne der hun lekte (på sitte beste) i 10 minutter sammen med meg - og da sa han umiddelbart at det antakelig var asperger syndrom. Da han senere utredet henne, viste det seg selvsagt at han hadde rett... Eneste råd jeg kan gi deg, er at hvis dere kommer til en som ikke tar dere på alvor, bytt psykolog! Min erfaring med psykologene/psykiaterne vi har vært hos med vår datter, er at når de har bestemt seg, så nytter det ikke å få de til å forandre mening. Når det gjelder autismespekter, er det dessuten viktig at utreder gjennomfører standardiserte autismespektertester. Undersøk hvem som utreder for autismespekterdiagnoser i ditt fylke og be om henvisning dit.

Anbefaler ellers bokstavbarna.com - som jeg og mange andre ikke ville klart oss uten. Der har jeg fått utrolig mye råd og støtte!

Lykke til!

• 5 uker senere...

Her er det mange likhetstrekk med sønnen min, som også er 7. Han har hatt vanskelig adferd siden 3 1/2-års alderen og er blitt utredet for de fleste diagnosene som har med vanskelig adferd å gjøre. Det har da endt opp med diagnosen Opposisjonell trasslidelse (ODD), som sier at han har en adferd som bryter med normale regler og normer. Jeg er ikke helt fortrolig med den diagnosen, men greit nok - den beskriver kun adferden, og sier ikke noe om årsakene.

Etter et tips fikk vi for en mnd siden sønnen min testet på en privat klinikk som driver med kiropraktisk nevrologi, KA-klinikken, for bl.a. rester av primitive reflekser. (Les også mer om primitive reflekser her: http://www.alternativpraxis.no/reflekser.htm). Rester av primitive reflekser kan nemlig gi utslag i diverse adferdsproblemer. Pluss at det kan føre til avvik i den normale motoriske utviklingen hos småbarn (f.eks at man hopper over et utviklingstrinn og f.eks ikke krabber før man går), som igjen kan føre til problemer med koordinasjon, konsentrasjon og balanse. Hos sønnen min var fremdeles Moro-refleksen aktiv, og dette er årsaken til at han har eksplodert ved plutselige sterke lyder, brå forandringer, stress, osv. Spinal galant refleks var også aktiv. Så har dette igjen ført til dårlig koordinasjon og balanse.

KA-klinikken holder gratis foredrag om disse sammenhengene, og forteller at mange barn med adferdsproblemer og diagnoser som ADHD og aspergers har fremdeles slike aktive primitive reflekser. Det flotte er at refleksene kan fjernes ved å gjøre bestemte enkle øvelser i en kortere eller lengre periode, slik at hverdagen og livskvaliteten også kan bli bedre.

Etter bare en måneds trening med noen enkle øvelser hjemme og 6-7 ganger hos kiropraktoren er refleksene nesten forvunnet, han takler forandringer og sinne mye bedre, og er en mye mer fornøyd og harmonisk unge. For å trene opp de motoriske ferdighetene kommer han ant til å trenge behandling/trening på klinikken en gang i uka, kanskje i et halvt år, men hvis han får en bedre livskvalitet av det er det absolutte verdt det. Derfor vil jeg absolutt anbefale dere å sjekke ut dette med primitive reflekser.

• 4 uker senere...

be fastlegen sende hendvisning til glenne autismesenter,det er i vestfold,men vet det finnes sånne sentre flere plasser.

mitt barn er i dag 8år,jeg har holdt på i 5år,for at mitt barn og jeg skulle bli hørt,nå har barnet fått adhd og barneautisme.bupa sendte bekymring til barnevernet,forde jeg stolte på magefølesen og barnet om at noe var galt,på glenne ble jeg hørt..men skolen nekter for at barnet har diagnose,de ser en skoileflink unge...

Dette kjenner jeg meg godt igjen i. At skolen ikke ser barnets vanskeligheter. Min sønn har også barneautisme og er 8 år. Vi har også vært på Glenne :)

Men skolen har i 1,5 år nektet for at sønnen trenger noe ekstra oppfølging eller tilrettelegging. Begynner heldigvis å bedre seg såvidt nå, men for en unødvendig hard kamp det har vært mot skolen..

akkurat ja det er ikke bare meg nei. uff det er vanskelig mølle dette her ja. skal jammen meg snakke med legen min om plassen i vestfold. takk for tipset.

jeg har familie iet annet fylke der oppe så det blir ikke så langt unna vestfold.

blir jo endel timer for meg å kjøe til vestfold, men jeg gjør alt for at ungen skal få hjelp :)

hi

• 4 måneder senere...

Hei. Denne beskrivelsen passer helt til min sønn. Han er også 7 år og har det veldig bra i dag. Motoren har roet seg ned betraktelig. Min sønn har veldig høy Iq. Langt over normalen. Såkalt høyintelligent. (wisc test hos neuropsykolog) .Les om utfordringer for høyintelligente barn her på NTNU sine hjemmesider: http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/barn/kjennetegn/

I tillegg hadde han peptidintoleranse som ble påvist ved urinprøve. Denne testen er omdiskutert, men etter at vi sluttet med gluten og melk.. jeg vet ikke helt hva jeg skal si, men det har vært som natt og dag. Du kan lese mer i boken Kjernesunn familie og lese om peptiintoleranse her: http://www.npif.no/.

Håper det kan hjelpe dere også!

Prøv det enkle først. Feilmedisinering av barn er ikke bra.

Det var nok av folk som ville gi min sønn en diagnose, noe som virker veldig populært både blant foreldre og skole/helsetjeneste. De tok alle feil når det gjaldt min sønn. Lykke til!

• 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...